تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

چرایی افزایش ۴ برابری رشد نقدینگی در کشور/ دولت و بانک مرکزی متهمان اصلی هستند

یک کارشناس اقتصادی گفت: عمده‌ترین راه کاهش سرعت نقدینگی در کشور این است که دولت کسری بودجه خود را از طریق استقراض از بانک مرکزی جبران نکند و در عوض در مخارج خود انضباط پولی و مالی را در دستور کار قرار دهد.
چرایی افزایش ۴ برابری رشد نقدینگی در کشور/ دولت و بانک مرکزی متهمان اصلی هستند
رویداد۲۴ رشد نقدینگی در کشور رو به افزایش است. این را آمار‌ها نشان می‌دهد. برابر آمار‌های اعلام شده نقدینگی در کشور در تابستان سال ۱۳۹۲ کمتر از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در تابستان ۹۸ به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی یک افزایش چهار برابری. اما چه عاملی باعث شده که ۷۵ درصد نقدینگی کشور در طول ۶ سال اخیر به وجود آید.

یک کارشناس مسائل اقتصادی دولت و بانک مرکزی را در تشدید این نقدینگی مقصر می‌داند. داوود سوری گفت: اولین آثار مخرب نقدینگی در اقتصاد کشور، ایجاد تورم و در مرحله کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد است، به عبارت دیگر عمده هنر نقدینگی، ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی است.

وی افزود: زمانی که در کشوری نقدینگی ایجاد می‌شود و تولید در آن کشور روند کاهشی را در پیش می‌گیرد این مسئله باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود که در آخر تورم را ایجاد می‌کند.

سوری بیان کرد: این حجم از افزایش نرخ تورم می‌تواند بر روی نرخ کالا‌های داخلی و خارجی تاثیر گذار باشد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که تشدید نقدینگی چه مخاطراتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت؟ بیان کرد: اولین آثار نقدینگی، ایجاد تورم سیل‌آسا در اقتصاد است که می‌تواند اوضاع اقتصادی را از شرایط بد به بدتر سوق دهد. زمانی که تولید در کشور کاهش می‌یابد، حجم نقدینگی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی در خلق و تشدید نقدینگی نقش موثری دارند، افزود: دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی، کسری بودجه خود را جبران می‌کند و بانک مرکزی نیز به ناچار به چاپ اسکناس جدید روی می‌آورد.

سوری در پایان خاطرنشان کرد: عمده‌ترین راه کاهش سرعت نقدینگی در کشور این است که دولت کسری بودجه خود را از طریق استقراض از بانک مرکزی جبران نکند و در عوض در مخارج خود انضباط پولی و مالی را در دستور کار قرار دهد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان