تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پاسخ داد

بنگاه داری بانک‌ها چه آسیبی به اقتصاد ایران وارد می‌کند؟

آقاپور گفت: بنگاه‌داری بانک‌ها موجب افزایش نرخ پول و پس از آن، افزایش نقدینگی در جامعه می‌شود که مطمئناً با این رویکرد نمی‌توان به آینده اقتصاد سالم کشور امیدوار بود.
بنگاه داری بانک‌ها چه آسیبی به اقتصاد ایران وارد می‌کند؟
رویداد۲۴ بنگاه داری بانک ها، یکی از اصلی‌ترین انتقادات دو دهه اخیر به نظام بانک‌داری کشور بوده است. منتقدان بر این باورند که ادامه این روند از سوی بانک‌ها نه تنها آن‌ها را از رسالت اصلی خود دور می‌کنند بلکه این روش به اقتصاد ناسالم در جامعه منجر خواهد شد.

علی‌رغم توصیه‌های موکد رهبر انقلاب و بسیاری از مدیران کشور باهدف تقبیح بنگاه داری بانک ها، اما به نظر می‌رسد این چرخه همچنان ادامه دارد.

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بنگاه داری بانک‌ها گفت: در شرایط کنونی، کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد که در این بین، خلاء‌های قانونی بزرگی بر فضای اقتصادی مملکت حاکم است و حال در چنین شرایطی تنها با اصلاح سیستم بانک‌داری اسلامی و بانک مرکزی می‌توان توقع تغییر رویکرد‌ها را در این زمینه داشت.

وی افزود: اگر اصلاحات اقتصادی بطور واقعی در کشور صورت نگیرد، علی‌رغم توصیه‌ها و درخواست‌های دلسوزانه در آینده شاهد تغییرات محسوسی نخواهیم بود. مهمترین عامل تغییر اصلاح ساختار اقتصادی، اصلاح روند و روش‌های بانک‌داری است که متن کامل آن به مجلس ارائه شده است و در نوبت صحن علنی قرار گرفته است.

نماینده شبستر درباره مهمترین آسیب بنگاه داری بانک‌ها به اقتصاد ایران اظهار داشت: در ابتدای امر، بنگاه داری بانک‌ها موجب افزایش نرخ پول و پس از آن، افزایش نقدینگی در جامعه می‌شود که مطمئناً با این رویکرد نمی‌توان به آینده اقتصاد سالم کشور امیدوار بود.

آقاپور در پاسخ به اینکه آیا بنگاه داری بانک‌ها باعث کاهش ارائه خدمات توسط آن‌ها به مردم شده است؟ گفت: این روند بانک‌ها در ارائه تسهیلات به مردم تاثیر نگذاشته، اما بطور کلی این موضوع، هدف و رسالت بانک‌ها نیست. با اطلاعاتی که ما داریم بانک‌ها در سال‌ها و ماه‌های گذشته کمی از بنگاه‌داری فاصله گرفته‌اند که امیدوارم با جدیتی که مجلس از خود به خرج داده این معضل و خلاء قانونی برطرف شود تا شاهد این باشیم که همه بانک‌ها در مسیر واقعی خود حرکت کنند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان