تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
دو کارشناس اقتصادی پاسخ دادند:

مطمئن‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

بهترین و به صرفه‌ترین بازار‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری افراد پرریسک و نیز محافظه‌کار کدام بازار‌ها است؛ بانک، بازار سرمایه، خرید طلا و سکه یا …؟ دو کارشناس اقتصادی به این سوال پاسخ می‌دهند.
مطمئن‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟
رویداد۲۴ مناسب‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری چیست؟ این سوالی که این روز‌ها سوال بسیاری از مردم است، مردمی که حجمی از نقدینگی و پس انداز در جیب دارند و نمی‌دانند آن را کجا سرمایه‌گذاری کنند؛ به بانک‌ها ببرند و به صورت محافظه‌کارانه از سود آن بهره ببرند یا ریسک کنند و وارد بازار سرمایه شوند یا شاید هم به احتکار خارجی سکه و دلار بپردازند؟

عبدالحسین ساسان کارشناس اقتصادی در این درخصوص گفت: در درجه اول باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری در هر کجای جهان با ریسک و عدم اطمینان همراه است و در صورتی که کسی انتظار دارد به هیچ‌وجه ریسکی متحمل نشود شاید بهترین نوع سرمایه‌گذاری، سپردن پول‌ها به بانک باشد. در بانک‌های معتبر، اصل و بهره که در ابتدای قرارداد ذکر می‌شود تضمین شده است، بنابراین ریسک آن تقریبا صفر است.

وی افزود: در درجه بالاتر پول را می‌توان در بازار سرمایه برد البته افرادی می‌توانند به بازار سرمایه یا بورس مراجعه کنند که دارای مقداری شم مالی و اقتصادی باشند و توانایی تجزیه و تحلیل بازار‌ها را داشته و با نرم افزار‌هایی که توانایی اندازه‌گیری ارزش سهام شرکت‌های گوناگون را دارند آشنا باشند. به نظر می‌رسد در بعضی از دوره‌ها سرمایه‌گذاری در بورس و به ویژه سرمایه‌گذاری شناور در دهه گذشته بسیار سودآور بوده است.
 
مطمئن‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

این کارشناس اقتصادی خطاب به کسانی که از مهارت بالایی در این زمینه برخوردار نیستند اظهار کرد: درباره کسانی که از مهارت کمتری در این زمینه برخوردارند و نیاز به بازگشت فوری و سود سرمایه ندارند باید گفت: در مستغلات به خصوص زمین سرمایه گذاری کنند چراکه ارزش بلند مدت سرمایه بهتر حفظ می‌شود لذت بهترین و مطمئن‌ترین زمینه‌ای که می‌توان برای آن‌ها شناسایی کرد سرمایه‌گذاری در زمین است، زیرا حتی در آپارتمان و مستغلات استهلاک وجود دارد، ولی زمین تنها موردی است که استهلاک ندارد و در نتیجه سود آن به شدت بالا است.

ساسان درباره سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه اذعان کرد: در مورد طلا و فلزات گرانبها مقداری هوشیاری و دانش فوق‌العاده به معنای به روز بودن و ارتباط داشتن با قیمت‌های جهانی نیاز است. البته ریسک نگهداری از طلا بسیار بالا است و به همین دلیل شاید سکه و طلا وسیله خوبی برای حفظ ارزش پول افراد نباشد، چون هزینه نگهداری سنگینی تحمیل می‌کند.

سرمایه‌گذاری در کشور‌های خارجی

این کارشناس اقتصادی در خصوص سرمایه‌گذاری در کشور‌های خارجی نیز گفت: سرمایه‌گذاری در کشور‌های خارجی است با وجود رایج بودن ایمنی ندارد، هرچند که بسیاری از افراد برای حفظ ارزش پول خود به کشور‌های همسایه رفته و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: در میان این کشور‌ها یکی دو مورد اتفاق افتاد که از ورود سرمایه‌گذاران به کشورشان جلوگیری کردند، مواردی دیگری نیز وجود داشت که سرمایه‌گذاران در بعضی کشور‌ها گرفتار شبکه‌های مافیایی شدند و سرمایه‌های خود را از دست دادند.
 
مطمئن‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

چرایی افزایش قیمت سهام

بهمن آرمان دیگر کارشناس مسائل اقتصادی نیز در خصوص افزایش قیمت سهام اظهار داشت: افزایش قیمت سهام در سال جاری متاثر از عملکرد سال گذشته است و با وجود اینکه در سال گذشته شدت تحریم‌ها در حد حال حاضر نبود، ولی مصوبه‌ای به تصویب رسیده بود که طی آن وزارت امور اقتصاد و دارایی یعنی سازمان مالیاتی کل کشور موافقت کرده بود سود اختصاص داده شده به سرمایه‌گذاری مجدد همانند سایر کشور‌ها از مالیات معاف باشد، همین امر موجب ایجاد درآمد‌های سنگین و اجرای طرح‌های توسعه و دادن سهام جایزه به سهام‌داران شد، ولی به علت عدم پیگیری‌های لازم توسط مدیریت بورس و وزرات اقتصاد این مصوبه برای سال جاری تمدید نشد و درحال حاضر با مشاهده برگزاری مجامع شرکت‌ها مواردی مشاهده می‌شود که حتی تا ۹۰ درصد سود را به صورت نقدی بین سهام‌داران تقسیم می‌کنند که این خطر را به وجود آورده که با تشدید تحریم‌ها و تضعیف ساختار مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس ما در آینده نه چندان دور یعنی در نیمه دوم سال جاری شاهد کاهش شدید قیمت سهام در در تمام شرکت‌ها باشیم.

وی افزود: افزایش قیمت سهام به علت عملکرد سال گذشته و انباشته شدن سود در شرکت‌ها است. در حال حاضر که سود به صورت نقدی تقسیم می‌شود با تشدید تحریم‌ها بازار سرمایه سقوط می‌کند، ولی نه مسئول بورس ما این را متوجه می‌شود و نه وزیر اقتصاد که به نظر می‌آید در این زمینه تخصصی ندارد؛ به طور کلی این مصوبه باید به صورت دائم تصویب می‌شد و محدودیت آن به سال ۹۷ درست نبود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان