تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

از جاس استون تا تخته گاز/ هنرمندان غربی که حق ورود به ایران را ندارند +فیلم و عکس

ماموران مهاجرت ایران اجازه ورود جاس استون خواننده زن بریتانیایی به ایران را صادر نکردند و این خواننده موفق به کامل کردن تور جهانی خود نشد، اما او اولین و آخرین هنرمندی نبوده و نخواهد بود که اجازه وورد به ایران را پیدا نمیکند.
از جاز استون تا تخته گاز/ هنرمندان غربی که حق ورود به ایران را ندارند
 
رویداد۲۴ جاس استون خواننده بریتانیایی این هفته در اینستاگرام خود ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌داد قصد سفر به ایران را داشته، اما از فرودگاه تهران دیپورت شده است.
 

استون درباره این اتفاق توضیح داده و گفته او برای یک شب بازداشت بوده و صبح فردا ایران را که آخرین کشور از تور جهانی‌اش بوده را ترک کرده است.
 
جاس استون در بیانیه اینستاگرامی خود نوشته این آخرین کشور در لیست من بود. ما می‌دانستیم که کنسرت عمومی در ایران با توجه به اینکه من زن هستم غیر قانونی است. شخصا قصد نداشتم به زندان ایران بروم یا سیاست‌های کشور‌ها را تغییر دهم یا حتی دیگران را به خطر بیاندازم.

او گفته با این وجود به نظر می‌رسد برخی‌ها در ایران حرف‌های من را باور نداشتند و معتقد بودند ما قرار است اجرای عمومی داشته باشیم در نتیجه به من اعلام کردند که در لیست سیاهشان قرار گرفته‌ام.

جاس استون گفته بعد از مکالمه طولانی با افسران مهربان مهاجرت در ایران نتیجه این شد که ما برای یک شب بازداشت باشیم و صبح فردا دیپورت شویم.

جاس استون تور جهانی خود را در ماه مارس سال ۲۰۱۴ شروع شده و از آن زمان تاکنون استون به ۱۹۹ کشور سفر کرده است. سه کشور آخر در فهرست کشور‌های استون به ترتیب عربستان سعودی، لیبی و ایران بود.
 
به گزارش رویداد۲۴ تیتر خبر بسیاری از رسانه‌ها در پی دیپورت جاس استون از ایران؛ مقایسه این خبر با خبر اجرای نیکی مینانژ خواننده زن آمریکایی در عربستان سعودی بود.
 
استون در سوریه و کره شمالی نیز پیش از این اجرا داشته است. سفر او به سوریه با دلهره همراه بوده. او ویدئویی را در زمان سفر خود به سوریه منتشر کرده بود که نشان می‌داد درمرز این کشور با سرما و ترس دست و پنجه نرم می‌کرد.
 
از جاز استون تا تخته گاز/ هنرمندان غربی که حق ورود به ایران را ندارند
 
از جاز استون تا تخته گاز/ هنرمندان غربی که حق ورود به ایران را ندارند
تصاویر حضور جاس استون در کره شمالی
 
ویدئوی جاس استون در مرز سوریه
 


از جاز استون تا تخته گاز/ هنرمندان غربی که حق ورود به ایران را ندارند
تصاویر حضور جاس استون در عربستان سعودی

معلوم نیست برنامه جاس استون در ایران چه بوده. او درباره ماموریت خود به افسران مهاجرت ایران چنین توضیحی داده که ما احساسات خوبی را با خود به ارمغان آوردیم و می‌خواستیم جنبه‌های مثبت جهان را نشان دهیم.

او گفته من هنوز برای این هدف قدم بر می‌دارم و البته درست است که موزیک وسیله انتقال این احساس توسط من است. اما این به آن معنا نیست که من قصد داشتم قوانین را زیر پا بگذارم. موسیقی همه جای دنیا هست. حتی همین جا و ما باید تحت قوانین همین جا اجرا کنیم و آن‌ها باید حرف ما را باور کنند.

او در پست اینستاگرامی خود از ماموران جذاب و مهربان مهاجرت در ایران تشکر کرده و گفته این‌ها از من بابت تصمیم برای دیپورت عذرخواهی کردند. جاس استون گفته این ما بودیم که باید برای اینکه کاغذ بازی‌های لازم را انجام نداده بودیم بنابراین باید عذر خواهی می‌کردیم.

به گزارش رویداد۲۴ این اولین بار نیست که از ورود برخی چهره‌های سرشناس به ایران جلوگیری به عمل می‌آید. برنامه تخته گاز چند سال پیش در تور خاورمیانه خود قصد سفر ماشینی به ایران را داشتند.

تیم تخته گاز بعد از فیلم برداری در ترکیه، عراق و اربیل عراق به سمت مرز ایران حرکت کردند، اما بعد از انجام مکالمات طولانی با ماموران مرزی کشور، بدلیل همکاریشان با بی بی سی اجازه ورود پیدا نکردند. در ویدئویی که با همین محتوا در برنامه تخته گاز منتشر شد توضیحی درباره اینکه آیا تیم تخته گاز از پیش برای دریافت ویزا اقدامی کرده بودند یا خیر گفته نشد و به نظر می‌رسید افراد تیم از عدم توانایی شان برای سفر به این با خبر بوده اند و داستان ویدئو ساختگی و بخشی از شوی تلویزیونی بوده است.
 
کنسرت کیتارو نوازنده ژاپنی که سال ۲۰۱۴ موفق به برگزاری اجرا در ایران شده بود نیز سال گذشته به دلیل عضویت ۶ آمریکایی در گروه ارکستر لغو شد.

بلیط‌های کنسرت کیتارو از مدت‌ها قبل در سایت تیوال به فروش رسیده بود که با اعلام خبر لغو ویزای گروه، با اعلام تاسف از سوی مدیران سایت هزینه بلیط‌ها به علاقه‌مندان عودت داده شد.

در سال ۸۷ زمزمه سفر کریس دی برگ، خواننده ایرلندی‌تبار به ایران برای همراهی با گروه آریان شنیده شد، اما این حضور نیز در نهایت به ضبط کلیپی با این گروه ایرانی و برگزاری یک نشست خبری تبدیل شد.

اما در کنار چهره‌هایی که به دلیل قوانین داخلی ایران موفق به سفر به کشورمان نشده‌اند، شاهد ورود افراد بنامی نیز بودیم. پیروز ارجمند، مدیرکل اسبق دفتر موسیقی که در دوران مدیریتش تلاش زیادی کرد تا پای هنرمندان خارجی را به صحنه‌های داخلی باز کند، درباره آغاز این رفت و آمد‌های فرهنگی به روزنامه اعتماد گفته بود: «اولین پیشنهاد از سوی (یانی) مطرح شد که می‌خواست در ایران کنسرت داشته باشد. من ابراز تمایل کردم و مدیر برنامه‌های او به ایران آمد و بنا بود در کرمان، کیش و تهران برنامه داشته باشیم. اما هنرمندی که برگزاری اجرایش تحقق یافت، کیتارو بود که دعوت از او مشکلات عدیده‌ای پیش پای‌مان گذاشت چرا که چند نفر از اعضای گروه، آمریکایی بودند و تمامی دستگاه‌های ذی‌صلاح هم با برگزاری این کنسرت‌ها مخالفت می‌کردند. من با چالش‌های اساسی روبه‌رو بودم که مهم‌ترین آن‌ها مخالفت نیروی انتظامی برای برگزاری کنسرت‌های خارجی در ایران بود. اجرای کیتارو تقریبا تا شب قبل از برگزاری با مشکل مجوز از سوی اداره امکان روبه‌رو بود، اما با پافشاری برگزار شد.»

ارجمند این ریسک را در دوران مدیریتش به خودکشی تشبیه کرده و درباره اولین کنسرت کیتارو در ایران گفت: «ما اسپانسری برای برگزاری کنسرت کیتارو نداشتیم و گروه هم دستمزدش را به دلار دریافت می‌کرد. گروه کیتارو آن زمان حدود ٥٠٠ میلیون تومان دستمزد گرفت و ارکستری که او را همراهی می‌کرد ١٢٠ میلیون تومان. علاوه بر این هزینه رفت و آمد و اقامت گروه نیز رقم قابل توجهی می‌شد. تالار وزارت کشور هم بعد از اولین شب اجرا، اجاره‌اش را به دو برابر افزایش داد که آن زمان با شکایت من به وزیر ارشاد و وزیر کشور این موضوع پیگیری شد.»

پس از باز شدن راه ورود هنرمندان، شرکت‌هایی مثل «اکسیر نوین»، «ریتم نو» و «رویال هنر» با پیشی‌گرفتن از یکدیگر شروع به برگزاری کنسرت گروه‌ها و هنرمندانی مثل «جیپسی‌کینگ»، «شیلر»، «اینائودی» و ... کردند. جیپسی‌کینگ در سال ١٣٩٤ به ایران سفر کرد و البته کمی بعد معلوم شد گروه قلابی به کشور آمده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان