تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازگشت بریتانیا به جنوب ایران!/ ناوهای جنگی انگلیس در خلیج فارس چه می‌کنند؟

در حالی که حضور ناو‌های جنگی بریتانیا در خلیج فارس با توجه به تنش‌های اخیر میان ایران و انگلیس به علامت سوال بزرگی بتدیل شده، وزارت دفاع این کشور بیانیه صادر کرده و در آن رفت و امد همه ناو‌های جنگی را شرح داده و مدعی شده حضور این ناو‌ها چیز جدیدی نیست و ۴ دهه است که ادامه داشته است.
وزارت دفاع بریتانیا رفت و آمد ناوهای جنگی اش را در خلیج فارس توضیح داد
 
رویداد۲۴ طی روز‌های گذشته اخباری مبنی بر افزایش تعداد ناو‌های جنگی بریتانیا در خلیج فارس منتشر شد. این اخبار در پی توقیف یک نفتکش ایرانی توسط بریتانیا و ادعای تلاش متقابل ایران برای توقیف نفتکش‌های بریتانیا که از تنگه هرمز عبور می‌کنند منتشر شده است.

سخنگوی رسمی نخست وزیر مستعفی انگلیس به اعزام سومین کشتی جنگی بریتانیا به خلیج فارس واکنش نشان داد و گفت تنش در خلیج فارس به نفع هیچ کسی نیست. او در پاسخ به سوالی درباره اعزام سومین کشتی جنگی انگلیس به خلیج فارس گفته ما در این منطقه حضور دائمی داریم.
 
راب ماکر سفیر بریتانیا در ایران نیز به خبر تشدید حضور ناو‌های جنگی انگلیس در خلیج فارس واکنش نشان داده و گفته کشتی‌هایی که عازم خلیج فارس هستند مطابق یک رویه چرخشی مشخص جایگزین کشتی‌های دیگر می‌شوند؛ بنابراین سطح کلی نیرو‌های ما در منطقه – بر خلاف آنچه برخی رسانه‌ها القاء کرده‌اند - افرایش نمی‌یابد.
 
در مدت گذشته نیروی دریایی آمریکا حضور گسترده‌ای در خلیج فارس داشت اما ایران توانست به خوبی ناوهای آمریکایی را کنترل کند. با این حال نیروی دریایی انگلستان نیز حضور خود در خلیج فارس را گسترش داده است.
 
در همین رابطه وزارت دفاع بریتانیا نیز یادداشتی منتشر کرده و رویه مرسوم کشتی‌های جنگی انگلیس در خلیج فارس را شرح داده و در طول این یادداشت خلیج فارس را بارها «خلیج» نامیده است.
 
در این یادداشت گفته شده حضور بریتانیا در خلیج (فارس) و اقیانوس هند قدمت زیادی دارد. از سال ۱۹۸۰، واحد‌های نیروی دریایی سلطنتی RN و ناوگان دریایی کمکی سلطنتی RFA حضوری ۲۴ ساعته در خلیج (فارس) داشته که هر هفت روز هفته و تمام ۳۶۵ روز سال را شامل می‌شود.
 
عملیات کیپیون که نام یکی از عملیات‌های نیرو‌های انگلیس به ویژه در بخش دریایی در منطقه است، موظف است صلح و ثبات و همچنین امنیت دریانوردی تجاری را به ارمغان آورده و با دزدی دریایی و قاچاق مواد مخدر مقابله کند.
 
در ادامه این یادداشت آمده ما تقریبا ۱۲۰۰ پرسنل اعزامی و مستقر (در خلیج فارس) داریم و تعهد داده‌ایم که جلوی تنش در خلیح (فارس) را بگیریم و دریانوردی آزاد در منطقه را حفاظت کنیم.

وزارت دفاع انگلیس گفته آنها عمدتا تعداد کشتی‌های نیرو‌های دریایی سلطنتی و نیرو‌های کمکی را به طور منظم چک می‌کنند و ممکن است حضور این کشتی‌ها در زمان‌هایی که یکی از کشتی‌ها در حال استقرار است و دیگری در حال خروج است همپوشانی اتفاقی داشته باشد و این غیر معمول نیست. این تحرکات که از پیش برنامه ریزی شده‌اند به معنای تشدید تنش‌ها از سوی بریتانیا در منطقه نیست و تنها روند عادی عملیات کیپیون است.
 
به گزارش رویداد۲۴ در حال حاضر ۷ کشتی ناوگان دریایی سلطنتی و ناوگان کمکی بریتانیا در خلیح فارس مستقر است. یک مدل ناوچه تیپ ۲۳ به نام HMS MONTROSE که قرار است با HMS DUNCAN جایش را عوض کند.
 
یک مدل ناوچه تیپ ۴۵ به نام HMS DUNCAN که با هدف حفظ امنیت دریانوردی اعزام شده و تا زمانی که HMS MONTROSE وارد شود بر سر پست خود خواهد ماند.
 
چهار کشتی مقابله با مین به نام‌های زیر؛
 
• HMS LEDBURY
• HMS BLYTH
• HMS BROCKLESBY
• HMS SHOREHAM
 
و یک کشتی کمکی مقابله با مین دیگر به نام Cardigan Bay در منطقه خلیج فارس حضور دارند.
 
به ادعای وزارت دفاع بریتانیا، استقرار‌های معمول دیگر در عملیات کیپیون در آینده شامل تحرکات زیر خواهد بود: RFA WAVE KNIGHT ابتدای آگوست وارد خلیج خواهد شد. وظیفه این کشتی که ۷۰ نفر پرسنل دارد ارسال غذا، سوخت، آب و دیگر اقلام ضروری به نیرو‌های دریایی سلطنتی و کشتی‌های نیرو‌های دریایی مشترک تحت عنوان CMF خواهد بود. همچنین کشتی HMS KENT اواخر سال در خلیج فارس مستقر شده و جای HMS DUNCAN را خواهد گرفت.

همه این ناوگان دریایی توسط فرمانده دین بست در مقر نیرو‌های دریایی بریتانیا در بحرین هدایت میشوند. بست خود معاون فرمانده نیرو‌های دریایی مشترک تحت فرماندهی آمریکا است.
 
نیرو‌های دریایی مشترک چیست؟
 
به گزارش رویداد۲۴ بریتانیا و ۳۳ کشور دیگر عضو نیرو‌های دریایی مشترک تحت عنوان CMF هستند که امنیت دریانوردی را فراهم کرده و آنگونه که ادعا کرده‌اند با قاچاق مواد و تروریسم در دریا مبارزه می‌کند. این نیرو‌ها با شرکای منطقه ایشان برای تقویت امنیت و ثبات تلاش می‌کنند و به تقویت ظرفیت‌های دریتانوردی کشور‌های منطقه کمک می‌کنند و همچنین زمانی که در بحران‌های بشری و محیط زیستی درخواست کمک شود، اقدام به کمک خواهند کرد.
 
نیرو‌های عملیات تجاری دریایی بریتانیا یا MTO یکی از ظرفیت‌های نیروی دریایی سلطنتی است که اطلاعات را بین ارتش و نیرو‌های امنیتی و دیگر ساز و کار‌های تجاری دریایی بین المللی مبادله می‌کند. این واحد معمولا اطلاعات امنیت دریایی را مخابره کرده و نقطه اصلی ارتباطی با کشتی‌های تجاری در گیر در تصادفات دریایی یا کشتی‌های مسافری است که در خطرند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان