تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حذف صفر از پول ملی چگونه بر بازار بورس تاثیر می‌گذارد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ حذف صفر از پول ملی به تنهایی نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی را در بهبود شرایط اقتصادی داشته باشد، اما در ارائه گزارش صورت‌های مالی شرکت‌ها و محاسبات بانکی و رونق بورس موثر است.

اثرحذف صفر از پول ملی بر بورس چیست؟

رویداد۲۴ ندا جعفری: دولت حذف صفر از پول ملی را تصویب کرد و به عنوان لایحه به مجلس فرستاده است. گویا مجلس تمایل چندانی به تصویب این اقدام ندارد. این در حالی است که حسن روحانی صبح امروز پس از صحبت درباره لزوم بازگشت به اصول ۶ و ۵۹ قانون اساسی (اصولی درباره برگزاری رفراندوم و همه پرسی) درباره لزوم حذف صفر از پول ملی صحبت کرد. سخنان روحانی به این صورت تفسیر شد که دولت مصمم است در صورت عدم تصویب مجلس برای حذف صفر از پول ملی، ماجرا را به رفراندوم بکشاند.

حذف صفر از پول ملی نخستین بار در دهه هفتاد مطرح شد و به سرعت فراموش شد. بار دیگر این ایده در سال ۸۷ مورد بررسی قرار گرفت و باز هم انجام نشد. گفته شده شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای نیست که بتوان در حال حاضر دست به حذف صفر از پول ملی زد. برخی کارشناسان گفته‌اند هنوز در بخشی از مناطق ایران از پول‌های با صفر کم استفاده می‌شود. نکته مهمتر آنکه بخشی از اقتصاددانان اعتقاد دارند اجرای حذف صفر از پول ملی اثراتی همچون افزایش ظاهری قدرت پول ملی، آسان سازی مبادلات و افزایش میزان تولید و سرمایه‌گذاری را به همراه خواهد داشت؛ از این جهت آنها می‌گویند در پی انجام این ایده، شاخص بازار سرمایه نیز دستخوش تغییر و تحولاتی شود.

برخی از کارشناسان بورسی می‌گویند حدف ۴ صفر از پول ملی موجب جهش قیمتی سهم‌های کمتر از ۱۰۰ تومان می‌شود بنابراین می‌توان گفت اجرای این طرح، افزایش قیمت سهام و روند صعودی شاخص را در پی خواهد داشت. 

به گزارش رویداد۲۴ این اتفاق بیشتر از جنبه روانی برای اقتصاد و مردم اهمیت دارد و بار روانی منفی افت ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل در صورتی که زیرساخت‌های حذف چهار صفر از پول ملی در اقتصاد و بازار سرمایه فراهم شود، شاید بزرگترین دستاورد آن سهولت در مبادلات اقتصادی و همچنین معاملات بازار سهام باشد، در غیر اینصورت برای بهبود شرایط اقتصادی و بازار سرمایه و اثرپذیری مثبت آن، باید زیرساخت‌های بهبود اقتصاد و خروج آن از رکود هم فراهم شود.

مصطفی امیدقائمی نخستین رئیس هیات مدیره بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در خصوص حذف ۴ صفر  از پول ملی و تاثیر آن بر روی بازار سرمایه و بورس می‌گوید: این اقدام تاثیر مثبتی در معاملات بورسی دارد، با توجه به اینکه معاملات در بورس به صورت یک ریال یک ریال انجام می‌شود پس از حذف ۴ صفر قاعدتا این موضوع نیز تغییر خواهد کرد و سیستم معاملات مبتنی بر پول ملی جدید خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد با تغییر پول ملی قیمت‌گذاری در شرکت‌های بزرگ منطقی‌تر شود و بازار سرمایه رونق بیشتری پیدا کند.

امید قائمی با بیان اینکه این اقدام منجر به واقعی سازی در بورس می‌شود، ادامه می‌دهد: در حال حاضر نیز عملا یک صفر از پول ملی در معاملات کاربردی ندارد و برخی از سکه‌ها نظیر یک ریالی و یک تومانی و حتی ده تومانی پیدا نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: با این اقدام محاسبات بانکی راحت‌تر صورت می‌گیرد و ارقام کوچکتر می‌شود و صورت‌های مالی بانک‌ها منطقی‌تر و ساده‌تر خواهد شد. اغلب کشور‌های جهان ارزش پولشان در برابر پول ایران بالاتر است و حذف چهار صفر می‌تواند در این جهت نیز مثبت باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان