تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
آرش نائب یزدی، اقتصاددان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تاکید کرد:

سرمایه‌گذاری در ایران امنیت ندارد

یک کارشناس اقتصادی تأکید کرد: پایین بودن جایگاه اقتصادی کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی باعث ترس سرمایه‌گذاران در بازار جذاب و مصرفی 80 میلیونی می‌شود.
رویداد۲۴- یک کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: پایین بودن جایگاه اقتصادی کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی باعث ترس سرمایه‌گذاران در بازار جذاب و مصرفی 80 میلیونی می‌شود.

آرش نائب یزدی، اقتصاددان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با چالش‌های سرمایه‌گذاری در ایران گفت: امنیت در سرمایه‌گذاری جزو مسائل اصلی و نگران‌کننده است که نیازمند توجه جدی و اساسی از طرف مسئولین و برنامه ریزان اقتصاد کشوری است. حذف قوانین دست‌وپا گیر بوروکراتیک باعث می‌شود افرادی که در حجم‌های بالا در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند و خیلی وقت‌ها به خاطر این قوانین ناقص و نامناسب به بن‌بست می‌خورند، با اطمینان بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین از اولین اقدامات اساسی، اصلاح و به‌روزرسانی این قوانین به‌خصوص بعد از برجام که روابط بین‌الملل کشورما بهبود پیداکرده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مناسب در تعریف عملیاتی به مفهوم رشد و تحول اقتصادی است افزود: باید موانعی که در عمل به‌عنوان معضل رسیدن به این اهداف محسوب می‌شود را حذف تا افراد بخاطردرگیر بودن با مسائل قانونی و فرا قانونی تجاری دچارکم انگیزگی و خستگی نشوند.

نائب یزدی ادامه داد: با توجه به اینکه همیشه بازارهای جایگزین برای سرمایه‌گذاری افراد وجود دارد مواردی مثل قوانین ساده مالیاتی، در برخی از کشورها را که باعث ترجیح سرمایه‌گذاران داخلی به انتقال منابع مالی خود به خارج از کشور و همچنین عدم ورود سرمایه‌گذاران خارجی به داخل کشور می‌شود را باید از بین برد.

این کارشناس اقتصادی افزود: از موارد قابل‌توجه دیگر سرمایه‌گذاری که در ایران نیازمند بازنگری است موردحمایت قرار دادن سرمایه‌گذاری و صنعت‌ها از طرف نهاد و سایر بخش‌های غیر بانکی است. هیچ تولیدی در هیچ جای دنیا تنها با پول و امکانات مالی شخص سرمایه‌گذار پیش نمی‌رود و قدرتمند نبودن نظام پولی و مالی داخلی کشور، برای حمایت از سرمایه‌گذاران از ضعف‌های دیگر اقتصاد ملی است.

وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین تأمین مالی سرمایه‌گذاری در ایران که در حدود 89 درصد است از طریق نظام بانکی انجام می‌شود گفت: در اختیار نداشتن ابزارهای مالی مناسب باعث ترس افراد برای سرمایه‌گذاری می‌شود. سرمایه‌گذاران داخلی باید ابزارهایی مالی مثل اوراق قرضه و مشارکت و توزیع سهام را به همراهی خود داشته باشند.

نائب یزدی در پایان از وثیقه محور بودن سرمایه‌گذاری درایران به‌عنوان معضل دیگری که پیش روی افراد است نام برد و یادآوری کرد: خیلی از سرمایه‌گذاران مایل به گذاشتن وثیقه بانکی نیستند از طرفی بانک هم غیر از وثیقه ابزار کنترلی دیگری ندارد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان