تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
غرویان:

سخنان علم الهدی جوانان را از دین دفع می‌کند/ رهبری بارها تذکر داده است

غرویان معتقد است سخنان علم الهدی بسیار تند است و باعث دفع مردم از دین می‌شود. حجاب صرفا برای زنان نیست و مردان را هم شامل می‌شود. حجاب مصونیت نیست زیرا در شرایطی که حجاب وجود ندارد مانند سایر کشورها، مصونیت و امنیت باید وجود داشته باشد.

رویداد۲۴ این روز‌ها شاید بیش از هر زمان دیگر شاهد این باشیم که به مسئله حجاب و نوع و نحوه برخورد با افرادی که حجاب کامل ندارد، بحث می‌شود. از گشت ارشاد تا گزارش دادن مردم به مسئولان درباره بانوان بدحجاب. این مسئله، اما به همینجا ختم نشد و همانند گذشته به تریبون‌های نماز جمعه نیز کشیده شد. جمعه گذشته و در روز حجاب و عفاف، برخی از ائمه جمعه مانند علم الهدی درباره بی حجابی و زنان بدحجاب شروع به سخنرانی کردند، سخنانی که نه تنها هیچ جاذبه‌ای به دین و حجاب نداشت، بلکه چهره‌ای بسیار خشن و تند از اسلام و دین و حجاب را به نمایش گذاشتند.

علم الهدی خطیب نماز جمعه مشهد در خطبه‌های خود گفت: «دختر خانمی که مو‌های پریشانت را بیرون می‌ریزی و خیال می‌کنی با بی حجابی و ولنگاری آزاد هستی، با ولنگاری آزاد نیستی، اسیر شهوت‌رانی و هوس‌بازی مرد‌های هرزه‌ای شده‌ای که تو را در رهگذر عیاشی‌های جنسی نابکارانه و جنسی شان قرار دادند، خواهر و دختر من، به خاطر دختر کتک خورده سیدالشهدا در عصر عاشورا، سر و مویت را بپوشان و چادر سرت کن، اگر اهل منطق و توجیه نیستی و فلسفه حجاب را حاضر نیستی قبول کنی.»

این سخنان انتقادات بسیار زیادی را به همراه داشت تا جایی که برخی از روحانیون به شدت از وی انتقاد کردند و از جانب ایشان دست به عذرخواهی زدند. هرچند که مسئله حجاب اجباری و حجاب اختیاری بحثی بسیار گسترده و مفصل است، اما باید دید چرا مسئولان به این نکته توجه نمی‌کنند که این زنان و دخترانی که حجابشان مورد تایید مسئولین نیست، حاصل سیاستگذاری و مدیریت خودشان در طول ۴۰ سال گذشته است.

توهین و الفاظ رکیک از تریبون‌های مذهبی خلاف دین است

آیت الله محسن غرویان در گفتگو با جامعه ایرانی با اشاره به سخنان تند برخی از ائمه جمعه در روز حجاب نسبت به زنانی که حجاب کامل ندارند، گفت: دین اسلام دین اخلاق است و پیامبر ما نیز برای مکارم اخلاقی مبعوث شده و تمام احکام الهی نیز برای اخلاق است. عبادت‌هایی که انجام می‌دهیم هم برای رعایت اخلاق است، بنابراین تریبون‌های نماز جمعه و تریبون‌های مذهبی باید اخلاق و اخلاقیات و نزاکت در کلام را رعایت کنند. شنیده شدن هرگونه توهین و الفاظ رکیک و الفاظ توهین آمیز از تریبون‌های مذهبی خلاف دین است. علمای دین باید در دعوت به اسلام و دین داری رعایت مسائل اخلاقی را داشته باشند.

غرویان با بیان اینکه به هیچ عنوان از یک عالم دینی مانند علم الهدی پذیرفته نیست که بخواهد الفاظ تند و زشت و توهین آمیز استفاده کند، تصریح کرد: اینگونه رفتار‌ها و سخنان تند و توهین آمیز به جای آنکه جاذبه ایجاد کند، بیشتر دفع می‌کند و تجربه گذشته هم نشان دهنده این موضوع است. توصیه می‌کنم ائمه جمعه سراسر کشور خصوصا افرادی مانند آقای علم الهدی، کتاب تمثیلات آیت‌الله حائری را مطالعه کنند و ظرافت‌های امر به معروف و نهی از منکر را حتما بخوانند. به هرحال توهین کردن با اساس دینی سازگاری ندارد و زنان ماهم که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند مانند ما مردان همگی در دایره نظام تعریف می‌شوند؛ بنابراین توجیه‌ای ندارد که ما نسبت به بانوان محترم کشورمان با لحن تند صحبت کنیم. اگر هم نظری داریم و اشکالی در حجاب و رفتار‌ها مشاهده می‌کنیم، اول باید ببینیم که خودمان تا چه اندازه زمینه تحقق این مسئله را در جامعه فراهم کرده‌ایم و خودمان تا چه اندازه اصل مسئله حجاب را رعایت می‌کنیم.

مردان هم باید عفت چشم داشته باشند

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نکته بعدی این است که مسئله حجاب و عفاف صرفا مربوط به زنان نیست. مردان هم باید عفت چشم داشته باشند. زنان می‌گویند ما حجاب را برای مصونیت باید رعایت کنیم، خب مصونیت از چه چیزی؟ مصونیت از بی عفتی چشم برخی از آقایان. خب در اینجا فضای جامعه هم برای زنان و هم برای مردان باید به گونه‌ای باشد که احساس ترس و دلهره حس نشود. مصونیت یک مفهوم عام دارد و حتی زنانی که حجابشان مد نظر دین است، نباشد هم باید در جامعه مصون باشند. مصونیت صرفا برای مسئله حجاب نیست و در مفهوم عام برای فضای ناامن تلقی می‌شود. جامعه باید امن باشد و اینکه برخی می‌گویند فلسفه حجاب مصونیت است، کاملا اشتباه است. زیرا مصونیت باید همیشگی باشد ولو اینکه حجابی وجود نداشته باشد، مانند بسیاری از کشور‌ها که حجاب ندارند، اما مصونیت دارند؛ بنابراین باید به این نکات توجه شود.

افرادی که به زنان جامعه توهین می‌کنند مشکلات شخصی دارند/ رهبری بار‌ها تذکر داده است

غرویان با بیان اینکه آقایان هم باید عفت و پاکدامنی را داشته باشند، خاطرنشان کرد: افرادی مانند علم الهدی که اینگونه راحت به زنان جامعه توهین می‌کنند به روحیات شخصی آن‌ها برمی‌گردد که متاسفانه از تریبون‌های رسمی هم به نام دین و مذهب عنوان می‌شود و ضربه زننده است. حتی رهبری هم بار‌ها به این آقایان تذکر داده اند که در امر به معروف و نهی از منکر رعایت اخلاق صورت بگیرد و توهینی انجام نشود. همین حرف‌های آقایان که به زنان جامعه توهین می‌کنند نوعی منکر است که باید جلوی آن گرفته شود. به هر حال ما متاسفیم که برخی از تریبون داران اینگونه باعث رنجش بانوان ما می‌شوند. من معتقدم که در این باره باید مباحث علمی و فرهنگی صورت بگیرد و برخورد‌های فیزیکی و تند و خشن هیچ‌گاه جوابگو نبوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان