تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۴ تير ۱۳۹۸

جزئیات جدیدی از اصلاح طرح بانکداری اسلامی/ بانک مرکزی از دولت منفک می‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در طرح اصلاح نظام بانکی نحوه سپرده گذاری، پرداخت تسهیلات، قانون ورشکستگی برای بانک ها، نوآوری برای جرایم، طراحی سپرده سرمایه گذاری خاص در بانک ها و اقتدار و استقلال بانک مرکزی مطرح شده است. بانک مرکزی
جزئیات جدیدی از اصلاح طرح بانکداری اسلامی/ بانک مرکزی از دولت منفک می‌شود؟
رویداد۲۴ اسم طرح را «اصلاح طرح بانکداری اسلامی» گذاشته‌اند هرچند که بسیاری معتقدند نظام بانکداری فعلی هیچ تطابقی با واژه اسلامی ندارد و موید آن هم سود‌های کلان بانکی است که علاوه بر نارضایتی عموم مردم، کمر بخش تولید و صنعت را نیز شکسته است.

اصلاح طرح بانکداری اسلامی چندی است که مطرح شده و هم اکنون نیز در انتظار طرح در صحن علنی مجلس است تا به قانون تبدیل شود. محمدرضا پورابراهیمی که جزو طراحان این طرح بشمار می‌آید در این زمینه گفته است: «اصلاح طرح بانکداری اسلامی از سوی کمیسیون اقتصادی به صحن علنی مجلس ارجاع شده است و منتظر تعیین دستور کار از سوی هیات رئیسه برای رسیدگی نهایی به این طرح هستیم. این طرح بسیاری از خلأ‌های موجود در شبکه بانکی را رفع خواهد کرد و با تصویب نهایی آن، سپرده گیری بانک‌ها، سرمایه گذاری‌ها و همچنین ارایه تسهیلات هدفمند خواهد شد».

جزئیات اصلاح طرح بانکداری اسلامی

در رابطه با اصلاح طرح بانکداری اسلامی خبرنگار اقتصاد۲۴ به سراغ احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس رفت. وی در این گفتگو اظهار داشت: قانون نظام بانکداری در سال ۱۳۶۲ و به صورت یک دوره آزمایشی پنج ساله تصویب شد، اما اکنون با وجود گذشت ۳۶ سال از آن زمان، همچنان با وجود نواقص بسیاری که دارد در حال اجراست.

وی افزود: بانک‌ها در سود با مشتری‌ها شریک هستند، اما در ضرر خبری از مشتری نیست که این روش صحیح نیست و همین روش آثار زیانبار بسیاری برای نظام بانکی کشور به ارمغان می‌آورد.

نماینده رفسنجان در مجلس بیان کرد: در مجلس قبلی طرح جامع نظام بانکداری اسلامی مطرح شد و در دوره فعلی هم ادامه داده شد.

انارکی محمدی ادامه داد: در طرح اصلاح نظام بانکی تمام مواردی که بانکداری کشور را دچار مشکل کرده در دست بررسی است از جمله اینکه نحوه سپرده گذاری، پرداخت تسهیلات، قانون ورشکستگی برای بانک ها، نوآوری برای جرایم، طراحی سپرده سرمایه گذاری خاص در بانک‌ها و اقتدار و استقلال بانک مرکزی در این طرح مطرح شده است.


تاسیس سازمان نظارت در بانک مرکزی

وی افزود: در این طرح، سازمان نظارت در بانک مرکزی تشکیل می‌شود که می‌تواند نظارت بیشتری بر سیستم بانکی کشور داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دو نوع لایحه‌ای که دولت و مجلس پیشنهاد داده بودند یکی استقلال بانک مرکزی و دیگری بانکداری اسلامی بود که به آن لایحه دو قلو نیز می‌گفتند، ولی این دو لایحه با هم ادغام و یک طرح کامل و جامع بانکداری اسلامی را تشکیل دادند.

انارکی محمدی خاطرنشان کرد: قانون اصلاح نظام بانکی با توجه به مشکلاتی که امروزه بانک‌ها دچار آن هستند تدوین شده است، زیرا بسیاری از بانک‌ها پذیرنده مسئولیت‌های خود نبودند و مشکلاتی که بانک‌ها در حوزه قوانین و مقررات دارند و همچنن عدم استقلال بانک مرکزی مجلس را به فکر اصلاح نظام بانکی کشور انداخت تا چاره‌ای برای این مشکل بیابد.

وی مطرح کرد: همچون قوانین جاری، بانکداری نیز باید در کشور ما اسلامی باشد. امروز برخی قوانین ما اسلامی نیست و برای مردم مشکل‌ساز شده است و نمی‌تواند به اقتصاد و سرمایه گذاری در کشور کمک کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به اینکه اصلاح طرح بانکداری اسلامی هرچه زودتر تصویب و اجرایی شود، اظهار داشت: در تدوین این طرح بخش خصوصی و دولتی از جمله وزارت اقتصاد و وزارتخانه‌های مربوطه اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس نقش داشتند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان