تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۸
عضو کمیسیون صنایع مجلس پاسخ داد:

اتکای قطعه‌سازان به کمک‌های دولت درست است؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: مهمترین مطالبه قطعه‌سازان گرفتن طلب خود از خودروسازان است. به هر حال در طول این سال‌ها قطعه‌سازان برای خودروسازان، قطعه تولید کردند و حال برای ادامه حیات اقتصادی خود نیازمند پول خود هستند.
اتکای قطعه سازان به کمک‌های دولت درست است؟ / قطعه‌سازان حق دارند از دولت کمک بگیرند
رویداد۲۴ اتکای قطعه سازان به کمک‌های دولت بحث امروز و دیروز نیست و سال‌های سال است که با تشدید اقتصاد دولتی این مشکل خود را بیشتر نشان داده است. قطعه‌سازان معتقدند تا زمانی که دولت به خودروسازان کمک می‌کند باید هوای ما را هم داشته باشد و ما نیز کمتر از خودروسازان نداریم و باید مشمول حمایت‌های دولتی شویم.

طی روز‌های گذشته قطعه سازان در مجلس گردهم آمدند تا مشکلاتشان را در فراکسیون پاسخگو پارلمان مطرح کنند، نشستی که با حضور مسئولان بانک مرکزی به عنوان نهاد تامین مالی دولتی صنعت خودرو برگزار شد. علی بختیار، رییس فراکسیون پاسخگو مجلس در تشریح این نشست گفت: برای رفع نیاز قطعه‌سازان و رونق تولید آن‌ها به منظور تامین نیاز داخلی در شرایط تحریمی مقرر شده بود، ۱۱ هزار میلیارد تومان برای کمک به ساخت قطعه در داخل، به قطعه‌سازان پرداخت شود، اما تاکنون تنها ۴ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت شده و ۷ هزار میلیارد تومان باقی مانده است.

وی افزود: از آن‌جایی که مهلت بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان منقضی شده، از بانک مرکزی، قطعه‌سازان و خودروسازان دعوت شد تا با حضور در فراکسیون مشکلات صنعت خودروسازی بررسی شود. پس از بحث و بررسی مقرر شد، ۳ تا ۶ ماه به بانک مرکزی مهلت داده شود تا تسهیلات مورد نیاز قطعه‌سازان را به آن‌ها پرداخت کنند. از سوی دیگر بانک مرکزی ملزم شد، برای تامین تسهیلات قطعه‌سازان با فراخوان، بانک‌های عامل را معرفی کند.

اتکای قطعه سازان به کمک‌های دولت درست است؟

اما آیا به راستی تزریق پی در پی پول به صنعت خودرو از سوی دولت کار درستی است؟ بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان حوزه صنعت معتقدند این کار دولت باعث تشدید نقدینگی و در نهایت افزایش قیمت در بازار خودرو می‌شود کما اینکه این اتفاق در طول ماه‌های گذشته همزمان با کمک‌های دولت به بخش خودرو اتفاق افتاد.

این کارشناسان معتقدند صنعت قطعه سازی صنعت پرسودی در دنیا است و معنا ندارد در کشور به این صنعت پول دولتی تزریق شود کما اینکه اگر چنین رویه باب شود باید انتظار دست کردن تمامی صنایع کشور در جیب دولت باشیم.

اما در همین خصوص، رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: پولی که قرار شده بانک مرکزی در اختیار قطعه‌سازان بگذارد بلاعوض نیست بلکه در قالب پرداخت تسهیلات است. گاهی این تسهیلات به صورت مستقیم و گاهی به صورت غیرمستقیم از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شود. به طور مثال اگر بانک مرکزی تسهیلاتی را به قطعه‌سازان پرداخت کند «مستقیم» و اگر به حساب خودروساز‌ها برای پرداخت بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان واریز شود «غیرمستقیم» است.

وی افزود: مهمترین مطالبه قطعه‌سازان گرفتن طلب خود از خودروسازان است. به هر حال در طول این سال‌ها قطعه‌سازان برای خودروسازان، قطعه تولید کردند و حال برای ادامه حیات اقتصادی خود نیازمند پول خود هستند و زمانی که این پروسه درست و به موقع انجام شود می‌توان به آینده کاری قطعه‌سازان امیدوار بود. از طرفی، قطعه‌سازان هم به مانند بسیاری دیگر از افراد فعال در حوزه اقتصاد نیازمند گرفتن تسهیلات هستند و بطور کلی باید گفت که ۱۱ هزار میلیاردی که قرار شده بود به قطعه‌سازان پرداخت شود در دو بخش «طلب» و «تسهیلات» بود.

اتکای قطعه سازان به کمک‌های دولت طبیعی است!

نماینده سبزوار در پاسخ به اینکه چرا نگاه قطعه‌سازان همیشه به دولت است؟ گفت: طبیعی است وقتی اعمال مدیریت در حوزه خودرو از سوی دولت صورت می‌گیرد نگاه قطعه‌ساز هم به سوی دولت معطوف می‌شود و همین رویکرد باعث شده که قطعه‌سازان از دولت توقع حمایت داشته باشند. زمانی که صنعت خودرو غیردولتی و رقابتی شد آنگاه نگاه قطعه‌ساز هم تغییر پیدا می‌کند و تا زمانی که روش و منش این باشد وضع به همین منوال است و متاسفانه این چرخه معیوب باعث کاهش سودآوری قطعه‌سازان هم شده است که امیدوارم در آینده نزدیک این روند تغییر جدی پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون تحریم‌ها فرصتی را ایجاد کرده که قطعه‌سازان به سمت خودکفایی هرچه بیشتر حرکت کنند و از سوی دیگر با استقبال مردم در پیش خرید خودرو دیگر خودروساز‌ها نباید نگران تسویه حساب با قطعه‌سازان باشند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان