تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸

اجاره روزانه مسکن، پدیده‌ای ناشی از خلاء قانون

الفت‌نسب گفت: آگهی دادن در پلت‌فرم‌هایی مثل دیوار و شیپور این مزیت را دارد که فرد آگهی‌دهنده مشخصات و شماره تلفن خود را ثبت می‌کند و اگر به سیستم شاهکار متصل باشد می‌توان هویت این فرد را شناسایی کرد.
اجاره روزانه مسکنT پدیده‌ای ناشی از خلاء قانون
رویداد۲۴ بازار مسکن کم مشکل داشت که پدیده اجاره روزانه مسکن هم به آن اضافه شد. مشکل تهیه مسکن را می‌توان همیشگی دانست، اما باید قبول کنیم که این موضوع از سال گذشته تا به امروز تشدید شده است، به گونه‌ای که کمبود مسکن از یک طرف و وجود خانه‌های خالی از سوی دیگر پارادوکس ایجاد شده در این حوزه است.

طرح‌ها و لایحه‌های نیمه‌تمام و روی کاغذ مانده باعث شده که مستاجران روز‌های سختی را داشته باشند. معضل مسکن به جایی رسیده که مالکان به جای اجاره سالیانه، اغلب به اجاره روزانه و هفتگی روی آوردند، زیرا اگر محاسبه کنیم می‌بینیم که این رویکرد، سود بیشتری برای آن‌ها دربرخواهد داشت. در یک نگاه ساده به اپلیکیشین‌هایی مثل دیوار و شیپور متوجه می‌شویم که آگهی‌هایی از این قبیل در سال‌های اخیر چه میزان رونق پیدا کرده است.

اجاره روزانه مسکن قانون ندارد

در همین خصوص، رضا الفت‌نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کار‌های فضای مجازی درباره قانونی یا غیرقانونی بودن این آگهی‌ها گفت: منع قانونی برای اینکه مالکان خانه‌ها را به صورت روزانه اجاره دهند، وجود ندارد. شاید در این بین، برخی از صنوف مثل هتلداران ناراحت باشند که آن‌ها هم می‌توانند با کاهش تعرفه‌های خود در جهت جذب مشتری بیشتر وارد میدان شوند.

وی افزود: زمانی که قانونی برای من اجاره روزانه یا هفتگی خانه وجود ندارد پس نمی‌توان افراد و مالکان منازل را از انجام این کار منع و برای آن‌ها محدودیت ایجاد کرد.

سخنگوی اتحادیه کسب و کار‌های فضای مجازی با اشاره به کسانی که در شمال کشور خانه و ویلا اجاره می‌دهند و برخی به این موضوع اعتراض دارند، گفت: متاسفانه سیستم به گونه‌ای است که عده‌ای فوراً درصدد جلوگیری از کسب و کار بر می‌آیند در حالی که بایستی این نوع روش کسب و کار ساماندهی شود نه اینکه از اساس کل کار را زیر سوال برد.

الفت‌نسب بیان کرد: ساماندهی در امور آگهی باید به گونه‌ای باشد که آگهی‌دهندگان یکسری اصول و ضوابط را رعایت کنند تا این اقدامات مسیر منطقی‌تری را به خود بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه اگر تخلفی در این اماکن که به صورت روزانه اجاره داده می‌شود رخ دهد چه کسی پاسخگوست؟ گفت: تخلف، هیچ ارتباطی به اپلیکیشن‌های آگهی‌دهنده ندارد و این موضوع کاملاً متوجه آگهی‌دهنده فرد و افرادی است که خانه را اجاره کردند.

الفت‌نسب افزود: وضعیت اقتصادی جامعه به نحوی است که مردم تمایل دارند از دارایی و سرمایه خود، کسب درآمد کنند و از این‌رو برخی روی به اجاره روزانه ملک خود آوردند.

وی اظهار داشت: آگهی دادن در پلت‌فرم‌هایی مثل دیوار و شیپور این مزیت را دارد که فرد آگهی‌دهنده مشخصات و شماره تلفن خود را ثبت می‌کند و اگر به سیستم شاهکار متصل باشد می‌توان هویت این فرد را شناسایی کرد.

الفت‌نسب در پاسخ به اینکه آیا اجاره روزانه واحد‌های خالی توسط مالکین در جهت فرار از مالیاتی خواهد بود که طرح آن در مجلس تحت عنوان «مالیات بر عایدی مسکن» پیگیری می‌شود؟ گفت: جزئیات این طرح را نمی‌دانم، ولی فکر نمی‌کنم که مردم درگیر این موضوعات شوند و صرفاً به دلیل کسب درآمد این کار را انجام می‌دهند.

۱۳ درصد خانه‌های تهران خالی است

حمید بنایی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه گفت: علیرغم اینکه در کمیسیون عمران در رابطه با معضلات پیرامون مسکن بسیار بحث شده است، ولی ساختار درست و مناسبی در خصوص مسکن و اجاره بها نداریم.

وی افزود: متاسفانه نتوانستیم ساز و کار مناسبی را در حوزه مسکن اجرا کنیم و این سبب شده که حدود ۱۳ درصد خانه‌های تهران خالی باشد و اغلب افراد به دنبال کسب درآمد از راه اجاره بهای بالا و حتی روزانه ملک خود بروند.

بنایی در پایان خاطرنشان کرد: مالیات بر عایدی مسکن و یا به عبارتی مالیات بر خانه‌های خالی، طرح خوبی است و به جد موافق آن هستم، زیرا که این مالیات برای هزینه‌های کشور خیلی موثر است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان