تاریخ انتشار: ۰۱:۵۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش تنش در خلیج فارس/ پهپاد ایرانی بر فراز کدام ناو آمریکایی نابود شد؟

روز گذشته، تنش‌هایی که چندین روز به واسطه گمانه زنی بر سر احتمال باز شدن باب مذاکره ایران و آمریکا در سفر ظریف به نیویورک باز شده بود، بار دیگر سر باز زد. آمریکا یک پهپاد ایرانی را به تلافی پهپاد ساقط شده خود، نابود کرد و ایران یک کشتی حامل نفت را به جبران نفتکش توقیف شده‌اش در کانال سوئز توقیف کرد.
پهپاد ایرانی بر فراز کدام ناو آمریکایی نابود شد؟/ در خلیج فارس چه خبر است؟
رویداد۲۴ دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شب گذشته اعلام کرد آمریکا یک پهپاد ایرانی را که به سمت ناو «یو اس اس باکسر» آمریکا در تنگه هرمز در حال پرواز بوده را منهدم کرده است. به گفته ترامپ این پهپاد تحرکات تهدید آمیزی علیه ناو آمریکایی داشته است. او از بقیه کشور‌ها خواسته زمانی که کشتی‌هایشان می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند، مراقب باشند. این اتفاق در حالی افتاد که سخن از مذاکره ایران و آمریکا وبررسی شروط آن به میان آمده بود.

ترامپ مدعی شده ناو باکسر در برابر پهپاد ایرانی که بسیار بسیار به آن نزدیک شده بود و تقریبا در ۱۰۰۰ یاردی ناو آمریکایی بود اقدام دفاعی کرده است. به ادعای رییس جمهور آمریکا، ایرانی‌ها به تماس‌های مکرر ناو آمریکایی توجه نکرده‌اند و امنیت ناو و خدمه آن تهدید شده است.

یو اس اس باکسر چه جور کشتی‌ای است؟

باکسر یک ناو تهاجمی آبی-خاکی است. کشتی‌های آبی-خاکی تفنگداران دریایی را حین پیاده شدن در ساحل پشتیبانی می‌کنند. این کشتی‌ها دارای باند پرواز و انبار به منظور نگهداری ادوات و وسایل ضروری هستند. ناگفته نماند که این کشتی‌ها دارای زره بوده، قابلیت پشتیبانی از سایر کشتی‌های جنگی در دریا را نیز دارند. کشتی تهاجمی آبی-خاکی می‌تواند فرماندهی گروهی از کشتی‌های تهاجمی را نیز بر عهده بگیرد.

اوایل تیر ماه رسانه‌های آمریکایی از اعزام ناو «یو اس اس باکسر» به خلیج فارس خبر دادند. به نوشته آسوشیتدپرس این ناو تحت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا قرار دارد و همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان و دیدار و گفتگو با پادشاه سعودی در جده، کشتی تهاجمی آبی-خاکی «یو‌اس‌اس باکسر» به منطقه تحت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا به کشتی‌های تهاجمی «یواس‌اس جان پی مارتا» و کشتی «یو‌اس‌اس هارپر فری» ملحق شده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در بحرین مسئول نظارت بر ناو‌های آمریکا در خلیج فارس و منطقه غرب آسیا است. پیش از وزارت دفاع آمریکا ناو ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن» را به غرب آسیا اعزام کرد که در دریای عربی متوقف شده است.

در خلیج فارس چه می‌گذرد؟

به گزارش رویداد۲۴ روز گذشته سپاه پاسداران ایران اعلام کرد یک نفتکش خارجی با ۱۲ خدمه را به جرم قاچاق نفت در خلیج فارس توقیف کرده است. صدا و سیما تصاویری از قایق‌های کوچک سپاه را نشان داد که در اطراف نفتکش MT RIAH که به گفته «ای بی سی» پرچم پاناما بر سر آن قرار داشته می‌چرخیدند. این نفتکش از چهار روز پیش و زمانی که وارد تنگه هرمز و آب‌های ایران شده گم شده بود.

توقیف این نفتکش در حالی انجام شده که تنش ایران و آمریکا در تنگه هرمز در پی دو حادثه مهم بسیار بالا گرفته است؛ اول سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک بر فراز تنگه هرمز و دیگری توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیایی‌ها به ادعای نقض قوانین اتحادیه به اتهام صدور نفت به سوریه.

وزارت خارجه آمریکا در باره توقیف یک نفتکش توسط ایران بیانیه‌ای صادر کرده و گفته اقدام نیروی دریایی سپاه در آزار علیه کشتی‌ها و مداخله در امنیت مسیر و اطراف تنگه هرمز را محکوم می‌کند.

در این بیانیه گفته شده ایران باید اقداماتش علیه ناوهای آمریکا و کشتی‌های تنگه هرمز راتمام کند و خدمه نفتکش و خود کشتی را به سرعت آزاد کند.‌ ای بی سی نیوز آمریکا در گزارشی نوشته اوایل هفته مقامات آمریکایی تردید خود را نسبت به توقیف نفتکش گم شده توسط ایران مطرح کرده بودند، اما وزیر خارجه ایران ابتدا اعلام کرد کشتی مذکور نقص فنی داشته و برای تعمیر وارد آب‌های ایران شده است. روز بعد مقامات ایرانی اعلام کردند این نفتکش به دلیل قاچاق چندین میلیون سوخت توقیف شده است.

در بیانیه سپاه پاسداران ایران آمده: طی عملیات رصد و کنترل تردد‌های شناوری در خلیج فارس به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان یافته در روز یکشنبه مورخ ۲۳ / ۴ / ۹۸ گشت‌های شناوری منطقه یکم دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی در اقدامی غافلگیر کننده این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود پس از هماهنگی و حکم مراجع قضایی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند.

در این اطلاعیه افزوده شده است: این کشتی که ظرفیت حمل ۲ میلیون لیتر سوخت را دارد با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دور‌تر بود که با هوشمندی رزمندگان نیروی دریایی سپاه ناکام ماند.

سپاه پاسداران در بیانیه خود هیچ اسمی از عنوان نفتکش توقیف شده نبرده است، اما ویدئو‌هایی که در صدا و سیما منتشر شده نام «نفتکش ریاح» را به وضوح بر بدنه نفتکش مشخص است. «ریاح» روز یکشنبه ناپدید شده بود. آخرین موضعی که در آن حضور داشت در نزدیکی جزیره قشم درتنگه هرمز بود.

به ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی این نفتکش با پرچم پاناما تردد می‌کرده، اما تحت هدایت یک کمپانی اماراتی کار می‌کرده است. این نفتکش‌ها در دوبی ثبت شده‌اند و نفتکش ریاح به اماراتی بودن معروف است. با این حال وزیر خارجه امارات این هفته هرگئونه ارتباط این نفتکش با امارات را قویا رد کرده است.

ظریف درباره توقیف این نفتکش گفته این کشتی یک نفتکش نبوده و یک کشتی با یک میلیون لیتر نفت بوده نه یک میلیون بشکه نفت. این کشتی مشغول قاچاق سوخت بوده است.

تنش در تنگه هرمز در حال افزایش است. ایران وعده اقدام مقابل علیه بریتانیا به دلیل توقیف نفتکش ایرانی را داده بود. بریتانیا گفته یکی از ناوهایش را برای جلوگیری از تهدیدهای ایرانی‌ها با قایق‌های نظامی که به سمت نفتکشی از انگلیس حرکت می‌کرده گرفته است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
United States of America
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
0
تمام دولتها برای تسلط بر مردمشان با ایجاد جو ترس و وحشت عمل می کنند.
با افزایش اگاهیها نوع ابزار ایجاد ترس تغییر می کند.
در ۸۰ سال اخیر با سلاحی خیالی و غیر واقعی به نام بمب اتمی این ترس و وحشت را به جهانیان القاء نمودند.

دولت امریکا برای حکومت بر کشور و مناطق تحت سلطه اش نیاز به این دارد که هر از گاهی در منطقه ای از جهان ببری کاغذی بسازد و جنگ طولانی مدتی که خودش ان را کنترل و اداره می کند راه بیندازد .


تقریبا” تمامی ارتشهای دنیا مستقیما" از پنتاگون دستور می گیرند و در واقع چیزی که به عنوان ۷۰۰۰ پایگاه نظامی آمریکا عنوان می شود همین ارتشها و مکانهای نظامیست که در حدود ۲۰۰ کشور چهان پراکنده اند و اسلحه و سیستمهای مخابراتی و سایر امکانات را در اختیارشان قرار می دهد.و درجه اهمیتشان برحسب موقعیت جغرافیایی فرق می کند و با کمک همین ارتشها امریکا قادر است در هر منطقه ای که اراده کند جنگ و درگیری ایجاد نماید.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان