تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۸

فشار تحریم‌های خارجی به اقتصاد کشور/ تحریم‌های داخلی مشکلات بیشتری ایجاد کرده است

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه اقتصاد کشور از ناحیه تحریم‌های خارجی تحت فشار است، گفت: این در حالی است که تحریم‌های داخلی مشکلات بیشتری را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

فشار تحریم‌های خارجی به اقتصاد کشور/ تحریم‌های داخلی مشکلات بیشتری ایجاد کرده است

رویداد۲۴ حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران در رابطه با موانع اساسی پیش‌روی کسب و کار کشور، گفت:  در گذشته در حوزه اقتصاد کلان باید تصمیماتی اتخاذ می‌شد تا امروز با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری  در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار می‌گرفتیم تا  در زمانی که مانند امروز  اقتصادمان از ناحیه درآمدهای نفتی دچار مشکل شده است فشار مضاعفی را تحمل نمی‌کردیم. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه اما این مهم انجام نشد، افزود: دولت‌هایی که بر سر کار آمدند بودجه سالانه کشور را بر بستر درآمدهای نفتی بستند و اقدامی برای اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی انجام ندادند.  

وی با اشاره به پرداخت 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار، گفت: اگرچه  این مبلغ دو برابر بودجه کشور است  و می‌توانست صرف زیرساخت‌های اقتصاد کلان و اصلاح اقتصاد کلان  برای چند برابر شدن کیک اقتصاد کشور شود  اما به صورت یارانه پرداخت شده که نتیجه‌ای برای اقتصاد کشور نداشته است. 

 رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران  با بیان اینکه این مبالغ صرف زیرساخت‌های اقتصادی کشور نشده است، گفت: بنابراین امروز با وجود تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشور سخت‌تر شده است و به حداقل رسیدن تبادلات ارتباطات مالی و بانکی با دنیا محدودیت‌هایی را به لحاظ اقتصادی برای ما ایجاد کرده است. 

وی با اشاره به افزایش هزینه تامین مواد اولیه گفت: متاسفانه علیرغم تمام مشکلاتی که از ناحیه تحریم از خارج به ما تحمیل می‌شود تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی  اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داده و فعالان اقتصادی با مشکلات داخلی در امر تولید دست و پنجه نرم می‌کنند. 

وی افزود: در  دولت‌های هفتم و هشتم حمایت بانک مرکزی از صادرات بیشتر بود اما این حمایت‌ها اکنون کمتر شده  و دولت ریسک صادراتی را نمی‌پذیرد. 

وی با بیان اینکه دولت می‌خواهد در جای امن حرکت کند، گفت: بانک‌هایی که در گذشته از صادرات حمایت می‌کردند امروز به دنبال حرکت در حاشیه امن هستند و رویکرد محافظه‌کارانه دارند و با احتیاط عمل می‌کنند. 

صالحی با اشاره به اخذ مالیات از بنگاه‌ها گفت: براساس آمار منتشر شده در حالی که  40 درصد از فعالین اقتصادی مالیات نمی پردازند اما روز به روز در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی بنگاه‌هایی که فعالیت مالی آنها شفاف‌تر است تحت فشار مضاعف قرار می‌گیرند  که این امر به یک معضل بزرگ برای واحدها و بنگاه‌های تولید کننده تبدیل شده است.

منبع: فارس
نظرات شما
پیشخوان