تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

تشکل‌های مردم نهاد با امکانات کم، کار بزرگی می‌کنند

موسسه سبزکاران بالان از چهارشنبه گذشته برنامه‌ای را تحت عنوان «مامورین نجات زمین» با مشارکت مجموعه‌های کاربازی و فکربازی (در باغ کتاب تهران) برگزار کرده است.

رویداد۲۴ در این برنامه که با هدف آموزش‌های محیط زیستی به زبان ساده به کودکان و نوجوانان است، برنامه‌ای اختصاصی در حوزه آب و تالاب طراحی شده است که در تاریخ‌های ۹-۱۰ و ۱۱ مرداد ماه از صبح تا شب برگزار شده است. در حین برپایی این برنامه سه روزه شخصیت‌های مختلفی از آن بازدید کرده و در جریان این اقدام قرار گرفتند.

«اشرفی‌زاده» معاون دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از فن‌آموز «مدرسه تالابی» موسسه سبزکاران در باغ کتاب تهران بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید گفت: تصاویر آموزشی که تهیه شده و بازی‌هایی که انجام می‌شود در کنار اطلاعاتی که ارائه می‌شود بسیار عالی است. همه می‌دانیم آموزش یکی از ارکان و اصول اصلی حفظ محیط زیست است و با توجه به نیازی که در مساله آموزش کودکان که آینده سازان کشور ما هستند، احساس می‌شود بسیار نقش اساسی خواهد داشت.

اشرفی زاده در ادامه اظهار کرد: با برگزاری چنین رویداد‌هایی اگر بتوانیم هر تعداد از کودکان را آموزش دهیم، اطرافیان آن‌ها یعنی دوستان و خانواده شان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین معاون آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از فن‌آموز مدرسه تالابی موسسه سبزکاران بازدید کرد.

«اسکندر امیدی نیا» در این بازدید گفت: فرآیندی در که روند آموزش این فن آموز مشاهده شد و اطلاعات و آموزش‌هایی که به شرکت کنندگان ارائه می‌شود بسیار مناسب است. نکته‌ای که به نظر جالب آمد این بود که آموزش‌ها در پایان به بازی ختم می‌شد و در نتیجه آن کودکان و نوجوانان با مشارکت اجتماعی و نقش آفرینی در جامعه آشنا می‌شدند.

وی ادامه داد: از آنجا که محیط زیست یک حوزه بین رشته‌ای است، در نتیجه آموزش در این موضوع متولی سنتی ندارد یعنی در سیستم مدرسه آموزش مشخصی در این حوزه اتفاق نمی‌افتد، از همین جهت فعالیت‌های آموزشی سازمان‌های مردم نهاد غیرسیاسی و خوشنام که به صورت تخصصی کار می‌کنند بسیار ارزشمند است.

امیدی نیا در ادامه با اشاره به موضوع فن‌آموز که مساله تالاب بود، تصریح کرد: موضوع تالاب و آب مساله تخصصی و دغدغه مهم استان‌های شمالی ما است، اما بسیار خوب است اگر موضوع فن‌آموز‌ها محدود به آب و تالاب نباشد و به سایر موضوعات نیز گسترش یابد برای مثال پسماند و فاضلاب از معضلات جدی این استان‌ها هستند، بخصوص به در مساله پسماند باید بسیار کار کرد هم در بحث تفکیک و هم در موضوعات دیگر آن لازم است کار آموزشی صورت گیرد.

قدرت سمن‌ها در آموزش‌های بنیادی با کمترین امکانات

«مجتبی نوری»، مدیر پژوهش‌های کاربردی شرکت مدیریت منابع آب ایران هم با بیان اینکه این فن‌آموز یکی از بهترین کار‌هایی بوده که من در موضوع آب و محیط زیست دیدم بیان کرد: سمن‌ها با امکانات محدود کار‌های بزرگی انجام می‌دهند.

وی از روند برگزاری فن‌آموز «مدرسه تالابی» در باغ کتاب تهران بازدید کرد و در حاشیه این بازدید گفت: از همه کسانی که فکر کردند و یک سناریو زیبا و مهم درخصوص بخش مهمی از زندگی بشر را به شکل زیبایی تصویر سازی کردند تا بچه‌ها با آن ارتباط برقرار کنند و از این طریق بیاموزند، تشکر ویژه‌ای دارم.

نوری ادامه داد: شاید بتوان گفت این فن‌آموز یکی از بهترین کار‌هایی بوده که من در موضوع آب و محیط زیست و مساله تصویر سازی در این زمینه دیدم، در واقع احساس کردم که آمده ام یک فیلم سینمایی بسیار مهم را در خصوص تالاب‌ها ببینم و البته جای ابراز خوشحالی دارد که این نمایشگاه امسال اتفاق افتاده در سالی که تالاب‌ها اندکی جان گرفته اند و اتفاقاتی مانند این کمک می‌کند تا همه دست به دست هم بدهیم و از تالاب‌ها محافظت کنیم.

وی افزود: فکر می‌کنم وقتی کودکان به صورت تصویری در یک زمان مشخص نکاتی را در خصوص آب، رودخانه و تالاب می‌آموزند و به صورت عملی با موضوع مواجه شده و متوجه می‌شود تالاب‌ها چه اهمیت فراوانی دارند و چه ذخایر ارزشمندی هستند و چه تاثیر مهمی در زندگی ما دارند، برای همیشه در ذهن آن‌ها ثبت می‌شود و شاید بتوان گفت تاثیر این مساله در این سن حتی از کتاب‌ها هم بیشتر است.

نوری در پایان بیان کرد: کاری که در اینجا اتفاق افتاد، در بخش دولتی شاید با میلیارد‌ها تومان نتوانیم آن را انجام دهیم و این نشان می‌دهد سازمان‌های مردم‌نهاد با امکانات محدودی که دارند می‌توانند کار‌های بزرگی انجام دهند.

اثر گذاری بهتر آموزش‌های زیست محیطی بر کودکان

از این فن آموز، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در باغ کتاب تهران بازدید کرد.

«ژیلا آقایی» مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست پس از بازدید از این فن‌آموز گفت: من با توجه به اینکه سال‌ها در حوزه آموزش سازمان کار کرده ام، معتقدم آموزش‌های غیر مستقیم تاثیر بسیار بیشتری می‌تواند داشته باشد و این فن‌آموز هم چنین روندی دارد، یعنی شرکت کنندگان در تمام مسیر اطلاعات و توضیحاتی را به صورت شفاهی دریافت می‌کنند و در کنار آن از طریق تصاویر، آزمایش‌ها و بازی‌های مختلف آموزش‌های فراوانی را به صورت غیرمستقیم دریافت می‌کنند که به نظر من این می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی در ادامه به ناشناخته بودن موضوع تالاب اشاره کرد و افزود: در برخی مشکلات محیط زیستی مانند پسماند وقتی صحبت می‌کنیم مردم یک آشنایی حداقلی نسبت به موضوع دارند، اما تالاب موضوعی است که مردم ما خیلی کم نسبت به آن آشنایی دارند، یعنی نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان ما نیز به صورت دقیق تالاب را نمی‌شناسند و نمی‌دانند چه اهمیت‌ها و کارکرد‌هایی می‌تواند داشته باشد.

آقایی ادامه داد: کودکان وقتی با این موضوع آشنا می‌شوند آن را به هم کلاسی‌ها و هم بازی‌ها انتقال می‌دهند و این یعنی به راه افتادن یک موج در مسیر آگاهی در خصوص تالاب‌ها به همین دلیل فکر می‌کنم اگر در این روز‌ها ۱۰۰۰ کودک آموزش دیده باشند این یک بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

برچسب ها: اموزش
نظرات شما
پیشخوان