تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۸

سرمایه گذاری عمان در چابهار عملیاتی می‌شود؟

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: عمان می‌تواند از ظرفیت بندر چابهار برای ترانزیت انواع کالا‌ها از آسیای میانه و مناطق مختلف استفاده کند. چابهار می‌تواند در زمینه بسته‎بندی کالا‌های وارداتی به عمان نیز موثر واقع شود.
سرمایه گذاری عمان در چابهار عملیاتی می‌شود؟
رویداد۲۴ سرمایه گذاری عمان در چابهار با اظهارات دو روز قبل وزیر صنعت، معدن و تجارت جدی‌تر از گذشته شده است. طی روز‌های گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان را برعهده دارد در سفری به مسقط با مقامات عمانی دیدار و بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد. یکی از محور‌های اصلی توسعه مناسبات ایران و عمان، فعال سازی موافقتنامه عشق‌آباد و همکاری عمان در کریدور شمال-جنوب با هدف استفاده از ظرفیت‌های بندری و ریلی دو کشور و دستیابی به بازار آسیای میانه است.

در حال حاضر هند در بندر چابهار سرمایه گذاری خود را آغاز کرده و در عین حال چین، ژاپن و این اواخر نیز عمان برای سرمایه گذاری در چابهار اعلام آمادگی کرده‌اند که این نشان از اهمیت استراتژیک بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار است.

در همین زمینه غلامرضا پناه، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار درباره احتمال سرمایه گذاری عمان در چابهار گفت: همکاری‌های ایران و عمان فعلا در حد مذاکرات دوجانبه است و هنوز تفاهم نامه و یا قراردادی در این زمینه به امضا نرسیده است.

مزیت‌های سرمایه گذاری عمان در چابهار

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در تشریح مزیت حضور عمان در چابهار برای هر دو کشور گفت: عمان نزدیکترین همسایه به کشور ما هم به لحاظ فاصله دریایی و هم هوایی محسوب می‌شود. چابهار از لحاظ گردشگری و شرایط آب و هوایی نیز مکانی مناسب برای کشور عمان به حساب می‌آید.

وی افزود: عمان می‌تواند از ظرفیت بندر چابهار برای ترانزیت انواع کالا‌ها از آسیای میانه و مناطق مختلف استفاده کند؛ چابهار نیز این امکان را دارد تا در زمینه بسته بندی کالا‌های وارداتی به عمان نیز موثر واقع شود و مزیت رقابتی خوبی را نسبت به سایر مسیر‌ها ایجاد کند.

پناه ادامه داد: با توجه به پایین بودن هزینه برق و انرژی در ایران و چابهار، کشور عمان می‌تواند در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی، مجموعه‌های مختلفی را ایجاد و کالا‌ها را به کشور خود منتقل و یا صادر کنند؛ در حقیقت در حوزه‌های برق و انرژی نیز مزیت نسبی که در چابهار وجود دارد برای طرف عمانی‌ها امتیاز بشمار می‌آید.
 

مزیت‌های سرمایه گذاری عمان در چابهار برای ایران
 

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار در ادامه با اشاره به مزیت‌های سرمایه گذاری عمان در منطقه چابهار برای ایران، گفت: برای کشور ما نیز علاوه بر ارتباط مناسب با تجار و سرمایه گذاران عمانی، این ارتباط اقتصادی می‌تواند باعث ایجاد اشتغال، درآمدزایی و رونق اقتصادی شود.

وی گفت: امروز سفر‌های هوایی میان ایران و عمان برقرار است؛ اما در آخرین توافقات، ارتباط دریایی چابهار و عمان مورد توجه قرار گرفته و کشتی مسافری میان چابهار و عمان به زودی شروع به فعالیت خواهد کرد. از دیرباز چابهار و عمان به دلیل نزدیکی، ارتباطات تجاری و اقتصادی مختلفی با هم داشته اند و امروز با توافقات جدید این ارتباط می‌تواند بیش از گذشته به روابط دو کشور کمک کند.

پناه با تاکید بر اینکه موافقتنامه عشق آباد به عنوان نقطه‌ای مشترک برای کشور‌های ذی‌نفع منفعت ایجاد می‌کند گفت: عمان هم به عنوان یکی از این کشور‌ها می‌تواند کالا‌های مورد نیاز را از عشق آباد و از طریق چابهار، منتقل کند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه اسکله بندر شهید بهشتی می‌تواند کالا‌های ۱۰۰ هزار تن را در خود جای دهد، افزود: چابهار برای کشور عمان حلقه وصلی ارزان و نزدیک محسوب می‌شود و به عنوان پایگاه ترانزیتی، نقشی کلیدی برای این کشور دارد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت کریدور شمال به جنوب تصریح کرد: از آنجایی که کریدور شمال-جنوب نقش مبادلاتی و تسهیلاتی برای عمان دارد، در حوزه واردات و صادرات در ایجاد و مسیر راه آهن و جاده نقش فعالی ندارد؛ اما در حوزه بازرگانی و ملحق شدن به این حوزه می‌تواند وارد شود و برای مناطق آزاد این کشور نیز مزایایی به همراه داشته باشد.

بندر چابهار می‌تواند ذی نفعان متفاوتی داشته باشد

پناه در پایان اظهار کرد: چابهار بندری استراتژیک است و می‌تواند ذی نفعان متفاوتی داشته باشد و پذیرای کشور‌های حاشیه اقیانوس هند و دیگر کشور‌ها نیز باشد. مزیت ترانزیتی چابهار نیز می‌تواند مورد استفاده کشور‌های مختلف قرار گیرد و عمان نیز می‌تواند از مزیت آن استفاده کند. چابهار را نمی‌توان با کشوری خاص گره زد و ماهیت آن به صورتی است که اگر زیر ساخت‌های آن تکمیل شود می‌تواند برای کشور‌های مختلف مفید باشد چرا که تنها گذر مبادلاتی افغانستان و آسیای میانه محسوب می‌شود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان