تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸

اقتصاد ایران از شوک‌های اقتصادی عبور کرده است؟/ چرا اقتصادمان زمین‌گیر نشد؟

دو اتفاق مهم طی ماه­‌های گذشته می­‌توانست ایران را با شوک ­‌های اقتصادی عجیب و غریب مواجه کند. هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی و منازعه نفتکش‌­ها در منطقه خلیج فارس هر دو تاثیر چندانی بر شاخص‌­های اقتصادی نگذاشت. آیا اقتصاد ایران در برابر فشار‌های خارجی ضربه­‌گیر شده است؟
اقتصاد ایران از شوک‌های اقتصادی عبور کرده است؟ / چرا اقتصادمان زمین‌گیر نشد؟
رویداد۲۴ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: این نوید را می‌دهم که از شوک‌های اقتصادی مهمی عبور کرده‌ایم و در شرایط باثبات قرار گرفته‌ایم. روز دوشنبه نیز علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در اظهاراتی آینده بازار ایران را روی مدار ثبات پیش بینی کرده بود. اما آیا این ثبات محصول اشباع اقتصاد ایران از هر نوسان جدید است و یا می­‌تواند دلایل دیگری داشته باشد؟

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی و استادیار دانشگاه علوم اقتصادی دانشگاه تهران در این باره گفت: اقتصاد ایران نوسان­‌های فراوانی را پشت سر گذاشت، اما آنچه باعث شد که کشور دچار فروپاشی اقتصادی نشود، اندک بودن بدهی­‌های خارجی ایران بود.

وی افزود: بدهی خارجی ما سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار بود که سر رسید آن سالانه حدود یک یا دو میلیارد دلار است و امسال بدهی خارجی ما ۹.۵ میلیارد دلار شد که نسبت به گذشته کاهش یافت.

شقاقی شهری به تفاوت بین ایران با ونزوئلا اشاره کرد و افزود: یادمان باشد هر کشوری که بدهی خارجی کمتری داشته باشد با فشار بیرونی از هم نخواهد پاشید. تفاوت ونزوئلا با کشور ما دقیقاً در همین است. ونزوئلا حدود ۱۸۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و توان بازپرداخت آن را ندارد. از طرف دیگر کشور‌های اروپایی به همراه چین و روسیه این کشور را تحت استثمار خود قرار می­‌دهند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بدهی اندک خارجی موجب شد اقتصاد ایران با تحریم بیرونی فرو نریزد، اظهار کرد:، اما چون اقتصاد مقاومتی در کشور ما به طور کامل اجرایی نشد آسیب پذیری ما نسب به بحران گذشته یعنی سال ۹۰ و ۹۱ کاهش پیدا نکرد.

شقاقی شهری با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار‌های بیمار اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمینه افزایش حجم نقدینگی، واردات محوری، وابستگی به نفت و ناترازی نظام بانکی، آسیب پذیری ما نسبت به گذشته بیشتر شده است. نوسان‌های شدیدی که سال گذشته در اقتصاد شاهد بودیم به دلیل همین مشکلاتی بود که در سیستم اقتصادی، اصلاح نشده بود.

وی یادآور شد: اگر اصلاحات ساختاری در اقتصاد صورت گرفته بود شوک­‌های بیرونی نمی­‌توانست اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. شاخص­‌های نرخ ارز، نرخ تورم، تعطیلی بنگاه­‌ها و… می‌توانست اقتصاد ایران را زمین‌گیر کند، اما خوشبختانه به دلیل بدهی خارجی اندک این اتفاق رخ نداد.
منبع: اقتصاد24
برچسب ها: اقتصاد کشور
نظرات شما
پیشخوان