تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

ممنوعیت صادرات خرما، به بازار این محصول آسیب می‌زند/ جوانان تمایلی به کار در نخلستان‌ها ندارند

نایب رییس انجمن خرمای ایران گفت: ترمیم نخلستان‌ها در حجم وسیع از دست باغداران خارج است و به حمایت دولت احتیاج دارد و حمایت دولت باید با تامین اعتباری واقعی صورت گیرد و منظور از تامین اعتبار این نیست که دولت به باغدار‌ها پول دهد و نحوه هزینه کردن پول نیز مشخص نشود.
ممنوعیت صادرات خرما، به بازار این محضول آسیب می‌زند/ جوانان تمایلی به کار در نخلستان‌ها ندارند
رویداد۲۴ بازار خرما چند روز دیگر رونق می‌گیرد. این روز‌ها خارَک که همان خرمای نوبرانه باشد رسیده است و انواع دیگر محصول خرما نیز تا روز‌های آینده از نخل‌ها برداشت می‌شوند، خرمایی که مزیت نسبی ایران نسبت به بسیاری از کشور‌های دنیاست و در سال ۹۸ صادرات آن به علت گرانی در بازار داخل ممنوع شد و پس از چندی قرار بر از سرگیری صادرات این محصول شد، اما پرسش اینجاست که این ممنوعیت صادرات چه تاثیری بر بازار خرما گذاشت و آسیب‌دیدگان اصلی این ممنوعیت چه کسانی بودند؟

امسال صاحبان نخلستان‌ها، پیش‌بینی می‌کنند که محصول خوبی برداشت کنند به شرط آنکه شرایط تا روز برداشت خرما مساعد باقی بماند. البته خوب بودن محصول امسال به این معنا نیست که اوضاع نخلستان‌ها به طور کامل مساعد است بلکه بخشی از نخلستان‌های کشور نیاز به ترمیم و تیمار دارند.

محمدحسین صمیمی، نایب رئیس انجمن خرمای ایران در اینباره گفت: کمیت و کیفیت برداشت خرما در استان‌های مختلف، متفاوت است. با این حال به گفته بعضی از باغداران بوشهر کیفیت و کمیت نخلستان‌ها بهتر است، اما ما هیچوقت در مورد محصول خرما نمی‌توانیم تا روز برداشت خرما پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم چراکه ناگهان قبل از روز برداشت بارندگی می‌شود و محصول خرما را خراب می‌کند یا گرد وغبار به این محصول آسیب می‌زند.

وی درباره مشکلات پیش‌روی نخلستان‌های کشور بیان کرد: در مسئله داشت یعنی تیمارگری نخلستان‌ها یکسری از مسائل جوی خارج از کنترل ماست، اما بخشی که در دست ماست به نوسازی و ترمیم نخلستان‌ها برمی‌گردد.

وی افزود: ترمیم نخلستان‌ها در حجم وسیع از دست باغداران خارج است و به حمایت دولت احتیاج دارد و حمایت دولت باید با تامین اعتباری واقعی صورت گیرد و منظور از تامین اعتبار این نیست که دولت به باغدار‌ها پول دهد و نحوه هزینه کردن پول نیز مشخص نشود.

صمیمی ادامه داد: باید یکسری خطوط اعتباری باشد برای کار‌هایی از جمله تجهیز نظام آبیاری و برای این کار برنامه‌ریزی دقیقی لازم است چرا که ممکن است دولت اعتبار را تامین کند، اما پول به دست باغدار نرسد.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران همچنین ورود مکانیزاسیون را یکی دیگر از نیاز‌های نخلستان‌ها دانست و اظهار کرد: در حال حاضر جوانان نسبت به کار در نخلستان‌ها تمایل چندانی ندارند و روی به کار‌های دیگر آورده‌اند و به همین جهت نیروی کار برای برداشت خرما یا سایر کار‌های مرتبط بانخلستان‌ها کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: در زمینه بسته‌بندی نیاز به نوسازی خطوط تولید کارخانه‌های فرآوری دیده می‌شود و همچنین باید نخلستان‌هایی را که به روش سنتی اداره می‌شوند ارتقا داد تا بتوانند محصولات خود را درجه بندی کنند.

صمیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ممنوعیت صادرات خرما در چند ماه گذشته اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که تصمیم بر ممنوعیت صادرات خرما گرفته شد، صادرات خرما تمام شده بود و کسی قصد صادرات این محصول را نداشت، اما این تصمیم اثراتی دارد که در مراحل بعدی خود را نشان می‌دهند.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران خاطرنشان کرد: افزایش قیمت خرما در داخل هیچ ارتباطی به صادرات آن ندارد و اگر هدف ممنوعیت صادرات این محصول در جهت تاثیرگذاری روانی در بازار داخل بود، باعث شد تا بعضی از مشتریان خارجی خرما نسبت به خرید آن از تامین‌کنندگان ایرانی دچار شک شوند.

وی افزود: حرف تجار خارجی به تامین کنندگان خرمای ایرانی این است که چطور با شما کار کنیم وقتی که یک روز صادرات خرما در کشورتان آزاد و روز دیگر ممنوع است؟ چرا که آن‌ها می‌خواهند برای فروش خرما در طول یکسال برنامه‌ریزی کنند و بر همین اساس خرما سفارش دهند، اما وقتی تکلیف صادرات خرمای ایران مشخص نباشد چطور می‌خواهند پیش‌بینی و نیاز بازار کشور خود را تامین کنند؟ بنابراین اثر ممنوعیت و آزاد کردن صادارت خرما بر نگرش مشتریان خارجی نسبت به تامین کننده ایرانی این محصول اثر می‌گذارد و بازسازی دوباره این نگرش زمان می‌برد.

صمیمی همچنین گفت که این تغییر نگرش مشتریان خارجی باعث می‌شود تا آن‌ها نیاز خود را از کارخانه‌های تامین کننده کم کم بخرند و تمام نیاز خود را یکجا سفارش ندهند و تاثیر این نحوه خرید باعث می‌شود که کارخانه‌ها نیز نیاز خود را اندک اندک دریافت کنند و در این میان تنها مبدا تولید آسیب می‌بیند که باغدار است چرا که با پول اندک نمی‌تواند برای تولید خود برنامه‌ریزی کند.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران در ادامه بیان کرد: اگر قرار است قیمت خرما به تعادل برسد و دوباره با مشکلاتی که ماه رمضان گذشته داشتیم مواجه نشویم، اکنون که فصل برداشت نزدیک است دستگاه‌های متولی باید اقدام کنند.

وی افزود: اقدام دستگاه‌ها نباید به صورت ابتدایی باشد که مباشری تهیه کنند که پول دولت را بگیرد و خرما را نیز درست نگهداری نکند بلکه باید این کار را به خود صادرکننده‌هایی که صادرات با کیفیت دارند سپرد.

صمیمی ادامه داد: دولت می‌تواند با کارخانه‌های تامین‌کننده صادرات خرما مذاکره کند و به آن‌ها بگوید که برای بازار داخل نیز خرما بخرند و در وقت نیاز دولت خرمای ذخیره شده را از آن‌ها بگیرد و وارد بازار کند تا قیمت خرما به طور ناگهانی بالا نرود.

وی همچنین گفت که پیش از ماه رمضان امسال که خرما ناگهان گران شد، انبار‌های تهران و شهر‌های دیگر پر از خرما بود، اما قیمت آن پایین نیامد.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
پیشخوان