تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
از بازار سکه و طلا تا خودرو؛

کاهش قیمت دلار چه تاثیری بر سایر بازار‌ها داشت؟

بازار دلار در هفته گذشته بعد از مدت‌ها التهاب برای چند روزی در کانال ۱۱ هزار تومانی آرام گرفت و همین ثبات نسبی، بازار‌های دیگر را هم تحت تاثیر قرار داد.
کاهش قیمت دلار چه تاثیری بر سایر بازار‌ها داشت؟
رویداد۲۴ دلار در هفته گذشته ۷.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و به کف قیمت ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومانی برخورد کرد، اما از روز چهارشنبه دوباره با میزانی افزایش مواجه شد و از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان هم بالا رفت؛ با این حال بازار دلار بعد از مدت‌ها التهاب برای چند روزی در کانال ۱۱ هزار تومانی آرام گرفت و همین ثبات نسبی، بازار‌های دیگر را هم تحت تاثیر قرار داد.

در هفته گذشته بررسی‌های میدانی حکایت از آن داشت که مردم فروشنده طلا و سکه شده‌اند. در این مدت قیمت سکه سکه ۹.۳ درصد افت داشته و حتی به زیر مرز ۴ میلیون تومان رسید.

در حال حاضر نیز نسبت به ۱۰ روز پیش، قیمت سکه نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان کاهش داشته است. در حالیکه بیستم تیرماه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی بیش از ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله می‌شد، حالا در محدوده ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قرار دارد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش قیمت ۳۰ هزار تومانی نسبت به ۱۰ روز پیش در بازار معامله می‌شود.

به گفته «محمد کشتی‌آرای» رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، حالا حباب سکه به کمترین میزان دو سال اخیر خود رسیده است.

این فعال بازار سکه و طلا اعتقاد دارد که دلیل اصلی سیر نزولی این بازار، کاهش قیمت دلار بوده است. به گفته وی، حالا بیشتر مردم فروشنده هستند و خریدار در بازار بسیار کم شده است.

کاهش ۷ تا ۶۰ میلیونی قیمت خودرو
آرام گرفتن دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی، باعث کاهش ۷ تا ۶۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار شد. بیشترین کاهش قیمت در این بازار، برای خودروی پژو ۲۰۶ اتفاق افتاد تا قیمت این خودرو بعد از چند ماه به زیر ۱۰۰ میلیون تومان برسد.

دیروز قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۷۷ میلیون و تیپ ۵، ۸۹ میلیون تومان بود. این در حالی است که دو هفته پیش قیمت این خودرو به ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار آزاد رسیده بود.

بررسی وضعیت دیگر مدل‌های خودروی تولید داخل نیز نشان می‌دهد که پژو پارس، دنا و سمند نیز حدود ۶ میلیون، پژو ۴۰۵ حدود ۴ میلیون و پراید نیز حدود ۲ میلیون تومان تا امروز کاهش قیمت داشته‌اند.

البته قیمت خودرو‌های داخلی بیش از آنکه از قیمت دلار تاثیر بپذیرد، از میزان عرضه در بازار متاثر است. به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو، افزایش عرضه خودرو‌های گروه ایران‌خودرو این افت قیمت را در بازار رقم زده است.

اما در بازار خودرو‌های خارجی، ریزش قیمت دلار باعث پایین آمدن قیمت‌ها شده است. به گفته «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، قیمت خودرو‌های وارداتی ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد و به همین دلیل قیمت این خودرو‌ها در بازار با کاهش روبرو شده است.

به همین خاطر در روز‌های اخیر در بازار کاهش حدود ۳۵ میلیون تومانی قیمت خودروی سراتو، کاهش ۱۵ میلیون تومانی قیمت سانتافه و ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های گران‌قیمت‌تر وارداتی اتفاق افتاده است.

کاهش قیمت مسکن، شاید در نیمه دوم سال
قیمت مسکن از خرداد ۹۷ تا خرداد ۹۸، ۱۰۷ درصد افزایش یافت. در بازار اجاره‌بها نیز گزارش مرکز آمار حکایت از میانگین افزایش قیمت ۲۳ درصدی دارد. بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که تنها در تهران، میزان اجاره ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

اما آیا حالا افت قیمت دلار می‌تواند بازار مسکن را کمی آرام کند؟ «حسام عقبایی» نایب رئیس اتحادیه املاک تهران معتقد است که چنانچه روند کاهنده قیمتی ارز ادامه داشته باشد، تا پایان شهریور ماه قیمت واحد‌های بزرگ با متراژ بیش از ۱۵۰ متر با کاهش قیمت روبرو خواهند شد. این روند اگر تداوم یابد در نیمه دوم سال نیز کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی در کل بازار مسکن در نیمه دوم سال عملی خواهد شد.

بازار‌های خرده‌فروشی، وابسته به افزایش قیمت دلار و بی‌اعتنا به کاهش آن
به جز بازار‌های بزرگ، بازار‌های خرده‌فروشی تاثیر زیادی را از نوسان نرخ ارز می‌پذیرند. بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که فروشندگان با اندکی افزایش نرخ دلار، قیمت کالا‌ها را از پوشاک و کفش گرفته تا مبلمان و لوازم خانگی بالا می‌برند. به‌طوری که حتی کالا‌های انبارشان را هم با قیمت جدید دلار می‌فروشند، اما با کاهش قیمت دلار، تغییری در قیمت‌های ایجاد نمی‌کنند.

«علی عوض‌پور» دبیر کل اتاق اصناف تهران در پاسخ به اینکه چرا با کاهش قیمت دلار، تغییری در بازار‌های خرده‌فروشی ایجاد نمی‌شود، می‌گوید: اصناف آخرین حلقه زنجیره تولید و توزیع هستند. آن‌ها نمی‌توانند قیمت کالایی را بدون آنکه هزینه تولید آن بالا رفته باشد، افزایش دهند.

وی اضافه کرد: اگر در هر مورد اتفاقی به جز این افتد، تخلف است و سازمان تعزیرات به آن رسیدگی کند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان