تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

خون سالم برای همه

سیده‌فاطمه ذوالقدر*

رویداد۲۴ نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون شناخته شده است. سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به وجود آمد.

در کشور‌های مختلف برای تشویق مردم به این عمل نیک و آگاهی بخشی در این خصوص توسط آگهی‌های چاپی و شبکه‌های اجتماعی آگاهی رسانی‌هایی انجام می‌شود و همچنین از افرادی قدردانی صورت می‌گیرد که خالصانه، بخشی از وجود خود را به همنوع‌شان ایثار می‌کنند. به علاوه شعار‌هایی که برای این تبلیغات در نظرگرفته می‌شود، شعار‌هایی است تا توجهات افراد را به نقش اهدای داوطلبانه خون در تشویق مخاطب به نگران بودن در مورد هم‌نوع خود و ارتقای انسجام و یکدلی در جامعه جلب کند.

از دیگر اهداف مهم این روز، تشویق جوانان برای اهدای خون است. از آنجا که در بسیاری از کشورها، اهداکنندگان کم هستند، برگزاری روز جهانی اهدای خون تاکید بر حیاتی بودن اهدای خون است. برخی افراد از طریق خون اهدایی نجات یافته‌اند. همکاری این افراد می‌تواند انگیزه‌ای برای اهدای خون به طور منظم برای افراد اهدا کننده و همچنین انگیزه برای افرادی باشد که تجربه خون دادن نداشته‌اند.

خوشبختانه این موضوع مهم در کشور ما تا حدود زیادی درک شده است و اهداکنندگان خون، داوطلبانه و بدون دریافت وجه، خون می‌دهند و این در حالی است که در برخی کشورها، افراد برای اعطای خون، هزینه دریافت می‌کنند.

اهدای خون علاوه بر اینکه، جان بسیاری از انسان‌ها را نجات می‌دهد، افراد را از سلامت جسمی خود مطلع می‌کند. بنابراین، عاملی برای محافظت در برابر بیماری‌ها است. محققان اظهار کرده‌اند روزانه صد‌ها نفر از زنان طی بارداری و وضع حمل، جان خود را از دست می‌دهند و باید همه بدانند که با اهدای خون می‌توانند جان مادران زیادی را نجات دهند. از طرفی بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های آن هستند؛ و بسیاری از دیگر بیماران نیز ناگزیرند برای تمام عمر خود به شکل منظم، خون و یا فرآورده‌های خونی دریافت کنند، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی.

موضوع کمپین جهانی امسال، اهدای خون و دسترسی به تزریق خون سالم به عنوان بخشی از دستیابی به پوشش همگانی بهداشت است. در این راستا، مسئولان حوزه بهداشت و سلامت کشور ما نیز می‌بایست، برای تامین منابع کافی و ایجاد سیستم‌ها و زیرساخت‌ها برای افزایش جمع آوری خون از طریق اهداکنندگان خون داوطلبانه و مستمر، ارائه مراقبت از اهداکننده، ترویج و اجرای مناسب استفاده بالینی از خون و ایجاد سیستم‌های نظارت بر کل زنجیره انتقال خون برنامه ریزی و اقدامات لازم را به عمل آورند.

در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه همه عزیزانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌کنم.

*نماینده مجلس دهم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان