تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تهران و واشنگتن دوباره بر سر یک میز می‌نشینند؟/ شرایط مذاکره ایران و آمریکا چیست؟

محمد جواد ظریف که در حال حاضر برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد، سریال مصاحبه‌های خود با رسانه‌های آمریکایی را از سر گرفته است. مصاحبه‌هایی که به نظر می‌رسد برای دولت آمریکا بسیار گران تمام شده است. در این مصاحبه‌ها شرایط حکومت ایران برای مذاکره ایران و آمریکا مطرح شده است. تهران در حال حاضر توپ را زمین آمریکا انداخته است.
 
ظریف شرط ایران برای مذاکره با آمریکا را اعلام کرد
رویداد۲۴ وزیر خارجه ایران در جریان سفر قبلی خود به نیویورک با فاکس نیوز رسانه دسته راستی و محبوب رییس جمهور آمریکا مصاحبه‌ای انجام داد که بازتاب قابل توجهی داشت. او در این مصاحبه از تلاش‌های تیم موسوم به تیم بی برای سرنگونی نظام در ایران و آغاز یک جنگ غیر ضروری که رییس جمهور آمریکا نیز با آن مخالف است، خبر داد.
 
در پی افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از انهدام یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکایی بر فراز آبهای خلیج فارس، دولت ترامپ اقدام به تحریم وزیر خارجه ایران کرد. در حالی که به نظر می‌رسید با این تحریم، سفرهای وزیر خارجه ایران به آمریکا برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل متوقف شود اما در دقایق پایانی سفارت آمریکا در برن سوییس مجبور به اعطای ویزا به ظریف شد.
 
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اعطای دقیقه نودی ویزا به همتای ایرانی خود از وجود یک توافق با سازمان ملل خبر داد که طی آن آمریکا مکلف شده به همه اعضای هیات‌های کشور‌های عضو سازمان ملل که قصد شرکت در مراسم این سازمان را دارند ویزا اعطا کند.

مایک پمپئو اما به حساسیت‌های آمریکا بر مصاحبه‌های ظریف اشاره کرده و گفته او از آزادی رسانه در آمریکا برای بسط پروپاگاندای خود سوءاستفاده می‌کند و‌ ای کاش صدا و سیمای ایران نیز من را برای مصاحبه دعوت می‌کرد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، هیات ایرانی از جمله ظریف حق ندارند از محدوده رزیدانس سفیر ایران در سازمان ملل تا مقر سازمان و دفتر نمایندگی ایران در این سازمان فراتر بروند که این یعنی محدوده حرکتی وزیر خارجه به شش بلوک در نیویورک تقلیل خواهد یافت؛ با این حال این محدودیت مانعی برای اقدامات رسانه‌ای وزیر خارجه ایران نشده و خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی یکی پس از دیگری در محل رزیدانس سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیویورک به دیدن او آمده و مصاحبه می‌کنند.
 
 
پیش شرط های مذاکره ایران و آمریکا


به گزارش رویداد۲۴ بخش مهمی از مصاحبه‌های ظریف به اظهارات او درباره پیش شرط‌های مذاکره ایران و آمریکا تعلق دارد. ظریف در گفت‌وگو با برنامه خبری شبانه ان بی سی احتمال مذاکره با آمریکا را رد نکرده اما در پاسخ به این سوال مجری که از او درباره عدم مذاکره ایران و آمریکا با وجود عقب نشینی ترامپ از پیش شرط هایش برای این مذاکره گفته ما با آمریکا مذاکره کردیم. اینکه چه کسی در کاخ سفید باید باشد، برای ما اهمیت ندارد، این مشکل مردم آمریکاست. از نظر همه جهان ما به یک توافقی رسیدیم. ما با یک دولت آمریکا به توافق رسیدیم که در زمان خودش دولت رسمی و قانونی آمریکا بود و بعد ترامپ به عنوان رییس جمهور انتخاب شد. انقلابی در آمریکا رخ نداد بلکه یک تغییر دموکراتیک در دولت رخ داد که به این معنا نبود که ما باید همه کار‌هایی که کردیم را دوباره تکرار کنیم. قرار نیست هر ۴ سال و هشت سال دوباره و دوباره بنشینیم و توافق کنیم. این نمی‌تواند زمینه‌ساز روابط عادی کشور‌ها باشد.

ظریف درباره اینکه چرا در شرایط کنونی که تحریم‌ها به مردم فشار می‌آورد از فرصتی که ترامپ برای مذاکره فراهم کرده استفاده نمی‌کنند گفت: چون زمانی که یک درخواست غیر قانونی را قبول کنید، دیگر نهایتی وجود ندارد. ما به یک توافق رسیدیم. این یک بده بستان بود. ایران از برخی دستاوردهایش گذشت و در عوض چیز‌هایی گرفت. نه ایران و نه آمریکا نمی‌توانند ادعا کنند به همه چیز‌هایی که می‌خواستند رسیدند. همان طور که کسینجر گفته یک توافق تنها زمانی خوب است که همه طرف‌ها از آن خوششان بیاید.
 
 
تحریم‌هایی که ترامپ وضع کرده را بردارند، ایران و آمریکا مذاکره می‌کنند


ظریف در ادامه شروطی را برای مذاکره ایران و آمریکا مطرح کرد و گفته اگر آمریکا تحریم‌ها متوقف کند ما وارد مذاکره می‌شویم. مجری در این زمان از ظریف پرسید آیا منظور شما همه تحریم‌هاست؟ ظریف پاسخ داد: آمریکا همواره تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده. آمریکا معتاد تحریم است. اما تحریم‌هایی هست که از زمان رییس جمهور شدن ترامپ علیه ایران اعمال شده است. به محض اینکه این تحریم‌ها برداشته شود راه برای مذاکره باز می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات شامل برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز خواهد بود یا خیر؟ گفت: بگذارید اول با چیزی قبلا در مورد آن به توافق رسیده بودیم، شروع کنیم و بعد ببینیم چه می‌شود کرد. اگر می‌خواهید درمورد موشک‌های بالستیک ایران حرف بزنید پس باید در مورد میزان سلاح‌هایی که در منطقه ما فروخته شده صحبت کنیم. کل هزینه نظامی سال گذشته ایران ۱۶ میلیارد دلار بوده در حالی که ایران ۸۲ میلیون جمعیت و یک میلیون نظامی دارد. امارات با یک میلیون جمعیت ۲۲ میلیارد دلار و عربستان با کمتر از نیمی از جمعیت ما ۶۷ میلیارد دلار هزینه کرده است و بیشتر این سلاح‌ها آمریکایی بوده است. در نتیجه اگر می‌خواهید درباره برنامه موشکی ما حرف بزنید بهتر است اول فروش سلاح در منطقه ما را متوقف کنید.
 
به گزارش رویداد۲۴ در حال حاضر از کاخ سفید درخواست‌ها و صداهای ضد و نقیضی شنیده می‌شود. تا پیش از این آمریکا توپ را در زمین ایران انداخته بود و ترامپ حداقل هشت درخواست مذاکره و گفت‌وگو با حسن روحانی را مطرح کرده بود. این بار اما تهران پیشدستی کرده و گفته اگر کاخ سفید به مذاکره ایران و آمریکا تمایل دارد، تحریم‌هایی که ترامپ وضع کرده را لغو کند. اکنون تهران احتمالا در انتظار آن است تا ترامپ با پیشنهادهای دیگری بر سر راه ایران ظاهر شود و با عقب‌نشینی‌های بیشتر دو کفه این ترازو کمی متوازن‌تر شود.
 
هنوز روشن نیست پاسخ آمریکا به پیشنهاد ایران چه خواهد بود و در کانال‌های پشت پرده چه مذاکراتی در جریان است. آنچه مشخص است اینکه ایران و آمریکا در شرایطی هستند که نمی‌توانند از پیشنهادهایی که مطرح می‌شود، به سادگی عبور کنند. ایران در شرایط اقتصادی سختی قرار گرفته و ترامپ برای انتخابات دور دوم ریاست جمهوری‌اش به حل مسئله میان ایران و آمریکا نیاز دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمدجواد ظریف
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
0
0
اونایی که ظریف و صحبتهای ظریف نقد میکنن و مخالف هستن مطمئناً و بدون شک بخاطر مسائل حزبی و گروهی است نه چیز دیگری وگرنه حرفهای ایشان همه نشان دهنده غیرت و شجاعت و منطق درست و حسابی شده است
نظرات شما
پیشخوان