تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

قیمت بلیت هواپیما بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان معقول نیست

کاظم‌زاده گفت: با توجه به وضعیت جامعه و شرایط اقتصادی نباید بلیت هواپیما بالاتر از ۳۰۰ هزار تومان به فروش برسد زیرا با همین نرخ هم شرکت‌ها می‌توانند سرپا بایستند.
قیمت بلیت هواپیما بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان معقول نیست
رویداد۲۴ در سال‌های اخیر به قدری قیمت بلیت هواپیما بالا رفته که بسیاری از مردم سفر زمینی را برای رسیدن به مقصد انتخاب خود می‌کنند و شاید همین رویکرد، یکی از دلایل بالا رفتن آمار رفتن تصادفات جاده‌ای باشد.

با نگاهی گذرا به سایت‌های فروش بلیت هواپیما می‌توان به افزایش بی‌رویه نرخ‌ها پی برد. اگر فرض کنیم کارمندی حقوقی در حدود دو میلیون تومان دریافت کند نتیجه می‌گیریم که وی باید نیمی از حقوق یک ماه خود را صرف خرید بلیت رفت و برگشت سفری داخلی کند.

علاوه بر اینکه ناوگان هوایی کشور فرسوده است، ولی با این حال هزینه مسافرت‌های هوایی بسیار بالا تمام می‌شود و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد، کمتر کسی توان پرداخت این هزینه را دارد.

شادمهر کاظم‌زاده، رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص بالا بودن قیمت بلیت هواپیما گفت: در کمیسیون عمران چندین بار حول همین محور، جلساتی را تشکیل دادیم. از طرفی، در برنامه پنجم و ششم توسعه بندی وجود دارد که سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی به آن استناد می‌کنند که با توجه به میزان سقف پذیرش عرضه و تقاضا می‌توانند قیمت‌ها را تعیین کنند.

وی افزود: درخواست کمیسیون عمران از وزارت راه و شهرسازی این بود که قیمت‌ها را سالیانه و با توجه به نرخ تورم اعلام کنند.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه قیمت بلیت هواپیما در حال حاضر برای آحاد جامعه قابل پذیرش نیست، گفت: سازمان هواپیمایی در جلساتی که داشتیم بالا بودن نرخ بلیت را اینگونه توجیه کردند که هزینه هر ساعت سفر برای هر نفر ۶۰ تا ۶۴ دلار است پس قیمت تمام شده که حدوداً ۳۰۰ هزار تومان، بسیار پایین است.

رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس به میزان حقوق پایین بسیاری از افراد در کشور اشاره کرد و گفت: کسی که بخواهد برای رفت و برگشت سفر خود از هواپیما استفاده کند، بایستی بخش عمده حقوق یک ماه خود را برای بلیت، هزینه کند که این اصلاً منطقی نیست. امروز قیمت برخی پرواز‌ها بیش از یک میلیون تومان است که اگر بنای محاسبه ما این رقم‌ها باشد بعید می‌دانم افراد با حقوق کارمندی توان استفاده از هواپیما را داشته باشند.

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی باید نرخ بلیت را کاهش دهند، زیرا هزینه بیش از ۳۰۰ هزار تومان برای پرواز‌های یک ساعته غیرمنطقی است و موجب نارضایتی مردم شده است.

کاظم زاده عنوان کرد: با توجه به وضعیت جامعه و شرایط اقتصادی نباید بلیت هواپیما بالاتر از ۳۰۰ هزار تومان به فروش برسد، زیرا با همین نرخ ۳۰۰ هزار تومان شرکت‌ها می‌توانند سرپا بایستند و مسیر همیشگی خود را دنبال کنند.

رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: به نظر من، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند بلیت سفر به منطقه‌هایی که کمتر مورد استقبال است را به ۱۵۰ هزار تومان کاهش دهند و برای تامین درآمد‌های خود به شیوه‌های دیگری که رضایت حداکثری مردم را دربر داشته باشد، روی آورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر دولتی که بر راس کار قرار گیرد باید برای تعیین قیمت بلیت، برنامه منطقی داشته باشد و تمام چالش‌های هرساله را بررسی و متناسب با آن تصمیم بگیرند. ما نمی‌خواهیم شرکت‌های هواپیمایی ورشکست شوند، ولی انتظار داریم دولت‌ها به میزان درآمد مردم هم توجه داشته باشند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان