تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۸۶ نظر

ناخدا بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی ارتش که اعدام شد

ناخدا بهرام افضلی از مشاهیر ایران در میان نظامیان بود. او نخستین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بود که در سال‌های ابتدایی انقلاب نقش بی بدیلی در جنگ داشت. با این حال او در سال ۱۳۶۲ به جرم جاسوسی در دادگاهی که ری شهری ریاست آن را بر عهده داشت اعدام شد.

چهره / ناخدا افضلی

رویداد۲۴ مازیار وکیلی: «من می‌گریم، اما / در غریو مرغک دریا، باز پیامی است / گلخند «ناوی انوشه» / در دهان تو شکفت ناخدا / بمان، بمان / که فردا / ما بهار را در آغوش می‌کشیم / من می‌گریم و دریا / همچنان/ موج بر موج می‌کوبد.» شعر «از انوشه تا افضلی» سروده سیاوش کسرایی به یاد ناخدا افضلی

ناخدا بهرام افضلی متولد سال ۱۳۱۶ اولین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های بعد از انقلاب بود. او تنها نظامی عضو یکی از احزاب چپ (حزب توده) ایران بود که توانست به سمت فرماندهی یکی از نیرو‌های نظامی در سال‌های پس از انقلاب برسد.

افضلی در روز‌های آغازین جنگ با انجام موفق عملیات مروارید توانست نیروی دریایی عراق را از صحنه نبرد خارج کند. او همچنین اولین دانشگاه نظامی نیروی دریایی را در سال‌های پس از انقلاب اسلامی تاسیس کند. افضلی نقش به سزایی هم در پیروزی خرمشهر داشت. او بعد‌ها در سال ۱۳۶۲ به جرم جاسوسی برای شوروی و همکاری با حزب توده اعدام شد.

ناخدا بهرام افضلی کیست؟

به گزارش رویداد۲۴ بهرام افضلی یکی از نام‌هایی است که در میان انبوه نام‌ها و حوادث سال‌های پس از انقلاب اسلامی گم شده است. او تنها نظامی ایرانی بود که از یک حزب اپوزوسیون جمهوری اسلامی به پست حساس فرماندهی نیروی دریایی منصوب شد و توانست در همان روز‌های آغازین جنگ طی یک عملیات پیچیده نیروی دریایی عراق را زمینگیر کند و در خرمشهر خدمات زیادی انجام دهد. اما در نهایت به او اتهام جاسوسی زدند و اعدام شد؛ اتهامی که افضلی تا آخرین روز دادگاه به ریاست محمدی ری شهری آن را نپذیرفت و تمام موارد اتهامی را تکذیب کرد.

سال‌ها بعد پس از پایان جنگ و تمامی مناقشاتی که باعث اعدام افضلی شد. هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «اگر آن کار را نمی‌کردیم، بهتر بود. ما حزب توده را زیر نظر داشتیم. من برای این حرف که آن‌ها به فکر کودتا بودند، دلیلی پیدا نکردم. البته به نفع شوروی فعالیت‌هایی داشتند.»

این سخن از طرف کسی که سال‌ها به مرد دوم حاکمیت مشهور بود، ماجرای ناخدا افضلی را پیچیده می‌کند. مردی که حتی اعدام هم نتوانست او را از سایه بیرون بیاورد. ناخدا بهرام افضلی مردی است که در تمام این سال‌ها در غبار تاریخ ایستاده است. بعد از سال‌ها که از جنگ می‌گذرد بهتر است چهره‌هایی مثل افضلی از غبار تاریخ بیرون بیایند، شاید از طریق پیگیری زندگی آن‌ها بتوان روایت‌های تازه‌تری از دهه پُر رمز و راز شصت ارائه داد.

چهره / ناخدا افضلی

زندگینامه ناخدا بهرام افضلی

بهرام افضلی در سال ۱۳۱۶ در قم به دنیا آمد. سال‌های کودکی تا دبستان را در شهر قم سپری کرد و پس از اتمام دوران دبستان به تهران آمد و سال‌های دبیرستان را در دبیرستان‌های رازی و البرز گذراند. او در جریان ملی شدن صنعت نفت به سازمان جوانان حزب توده علاقه پیدا کرد و حتی چند ماهی بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به علت دیوارنویسی دستگیر شد.

بهرام افضلی در سال ۱۳۳۶ دوران دبیرستان را به پایان رساند و توانست در امتحانات ورودی نیروی دریایی رتبه اول را کسب کند و با اصرار و فشار مقامات وارد نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی شد و برای گذراندن دوره مهندسی به ایتالیا اعزام شد.

افضلی در سال ۱۳۴۰ پس از تکمیل تحصیلات نظامی در پایگاه نظامی لیورنو به ایران بازگشت و تا سال ۱۳۴۶ در پادگان نیروی دریایی خرمشهر خدمت کرد. سپس برای تکمیل دوره عالی مجدداً به ایتالیا رفت و سه سال و نیم در آن‌جا اقامت گزید. او توانست دوره دکتری مهندسی خود در رشته آرشتیکت کشتی و زیردریایی را با دریافت نشان نقره به پایان برساند.

ناخدا بهرام افضلی از سال ۱۳۴۹ الی ۱۳۵۱، پایه گذار و رئیس کارخانجات پایگاه دریایی بوشهر بود و از سال ۱۳۵۲، ریاست دایره فنی معاونت لجستیکی نیروی دریایی ایران در تهران را بر عهده داشت و از سال ۱۳۵۸ تا خرداد ۱۳۵۹ در سمت معاونت پرسنلی فرماندهی نیروی دریایی خدمت کرد. ناخدا بهرام افضلی در خرداد ۱۳۵۹ به سمت فرمانده نیروی دریایی ایران منصوب شد و او پایه گذار نخستین دانشکده افسری نیروی دریایی ایران بود و این دانشکده در اسفندماه ۱۳۶۱ چند ماه قبل از بازداشت او در نوشهر افتتاح شد. وی سرانجام در اسفند سال ۱۳۶۲ همراه نه نفر دیگر اعدام شد.


مطالبی برای مطالعه بیشتر

عملیات مروارید شاهکار نیروی دریایی ارتش

نقش نیروی دریایی ارتش در جنگ ایران و عراق چه بود؟

مهمترین پرونده‌های جاسوسی ایران در تاریخ انقلاب


بهرام افضلی پیش از انقلاب اسلامی

به گزارش رویداد۲۴ از فعالیت‌های سیاسی افضلی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اطلاعات چندانی در دست نیست. افضلی در سال‌های حضورش در ایتالیا با حزب کمونیست ایتالیا آشنا می‌شود. در ایتالیا با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. پس از بازگشت به ایران ظاهراً فعالیت سیاسی چندانی ندارد، اما اینطور که از سخنان همرزمان او برمی‌آید افضلی افسری سخت‌کوش، مهربان و وظیفه شناس بوده که بسیاری از هم‌دوره‌ای‌های افضلی او را سرمشق خود قرار می‌دانند.

افضلی به اشعار مولوی به شدت علاقه داشت و خودش بهترین اوقات فراغتش را زمانی می‌دانست که با فرزندش در خانه به مطالعه اشعار مولوی می‌پرداخت. خود افضلی در این باره گفته است: «من خستگی‌ام موقعی در می‌رود که از سر کار برگردم و با پسر کوچکم بنشینم و با هم اشعار مولوی را بخوانیم. من بخوانم او برایم تفسیر کند. او بخواند و از من بپرسد و من برایش بگویم.»

بعد از بازگشت از ایتالیا افضلی در یکی از بخش‌های حساس مدیریت فنی کارخانجات بوشهر مشغول به کار شد. در آن سال‌ها دریادار سپهری مسئول مدیریت فنی نیروی دریایی بود و وظیفه مدیریت فنی، مسئولیت نگهداری و تعمیرات کلیه ناوگان نیروی دریایی را به عهده داشت. همچنین طرح ریزی، برآورد نیازمندی ها، تعمیرات، برنامه‌ریزی تعمیرات و همچنین قرارداد‌ها را مدیریت فنی می‌بایست تنظیم می‌کرد.

به خاطر ناتوانی و ضعف دریادار سپهری همه این وظایف به دوش ناخدا افضلی افتاده بود. یکی از خصایصی که برای ناخدا افضلی در سال‌های خدمتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برشمرده‌اند تلاش او برای صرفه‌جویی و حداقل هزینه برای انجام امور نیروی دریایی و دقت و پیگیری او در انتقال تجربیات نظامی به پرسنل نیروی دریایی ارتش بود.

هر ناو و واحدی که خریداری می‌شد افضلی تلاش می‌کرد افسران کادر و سایر درجه‌داران دوره‌های آموزشی و فنی مربوطه به آن را چه در رده الکترونیک، چه در رده الکتریک و چه در رده مکانیک چنان طی کنند که بتوانند خودشان در داخل این تعمیرات را انجام دهند، دستگاه‌ها را نگهداری کنند، سرویس‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و نوبگی و اساسی را خودشان انجام دهند.

افضلی با تلاش بسیار گام‌های موفقیت آمیزی در این جهت برداشت: نیروی دریایی ما دیگر تا رده تعمیرات نوبه‌ای را در کارخانجات بوشهر و در کارخانجات عظیم بندر عباس، که این کارخانجات هم به همت خود افضلی پایه ریزی شده بودند و از مدرن‌ترین کارخانجات کشور بودند انجام می‌داد. افضلی به واسطه محل خدمتش که در مدیریت فنی نیروی دریایی بود مجبور بود روی قرارداد‌های زیادی کار کند. برای مسئولان نیروی دریایی و ارتش تایید قرارداد‌ها توسط افضلی بسیار مهم بود. اهمیت تایید افضلی از این بابت بود که به واسطه علاقه‌ای که میان عظیمی و نیرو‌های رده پایین‌تر نیروی دریایی وجود داشت با تایید یک قرارداد توسط افضلی نیرو‌های رده‌پایین هم آن قرارداد را می‌پذیرفتند.

افضلی هم به واسطه شخصت مستقل و هم به خاطر گرایش‌های سیاسی که داشت بار‌ها در مقابل قرارداد‌هایی که استقلال ارتش و به دنبال آن کشور را زیر سوال می‌برد ایستادگی کرد. این اصرار‌های افضلی برای جلوگیری از بستن قرارداد‌های این‌چنینی باعث مشاجره و درگیری با ارتشبد طوفانیان و حبیب‌اللهی می‌شد تا جایی که یک بار طوفانیان در رابطه به این قرارداد‌ها به افضلی گفته بود: «من نمی‌فهمم از دست تو چه کار کنم! چرا این کار‌ها را می‌کنی، چرا خرابکاری می‌کنی؟!»

با وجود مخالفت‌ها و تلاش برای بستن چنین قرارداد‌هایی افضلی تا جایی که می‌توانست از بستن قرارداد‌هایی که با استقلال ارتش و کشور منافات داشت جلوگیری کرد.

بهرام افضلی و فرماندهی نیروی دریایی

ناخدا افضلی خیلی زود و بعد از مدت کوتاهی که در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی معاون پرسنلی نیروی دریایی ارتش بود به سمت فرمانده نیروی دریایی منصوب شد. از اولین و ماندگارترین اقدامات ناخدا افضلی پس از انتصاب به سمت فرماندهی نیروی دریایی تاسیس اولین دانشکده افسری نیروی دریایی بود. ناخدا افضلی توانست در آن فضای پیچیده و به هم ریخته سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی با وجود تمام مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها این دانشکده را با در اختیار گرفتن کاخ شاه نوشهر تاسیس کند.

با این اقدام ناخدا افضلی ایران برای اولین بار توانست یک دانشکده نظامی دریایی با وجود تمام تخصص‌ها تاسیس و از فرستادن دانشجو به خارج از کشور معاف شود. این کار برای ایران سود اقتصادی سرشاری داشت. در زمان شاه برای هر دانشجو افسری نیروی دریایی که به خارج از کشور اعزام می‌شد چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار پول خرج می‌شد که با تاسیس این دانشکده توسط ناخدا افضلی از خروج این میزان ارز از کشور جلوگیری به عمل آمد.

یکی از اقدامات دیگر افضلی تلاش برای انجام تعمیرات و ادوات نیروی دریایی در داخل کشور و هم‌چنین تهیه و تولید قطعات مورد نیاز این نیرو از طریق کارخانه‌های داخلی بود. افضلی در آغاز پذیرفتن سمت فرماندهی نیروی دریایی با کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، ماشین‌سازی اراک و تراکتورسازی تبریز ارتباط برقرار کرد و طرح‌ها و نظریه‌های گوناگونی برای تولید قطعات نظامی در این کارخانه‌ها ارائه کرد و پیشنهاد داد افسران نیروی دریایی با حضور در این کارخانه‌ها قطعات مورد نیاز کشور تولید شود؛ پیشنهادی که خیلی زود عملی شد و نیروی دریایی تا زمان حضور ناخدا افضلی توانست به خودکفایی نسبی برسد.

یکی دیگر از اقدامات افضلی بعد از به دست گرفتن فرماندهی نیروی دریایی ارتش اقدام به بستن قرارداد با نیروی دریایی هند کرد که بر اساس آن مقرر شد نیروی دریایی هند تعمیرات دو ناوشکن ایرانی را انجام دهد و هم زمان پرسنل نیروی دریایی ایران به هند سفر کنند تا نحوه تعمیر این ناوشکن‌ها را بیاموزند.

بنا بود دو ناوشکن دیگر نیروی دریایی به نام‌های رستم و فرامرز در شیپ یارد بندرعباس و با حضور متخصصان هندی تعمیر شود. زمانی که هیئت اعزامی به هند به ایران باز می‌گردد قرارداد و طرح‌های افضلی با مخالفت سران نظام مواجه می‌شود. در حالی که روی کاغذ این قرارداد قراردادی منصفانه و عادلانه به نظر می‌رسید. قراردادی که البته خیلی هم زود توسط دیگران به هم خورد تا ایران از مزایای آن محروم بماند.

ناخدا بهرام افضلی و عملیات مروارید

به گزارش رویداد۲۴ عملیات مروارید یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌هایی است که در دوران جنگ تحمیلی به وقوع پیوست. در آن زمان بخش مهمی از بارگیری و تخلیه کالا برای عراق از طریق بندر ام‌القصر که در ساحل غربی اروند رود است، انجام می‌گرفت و بخش مهمی از صدور نفت عراق هم از طریق دو سکوی عظیم نفتی به نام‌های «البکر» و «الامیه» واقع در مصب اروندرود عملی می‌شد.

روز هفت آذر ۱۳۵۹ در عملیات مروارید این سکو‌های نفتی منهدم شدند و عملاً صدور نفت عراق از طریق دریا قطع شد. به این ترتیب، رفت و آمد کشتی‌های نفتکش و تجاری برای کشور عراق که از این طریق انجام می‌گرفت و برای عراق در زمان جنگ نقش اساسی و تعیین‌کننده داشت، ناممکن شد. از آن سو، ۹۰ درصد از صادرات و واردات ایران که از طریق دریا بود با پیروزی نیروی دریایی ایران و سیادت دریایی ایران در خلیج فارس، امکان‌پذیر بود.

به نوشته اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت، عراق برای صدور نفت خود مجبور شد به اردن و ترکیه متوسل شود و امکان صدور نفت از طریق خلیج فارس برایش ممکن نبود: عراقی‌ها برای صدور نفت به بندر جیهان ترکیه متکی بودند و مقداری هم توسط تانکر‌های نفت کش از طریق «اردن» صادر می‌کردند.

عراق نتوانست کشتی‌ها و سلاح‌های فراوان جنگی که از ایتالیا خریده بودند را به منطقه بیاورد. طراح این عملیات ناخدا بهرام افضلی بود. عملیات مروارید در ساعت چهار و نیم روز پنجم آذر آغاز شد و تکاوران دریایی ایران در این روز و ساعت عازم سکوی البکر شدند. گروه تکاوران دریایی عملیات ساعت چهار و نیم روز پنجم آذر ۵۹ عازم سکوی البکر شد. گروه آن‌ها هفت نفر بودند.

پس از استقرار بر اسکله تبادل آتش گسترده صورت گرفت. اما سپس تعدادی از عراقی‌ها فرار کردند و تعدادی نیز اسیر شدند. بخش جنوبی اسکله به تصرف این تکاوران دریایی درآمد و آن‌ها مشغول «پاکسازی» اسکله شدند.

هنگام عملیات چندبار ناوچه‌های عراقی از دهانه «خور عبدالله» بیرون آمدند که ناوچه پیکان تعدادی از آن‌ها را غرق کرد. همچنین نبرد هوایی بین یگان هوایی ایران و عراق در آسمان جریان داشت. در واقع ناوچه‌های پیکان و جوشن پشتیبان تکاوران دریایی بودند تا نقشه انهدام دو اسکله البکر و الامیه را اجرا کنند.

جنگنده‌های نیروی هوایی نیز به پشتیبانی ناوچه‌های پیکان و جوشن در موقع لزوم از پایگاه ششم شکاری بوشهر به پرواز درمی‌آمدند. در مدتی که تکاوران دریایی مشغول عملیات بر روی اسکله بودند، چندین بار نبرد دریایی و هوایی بین نیرو‌های ایرانی و عراقی انجام گرفت که بنا به اسناد، یگان دریایی و هوایی عراق خسارت زیادی دید. قرار بر این بود که تا ساعت ۱۱ سکو تصرف شود.

روز ششم آذر کلیه تأسیسات به تصرف نیرو‌های ایرانی درآمد. اغلب نیرو‌های مستقر در اسکله شبانه با شنا، قایق یا دیگر واحد‌های شناور، اسکله را ترک کرده بودند. قرار بود عملیات طی چند روز ادامه داشته باشد، اما از قرارگاه عملیات پیام فوری رسید که گروه تکاوران خیلی زود آخرین مرحله عملیات را اجرا و سکو را ترک کنند. گروه باید اسکله‌ها را از غنائم و اسرا تخلیه و تأسیسات را بمب‌گذاری می‌کردند تا پس از ترک منهدم کنند. در همین اثنا جنگنده‌های ایرانی یک ناوچه عراقی که به تأسیسات نزدیک می‌شد را به قعر دریا فرستادند. در نهایت اسکله کاملاً تخلیه و عملیات تخریبی آغاز شد.

گروه عملیات سوار ناوچه پیکان شدند، اما حدود یک ربع بعد از ترک اسکله‌ها، ناوچه پیکان هدف چند موشک عراقی قرار گرفت و غرق شد. این موشک‌ها از ناوچه عراقی شلیک شد که دور از چشم نیرو‌های ایرانی در پشت اسکله البکر پنهان شده بود. این عملیا رسماً نیروی دریایی عراق را از مدار جنگ خارج و صادرات نفتی این کشور را دچار اختلال گسترده‌ای کرد.

طراحی و اجرای چنین عملیاتی تنها از یک نظامی باهوش و کارکشته مثل افضلی برمی‌آمد که او با موفقیت تمام این عملیات را انجام داد و توانست اولین پیروزی بزرگ برای ایرانیان را در دوران جنگ تحمیلی رقم بزند.

چهره / ناخدا افضلی

ناخدا بهرام افضلی و ابوالحسن بنی صدر

بهرام افضلی و آزادسازی خرمشهر

آزادسازی خرمشهر همیشه و در همه حال یکی از مباحث مورد مناقشه تاریخ جنگ بوده است. بسیاری از گروه‌های سیاسی و نیرو‌های نظامی ایرانی تلاش می‌کنند افتخار آزادسازی خرمشهر را بنام خودشان رقم بزنند.

محسن رضایی در مصاحبه‌ای با سایت فارس درباره آزادسازی خرمشهر می‌گوید: «درحالی که ما در هیچ‌کدام از دانشگاه‌های دنیا اصل سرعت را نخوانده بودیم، اما در عمل و در آستانه عملیات بیت‌المقدس به این نتیجه رسیدیم که این اصل حتی از اصل غافل‌گیری نیز در عملیات خرمشهر مهم‌تر است لذا از یک ابتکار استفاده کردیم … بنابراین این‌طور نیست که گفته شود در زمان جنگ بچه‌ها روضه‌خوانی و دعا می‌کردند و می‌گفتند یا علی و به خط می‌زدند و می‌گفتند هرچه بادا باد! (خنده) اصلاً چنین روش‌هایی نبود...»

حرف محسن رضایی را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که نیرو‌های ایرانی بدون داشتن دانش آکادمیک نظامی دست به ابتکار زده و با تکیه بر همان ابتکار توانستند خرمشهر را آزاد کنند. اما آیا صحبت‌های رضایی تمامی حقیقت درباره آزادسازی خرمشهر است و نیرو‌های ایرانی بدون پشتوانه آکادمیک موفق به آزادسازی خرمشهر شدند.

در زمان آزادسازی خرمشهر نیروی دریایی ایران به لحاظ پرسنلی، فنی و عملیاتی از توانایی چندانی برخوردار نبود؛ لذا ناخدا افضلی برای جبران این نقیصه به سازماندهی تکاوران نیروی دریایی پرداخت.

به گزارش رویداد۲۴ ناخدا صمدی درباره روز آزادسازی خرمشهر نظرات جالبی دارد: «تکاوران نیروی دریایی نخستین رزمندگانی بودند که همان اول صبح روز سوم خرداد ماه ۱۳۶۱ با قایق و حتی برخی با شنا وارد خرمشهر شدند و دشمن را پس از حدود ۱۹ ماه مجبور به عقب‌نشینی کردند و انتقام آن همه خونی را که در این شهر ریخته شده بود گرفتند. همه حال عجیبی داشتند. تکاوران وقتی پا به ساحل می‌گذاشتند، خم می‌شدند و زمین و خاک خونین خرمشهر را می‌بوسیدند؛ و اغلب از شوق گریه می‌کردند. صدای تیراندازی از همه جا به گوش می‌رسید. شمار زیادی از نیرو‌های نظامی عراقی کشته و مجروح و شمار زیادی، اسیر نیرو‌های ایرانی شدند.»

ناخدا صمدی در ادامه می‌گوید: «گردان تکاور‌های نیروی دریایی در عملیات بیت‌المقدس حضور پررنگ‌تری داشت که منجر به آزادسازی خرمشهر شد. ما با استعداد کامل و هفت گردان در این عملیات تاریخی و غرورآفرین شرکت کردیم. در مقر لشکر ۹۲ زرهی اهواز یک قرارگاه تشکیل شد. سه گردان شناور هجومی‌ما و همچنین ۳۰۰ فروند قایق در سه گردان قایقران برای عبور نیرو‌ها از رودخانه کارون و شرکت در عملیات تصرف سرپل ساحل دشمن هم حضور داشتند. هر گردان قایقران به یکی از قرارگاه‌های عمل‌کننده فتح، نصر و قدس پیوست. من به منجیل بی‌سیم زدم و تعدادی زیادی قایق تقاضا کردم.

یک گردان تقویت‌شده تکاور، یک گردان تقویت‌شده تفنگدار و یک گردان تفنگدار دیگر به اضافه یک گروهان از عملیات ویژه اس‌بی‌اس ما همچنین ۴۵ تکاور غواص هم در عملیات بیت‌المقدس شرکت داشتند. سه هاورکرافت و سه هلیکوپتر هم از ما بود. یکی از گردان‌های تفنگدار تکاور ما به‌عنوان احتیاط در آبادان ماند و گردان‌های دیگر تکاوران در عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت کردند. عراقی‌ها از روز دوم خرداد در محاصره کامل نیرو‌های عمل‌کننده ایرانی بودند. بچه‌های تکاور در همین روز به داخل شهر نفوذ کرده و مواضع و استحکامات و نیرو‌های عراقی را به‌طور کامل شناسایی کردند من در ساحل شرقی کارون همه چیز را با چشمان اشکبار می‌دیدم. کسانی که هنوز در ساحل شرقی بودند، از شوق گریه می‌کردند. برای ورود به شهری که گردان من در آن پرپر شده بود، لحظه‌شماری می‌کردم. پل خرمشهر شکسته و غیرقابل عبور بود و ناچار باید از عرض رودخانه عبور می‌کردیم.»

سایت ارتش جمهوری اسلامی به مناسبت آزادسازی خرمشهر در این باره نوشت: «نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به علنی شدن نیت شوم دشمن و قبل از آغاز تهاجم ددمنشانه ارتش بعث، با یک اقدام شجاعانه و به موقع، عمده یگان‌های ناوتیپ هشتم که در بن‌بست خرمشهر مستقر بودند و می‌رفت تا با آغاز تهاجم دشمن در این آبراه محبوس شود را به خارج از آبراه اروندرود انتقال داده و با به‌کارگیری آن‌ها در عرصه‌های مختلف عملیاتی، برگ‌های زرینی را به تاریخ دفاع مقدس افزوده است.»

این توضیحات نشان می‌دهد برخلاف صحبت‌های محسن رضایی که آزادسازی خرمشهر محصول ابتکار نیرو‌ها می‌داند، نیروی دریایی با دانش آکادمیک نظامی و تحلیل درست و به موقع فرماندهی آن توانسته بود شرایط را برای آزادی خرمشهر مهیا کند. هنگام محاصره آبادان و خرمشهر، تقریباً تمام راه‌های زمینی و تدارک آب بر نیرو‌هایی که در آبادان بودند بسته شده بود.

تنها از راه دریا و از طریق کانال خورموسی و کانال بهمنشیر و ایجاد ارتباط بین این کانال‌ها و اهواز بود که می‌شد به آبادان و جزیره آبادان مهمات و نیرو فرستاد و بالعکس از آن طرف مجروحین و مردمی را که آنجا مانده بودند، خارج کرد. در اینجا افضلی شخصاً قرارگاه بندر امام خمینی را پایه‌گذاری کرد. برای پشتیبانی بندر بهترین نیرو‌ها را در آنجا مستقر کرد. از هلی‌کوپتر‌ها و‌ هاورکرافت‌ها در آنجا به‌طور کامل استفاده کرد.

هلی‌کوپتر‌های بزرگ «آرچ» و همچنین هلی‌کوپتر‌های «آی بی ۱۲» ما همراه با هاورکرافت‌ها توانستند نقش سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده‌ای در آزادی آبادان و خرمشهر ایفا کنند. اگر این سازماندهی نمی‌بود به جرأت می‌توان گفت که ما موفق نمی‌شدیم محاصره آبادان را بشکنیم و خرمشهر را آزاد کنیم. همچنین افضلی با ابتکارهای خود توانست کانال خورموسی را مین روبی کند. او هلی‌کوپتر‌های مین جمع کن «آرچ ـ دلتا» را به‌کار انداخت. تا آن زمان به‌طور عملی، افزار و وسایل این هلی‌کوپتر‌ها حتی برای تمرین مین‌روبی هم به‌کار نیافتاده بود.

ناخدا افضلی با خلبانان صحبت کرد و گفت: تحت هر شرایطی کشتی‌های بازرگانی باید به بندر رفت و آمد کنند. وقتی مین‌روبی تمام شد، دستور داد تا ناوچه‌هایی از بندر خمینی حرکت کنند و از کانال خورموسی خارج شوند تا فیلمبرداری شود و تلویزیون نشان بدهد تا به این وسیله دنیا بداند که این کانال مین‌گذاری شده نیست. این مسائل نشان می‌دهد اتفاقاً آزادسازی خرمشهر به وسیله یک پشتوانه آکادمیک قدرتمند در ارتش و نیروی دریایی ایران آزاد شده است. اما به واسطه سرنوشتی که بعد‌ها افضلی پیدا کرد این تلاش‌ها ناگفته باقی مانده و یا درباره آن‌ها سکوت شده است. خصوصاً آن‌که تنها جایی که حزب توده موضع مخالف سفت و سختی در مقابل جمهوری اسلامی می‌گیرد ادامه جنگ پس از آزادسازی خرمشهر است.

ناخدا بهرام افضلی

اعدام ناخدا افضلی 

افضلی را باید قربانی سیاست‌های غلط حزب توده در مورد حامیان و اعضای نظامی و تحلیل غلط سران حکومت در آن زمان دانست. در دادگاه افضلی و چند تن دیگر از افسران بازداشتی افضلی بار‌ها و به صراحت اتهام جاسوسی را برای حزب توده رد می‌کند و اعلام می‌کند هدفش از دادن اطلاعات چیز دیگری بوده است.

افضلی در دادگاه به صراحت اعلام می‌کند: «نسبت به وقایع درون حزب، مرکزیت و نیز گذشته آن، کاملاً بی اطلاع بودم و صرفاً هدف من از ارائه اطلاعات سیاسی به حزب در اختیار گذاشتن داده‌ها و اطلاعات صحیح به منظور کمک به یک تحلیل سیاسی درست و صحیح و اشتباه مجاهدین را مرتکب نشدن در آن شرایط و حوادث بغرنج و پیچیده انقلاب بود، چرا که به هرحال هواداران و اعضای سازمان مجاهدین هم بالاخره جوانان این مملکت بودند. در ضمن مسائل مهم مملکتی در سطح بالای تصمیم گیری نظام، مسائل بسیار روشن بود و توسط شخص امام و دو سه نفر دیگر اتخاذ می‌شد و دیگر اینکه در رابطه با حمله هوایی عراق در خلیج فارس و اطلاعات داده شده به حزب، حتی تلویزیون بصره فیلم کامل آن را نمایش داده بود.»

افضلی و تمام اعضایی که در آن دادگاه‌ها محکوم شدند طبق ادعای پرتویی که رابطه نزدیکی با قاضی و حاکم شرع دادگاه داشت از وجود یک سازمان نظامی مخفی درون حزب بی‌اطلاع بودند: «ارتباطات تمامی اعضا به صورت انفرادی برقرار می‌شد و هر عضو ارتشی تحت نظر یکی از کادر‌های حزبی غیر ارتشی فعالیت می‌کرد. اعضای نظامی تشکیلات مخفی فقط می‌دانستند که با یک تشکیلات مخفی در ارتباطند، ولی اطلاع نداشتند که غیر از خودشان عضو بیشتری نیز با تشکیلات مخفی ارتباط دارند، بدین ترتیب آن‌ها متوجه نمی‌شدند که تشکیلات مخفی گسترده‌ای وجود دارد، بلکه گمان می‌کردند که فقط خودشان با حزب تماس مخفی دارند. حدس‌های بعدی اعضای نظامی تشکیلات مخفی امری جداگانه بود، ولی به طور رسمی اطلاعی از جانب ما به آن‌ها داده نشد.»

این مسئله نشان می‌دهد افضلی و سایر متهمین جاسوسی هیچ‌گاه اطلاع نداشتند که قرار است از طرف حزب و تشکیلات مخفی درون آن از آن‌ها سوءاستفاده شود. چه آن‌که طی اسنادی که بعد‌ها به دست آمد مشخص شد اعضای حزب توده تا سال اعدام افضلی هیچ سازمان تشکل یافته نظامی نداشته است و از هراس برخورد متقابل جمهوری اسلامی ارتباطش با اعضای سازمان را در سال ۱۳۶۰ قطع می‌کند.

کیانوری در اواخر سال ۱۳۶۱ در صحبتی که با فرخ نگهدار از اعضای ارشد چریک‌های فدایی اکثریت داشته است می‌گوید: «شنیده ام که شما چند تا یاقوت در ارتش دارید، ما هم الماس‌هایی در ارتش داریم، آن‌ها را با هم مخلوط کنیم چیز خوبی در می‌آید.»

بعد از آن است که حزب انوشیروان لطفی را مامور می‌کند تا با اعضای نظامی حزب ارتباط بگیرد. ارتباطی که البته به واسطه ضربه مهلکی که به حزب توده وارد آمد هیچ‌گاه کامل نشد.

فیلم دادگاه ناخدا افضلی

افضلی حتی بعد از این‌که پرتوی تلاش می‌کند به او نزدیک شود تا اسناد فنی درباره موشک هارپون را در اختیار او بگذارد افضلی می‌گوید اگر می‌خواهید بروید و در دریا و از کشتی غرق شده پیکان آن را پیدا کنید. این اظهارات افضلی توسط رئیس دادگاه ارائه اطلاعات به کلی سری و جاسوسی تلقی شده در حالی که با توجه به منطقه غرق شدن ناوچه پیکان در نزدیکی‌های سکوی نفتی البکر جزو مناطق ممنوعه جنگی بوده و اساساً امکان چنین اکتشافی در آن مکان وجود نداشته است. در واقع ناخدا افضلی با دادن چنین اطلاعاتی خواسته پرتوی را گمراه کند تا او نتواند از افضلی اطلاعات بگیرد. پرتوی و حزب توده از امثال افضلی سوءاستفاده کردند.

خود افضلی در دفاعیاتش در این باره می‌گوید: «از وقایعی که در داخل حزب از سازماندهی حزب می‌گذشت و گذشته از اینکه اطلاع کلی که نداشته‌ام هیچ که شاید اطلاعات جزیی هم بسیار کم بود و پس از بازداشتم یک چیز‌هایی را که حین بازجویی مطرح می‌شد، بنده از آن مطلع شدم. مثلاً جناب خسرو که الان اسمشان را فرمودند مهدی پرتوی تا روزی که تلویزیون مصاحبه ایشان را پخش کرد، نمی‌دانستم شغلشان چیست و جناب جوادی را هم که اسم ایشان را هم پس از بازداشت متوجه شدم که محمد معزز است...، اما فساد، ظلم و جور و محرومیت را که احساس می‌کردم و برای رفتن جامعه به سوی تعادل، لزوم یک حزب چپ را برای مملکت ضروری تشخیص می‌دادم. از چیز‌هایی که ما پیش خودمان و در درون خود ساخته بودیم که بلی ما یک آمال بسیار خوب داریم و انسانی است و می‌خواهیم خدمت بکنیم، سوء‌استفاده شد.»

هاشمی رفسنجانی سال‌ها بعد از این حادثه در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «اگر آن کار را نمی‌کردیم، بهتر بود. ما حزب توده را زیر نظر داشتیم. من برای این حرف که آن‌ها به فکر کودتا بودند، دلیلی پیدا نکردم. البته به نفع شوروی فعالیت‌هایی داشتند.»

همین سخنان را میرحسین موسوی به نوع دیگری تکرار می‌کند: «در جریان حزب توده، به ما تلفن زده شد که حزب توده توطئهٔ وسیعی را پی ریخته و مسئله چنین مطرح بود که ظرف ۴۸ ساعت یا ۲۴ ساعت ممکن است اتفاقاتی بیفتد. تلفن کردیم به برادرمان جناب هاشمی رفسنجانی و مسئله با بقیه مسئولین بالای مملکتی مطرح شد. گویا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با آیت‌الله موسوی اردبیلی آن وقت تشریف نداشتند. بالاخره فوراً خدمت امام رفتیم. برادران اطلاعاتی مسئله را گزارش دادند. حضرت امام با دقت مسئله را گوش دادند. سپس تحلیلی در ظرف چند دقیقه از روند حرکت شرق و غرب ارائه کردند و فرمودند: این اطلاعات کاملاً نادرست است. هیچ مسئله‌ای پیش نخواهد آمد. اصرار شد که آقا چنین نیست، خود آنان اعتراف کرده‌اند. ایشان فرمودند: من نمی‌گویم مواظب نباشید و تحقیق نکنید، ولی بدانید این مسائل و اطلاعات دروغ است. بعد هم تحلیل حضرت امام درست درآمد و نظر ایشان ثابت شد.»

کما این‌که اگر افضلی واقعاً جاسوس بود بعد از این‌که رهبران حزب در زمستان ۱۳۶۱ دستگیر شدند بعد از سفر رسمی به ایتالیا و لیبی از سفر برنمی‌گشت در حالی که می‌دانست تمام اعضای حزب به جاسوسی متهم شده‌اند. بهرام افضلی قربانی بود. قربانی که در تاریخ پُرفراز و نشیب ایران در غبار گم شد و هیچ‌گاه فرصت نیافت که به صحنه تاریخ برگردد و کارنامه و زندگی‌اش آن‌طور که شایسته است بررسی شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۶
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
124
13
سلام
خیلی کس ها خدماتی در جریان انقلاب داشتند ولی آخرش چپ کردند،نظام به افضلی اعتماد کرده بود و در بالا ترین موقعیت قرارش داده بود ،نبای خیانت می کردو به حزب توده که سابقه اش برای کشور روشن بود وصل می شد،دیگر نظام شاهنشاهی نبود که بحث اپوریسیون مطرح باشد،نظام اسلامی روی کار بود با ان همه دسمنان ریز و درشت و تحمیل جنگ به ملت ایران ،باید تاوان خیانتش را می داد هرچند علامه دهر باشد ،او گاو نه من شیر بود که کارناکه خود را با لگد نا بود کرد،هرکس دیگر جای ری شهری بود همین کار را می کرد،لذا در فکر تطهیر چهره او نباشبد،ان شاالله اگر خدماتی داشته ،خدا در آن دنبا از سر تقصیراتش بگذرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
چطور از اونهایی که کنار بودن حالا اومدن همه کارهای انجام شده را به نفع خودشان میزنن حرف نمیزنید
هههه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
بفهم
امیر
| United States of America |
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
تورا بخدا حرف الکی نزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
اعدام افضلی تاییدی دیگر بر دشمنی نظام انقلابی با ملت وفرزندان ایران بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
طبق خود متن در دادگاه افضلی به صراحت اتهام جاسوسی را برای حزب توده رد می‌کند و اعلام می‌کند هدفش از دادن اطلاعات چیز دیگری بوده است؟ دیگه یه سرباز صفر هم میدونه در بحبوحه جنگ نبایداطلاعات داد .
تاریخ را تحریف نکنید و از جاسوس قهرمان نسازید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
9
104
لعنت بر روسها و نوکرانشان. البته اگر به محسن رضایی و دیگرپاسدارها رو بدهی حتی عملیات حمله به اچ 3 با فانتوم را کار خودشان قلمداد می کنند.
پاسخ ها
ارتش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
والا
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
60
7
اول اینکه هاشمی در رابطه باحزب توده اظهار نظر کرده نه ناخدا افضلی و منظور هاشمی این بود که بعدها شرایط جنگ سخت تر شد از آنجائیکه حزب توده تحت کنترل بود و با توجه به سقوط شوروی در سال ۶۹ اگر ما علیه حزب توده اقدام نمی کردیم رابطه ما با شوروی سابق بهتر می شد و ما می توانستیم ضمن دریافت امکانات نظامی از شدت حمایت شوروی از عراق بکاهیم
در خصوص ناخدا افضلی ارتباط با یک حزب معاند و اپوزیسیون و دادن اطلاعات نظامی محذکانه کشور مصداق بارز خیانت است همان اطلاعاتی که باعث لو رفتن عملیات والفجر مقدماتی و یک شد و دهها هزار جوان ایرانی به شهادت رسیدند
شعبان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
7
76
ای کاش ناخدا افضلی و 9 نفر دیگر از کار برکنار میشدند ولی اعدام نمیشدند . متاسفانه سریع اعدام کردن بعضی افراد چهره زیبنده ای از انقلاب اسلامی نبود هر چی باشه با پول کشور دوره دیدند و منشا اثر هم بودند مجازات اعدام برایش زیاد بود . افسوس .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
7
82
این ری شهری هم خیلی به نظام ضربه زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
ری شهری به ایران ضربه زد ولی مهره اصلی نبود بزرگترین ضربه را با حذف فرماندهان نخبه ارتش در هماان روزهای آغازین جنگ خود خمینی زد تا راه را برای ضربات کاری تر ارتش عراق باز کند چون برای او تلفات ایران اهمیت نداشت زیاد بودن تعداد شهدا ابزار تبلیغاتی اصلی بود که بدردش می خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
128
6
این مرتیکه اصلا کی بوده که میگید در آزاد سازی خرمشهر نقش داشته ؟؟؟
پاسخ ها
نون نان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
کور نیستی.بخون.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
اول خفه شو بعد کمی فکر کن و بخون . نه شماها با گرز و چماق جلوی 5 لشگر زرهی و مکانیزه عراق ایستادید . متوهم مغز فندقی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
شما که کلا تعطیل هستی نباید حرف زنی . حرف رو باید کسی بزنه که اول تحقیق و مطالعه بکنه بعدش دهانش رو باز کنه نه..... دوزاریها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
تو کی هستی که اینقدر باد تو سرته؟!
بوبو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
63
8
در ابتدای جنگ چون این حزب با شوروی بود و این کشور هم از صدام حمایت صددرصدی داشت پس نتیجه گیری می توان کرد که حزب توده ستون پنجم دشمن و همکاری با آن هم به مثابه همکاری با ستون پنجم دشمن محسوب گردد. هرنیت دیگری در دل ناخدا افضلی بوده اصل موضوع را منتفی و باطل نمی کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
5
83
خدا رحمتشون کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
5
69
این انقلاب بسیار عجیب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
دقیق ترش اینست که بگویی ما ایرانیان مردم عجیبی هستیم یا فرهنگ عجیبی داریم
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
3
92
دراین چهل سال از این خونهای ناحق خیلی ریخته متاسفانه افرادی هدف بودند که از
بهترین مردان این سرزمین بودند!این قتلها وکشتار کاملا حساب شده وشک برانگیزه!
علی
|
United States of America
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
5
99
واقعا با خواندن این مطالب تلخ از خودم میپرسم اول انقلاب چه خبر بوده؟؟؟ خدا خودش شاهد است که چقدر از این دادگاهها تشکیل شد وچقدر بیگناهان وحتی کسانی که برای جنگ چه جان فشانیهایی کردند.انهارا به جوخه اعدام سپرد
پاسخ ها
آفتاب مهتابی
| Denmark |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
لطفاً اظهار فضل نکنید خائن ، خائن است و ممکن هست با چهره خادم خود را وارد ارکان نظام کند پس بی جهت تهمت نزنید و این اقدام امری ضد جاسوسی و برای حفظ امنیت شما بوده که اگر موفق می شدند احتمال کودتا فراوان بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
این انقلاب سرمایه گذاری بزرگ غرب برای از بین بردن نخبه ترین وکارآمد ترین میهن دوستان ایران بود
مهدی
|
Australia
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
29
17
توده ای بعنی خاعن
علی یار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
2
69
اگه حرف خیانت باشه الان باید خیلیا رو اعدام کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
52
12
سلام, از اینکه از این آقا به زور اعتراف گرفتن یا نه، نمیدونم. از اینکه با سواد بود، کاری ندارم. ولی من خودم جریان دادگاه رو میدیدم، کاملاً اعتراف به خیانت کرد، بر خلاف نوشته شما. گریه هم میکرد. تمام اتهامات رو قبول داشت. من خودم از اینکه آقای افضلی به عنوان یه باسواد اعدام شد ناراحت شدم. ولی در تمام جهان آدم خائن را به شدیدترین صورت مجازات میکنند. خیال نکنید زمان گذشته کسی یادش نیست چه اتفاقاتی افتاده. در ضمن خرمشهر را هزاران جوانی که از جان خود گذشتن آزاد کرد، نه یک نفر. هزاران جوان از خوشی و آسایش خود گذشتن، حالا بعد از 37 خزعبلات به خورد مردم میدید. شما یا پدر و مادر شما کجا بودند؟ آیا حاضر بودند یک خراش به دستشان وارد شود؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
خدا از تمام گناه های هممون از جمله این بنده اش(افضلی) بگذره ولی من یادمه که کیا خرمشهر رو ازاد کردند یکیش از کسان نزدیک خودم بود که با سن کمش که حدود ۱۶ سال داشت بعد از یه رزم چشمگیر با ترکش موشک کاتیوشا سرش رو از دست داد و وقتی مادرش جنازه بچه اش رو دید و گریه هاشو هر کس که دید هیچوقت از یاد نمیبره . شهید حسین (حمید) شیرین اسمش بود. بی وجدانیه بخواهیم از نقش این عزیزان چشم پوشی کنیم .تو رو به خدا زود قضاوت نکنیم و قاطی بازی دیگران نشیم . بصیرت داشته باشیم و کمی فکر کنیم چرا باید الان این حرفا زده بشه .
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
40
6
به امید روزیکه نسل هرچه توده ای و وطن فروش و ایرانستیر ور بیوفتد لعنت بر شاملو و محمود دولت آبادی بر روح زنده و مرده اشان لعنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
لعنت بر تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
وایسا بابا ، یه لعنت گرفتی دستتو دوره افتادی!
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
24
8
توده ایها خیلی نازبشی و گوگولی بودن فقط نان جاسوسی خورده بودند همین الان هم از وقتی ارباب روسشان نیست سرشان را در آخور آمریکا بسته اند و یا دارند به تجزیه طلب های کردستان و آذربایجان خط میدهند
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
27
10
هرجا سخن از خیانت و ایرانستیریست نام توده ای بیوطن میدرخشد و بوی گندش از فرسنگها مشام را می آزارد به نویسنده مرگ و میر اقوامش را تسلیت می گوییم
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
17
13
حزب توده فارغ از نوع باورهایش دقیقا جای پوتین روسها در ایران بود و اعضایش در سایه خدمت به اربابشان شاعرو نویسنده شدند موقعیت یافتند سفرهای خارجی رفتند و به وطن ما ایران خیانت کردند الان هم که بی پدر شده اند با دروغ دموکرات بودن خود را به آخور آمریکا و اسرائیل بسته اند و تبلیغ تجزیه ایران را میکنند سزای خائن در میان هر ملتی مرگ است
حسین یعقوبی
|
Germany
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
2
37
شیخ‌صادق خلخالی، شیخ‌محمد ری‌شهری و اسدالله لاجوردی بی رحم بودن، اما ری‌شهری نسبت به این دو نفر از ویژگی خاصی برخوردار بوده و دادگاه نخبه ترها بر عهده داشته. از جمله خلبانان و متخصصان نیروی هوایی پایگاه‌سوم شکاری همدان موسم به نوژه، تعدادی از نظامیان لشکر 92 زرهی خوزستان، محاکمه آیت‌الله شریعتمداری، محاکمه قطب‌زاده و اعدام وی، محاکمه ناخدا بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی و اعدام وی و بسیاری دیگر
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
5
43
این نشون میده که هیچوقت نیاید برای جمهوری اسلامی کاسه داغتر از آش شد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
11
1
لطفا" دوباره چک کنید. آیا ایشان متولد یا بزرک شده بلوچستان ایران نبودند؟؟ بنظرم اینطور می اید. در متن گقته شده :
بهرام افضلی در سال ۱۳۱۶ در قم به دنیا آمد. سال‌های کودکی تا دبستان را در شهر قم سپری کرد و پس از اتمام دوران دبستان به تهران آمد و سال‌های دبیرستان را در دبیرستان‌های رازی و البرز گذراند"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
با احترام به شما و هموطنانِ عزیزِ بلوچ، در ایرانِ عزیر استانی داریم با نام استانِ سیستان و بلوچستان. استان و شهری به نام بلوچستان نداریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
24
9
چرا به راحتی ارائه اطلاعات طبقه بندی شده از سوی یک افسر عالی رتبه مملکت و حتی ارتباط گرفتن فرمانده یک نیروی بزرگ نظامی کشور (نیرو دریایی ارتش) با یک حزب منحله و مخالف نظام این هم در زمان و موقعیت جنگی کشور، که در قوانین نیرو های مسلح تمام کشورها مصداق جاسوسی و خیانت است را می خواهید نادیده بگیرید و اقدامات قانونی سیستم قضایی کشور را بی جهت می خواهید زیر سوال ببرید.
تاریخ بشری پر است از انسان های بزرگ و تاثیر گذاری که لغزیدند یا ناخواسته در دام شبکه های بزرگ جاسوسی افتادند .
تنها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
2
25
باید تقاص خونها رو پس بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
34
5
خاعن خاعن است هرکه باشد الا برکته لاه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
تو اول یاد بگیر درست بنویسی کوچولو
نا شناس
|
Germany
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
3
23
روزی خواهد رسید که پاسخگوی اعمال خود خواهند بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
5
30
درود بر تمامی پرسنل ارتش وبزرگان ارتش سزای اعدام کنندگان ارتشیان بی گناه وبزرگانی هم چون افضلی و غیره که خدمات زیادی به نمک نشناسان انجام دادند صد بار مرگ است هم در دنیا نمک نشناسان رسوا وهم در آخرت در دوزخ خواهند بود روح این بزرگان که به ناحق اعدام شدند شاد باد من خوزی هستم خدمات این بزرگان را هرجا که بنشینم اظهارمی نمایم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
11
10
مرتیکه، گاو نه من شیر که کارناکه خود را با لگد نابود کرد، خیلی کس ها، نگارش خائن به شکل خاعن و صدها غلط نگارشی نشان از تعصب و جاهلیت، درجه و سطح نازل شعور و کژفهمی دوستانی است که بدون اطلاعات اظهار نظر می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
7
41
اگر شهردار شریف شیراز و مشهد و مردم وطن دوست ایران نبودند، به برکت انقلاب، امروز تخت جمشید و مقبره فردوسی و سایر اماکن تاریخی کشور توسط برادران ارزشی تخریب شده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
3
43
دانشکده افسری نیرویی دریا بنیان گذارش بوده ،حقش اعدام نبوده دوما تا اخرمحاکمه تکذیب کرد ،خائن نبوده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
ایشون وطن پرست بوده اما به دست خائنین اعدام شد
جوانمرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
2
30
خدمات هیچکس در تاریخ فراموش نخواهد شد از جمله ناخدا افضلی سرهنگ امیری لشکر ۶۴ و دیگر دلاوران که اعدام شدند که هم در فتح خرمشهر جانفشانی کردن و هم در مقاومت اگر فاو دست ارتش بود قطعا شهدا کمتری می دادیم اگر در کربلای ۴ به سخنان شهید صیاد گوش می کردند اگر در عملیات رمضان به سخنان نخبه های جنگ می رفتن مگر می شود روز تک دشمن را فراموش کرد و بی تفاوتی برخی از اقایان که خداوند رسوایشان خواهد کرد همه خواهند دانست کسانی که به جان جوانان رحم نکردن به مالشان رحم نخواهند کرد. این انقلاب حاصل خون چند صد هزار شهید است و شهیدانی جون بهشتی هزینه شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
1
26
مناسفانه در اوایل انقلاب جریانی نند رو فضای خفقانی در جامعععه ایجاد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
آن موقع خمینی بعنوان فقیهی آگاه به زمان ومدیر ومدبر کجا بود؟
ارباب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
0
28
سلام.من تصور میکنم برادرای سپاهی بخاطر عقیده و برغدرای ارتشی بخاطر خاک و ناموس میجنگن.این تفاوت بین این۲تانیروهست.البته که عقیده هرآن احتمال تغیرولغزش درش هست حال آنکه خاک و ناموس هرگز درش تغییری ایجاد نمیشه.خدغ رحمت کنه ناخدا افضلی رو.خدا رحمت کنه همه ی اونایی رو که سوای عقیده و نظر به خاک وطنشون خدمت کردن حالا میخاد زمان شاه باشه یا زمان حکومت جمهوری اسلامی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
31
روحشان شاد ناخدا افضلی ..سرهنگ هوشنگ عطاریان و سرهنگ بیژن کبیری از نوابغ نظامی ایران و عامل حفظ کردستان و خرمشهر بودند ...تندروی متاسفانه باعث از دست رفتن اونها شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
بله ایشان از طراحان عملیات غرورآفرین و درخشان مروارید بودند اما متاسفانه پلشتها کارشون رو جلو بردند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
9
6
هر جا سخن از خیانت است نام کمونیست های متوهم می درخشد
Ahmadreza
|
United States of America
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
2
9
اگر این طور پاسخ بدهیم ناخدا بهرام افضلی خیانت کرد،پس اعدام حق اوست چرا که هر کس به میهن خویش خیانت کند سزایش اعدام است. این پاسخ هیچ گونه اثری از فلسفه و ظرافت های حقوقی اسلام که بی نظیر است در آن رعایت نشده و پاسخی سطحی می‌باشد.
برای پاسخ به این سوال جملاتی را باید گفت اول اینکه آیا نظام شوروی سابق و رهبران آن آینه ای تمام نما از مانیفست کارل ماکس و انگلس بودند آیا نظام کمونیستی شوروی همان دغدغه های بود که مارکس داشت،کارل مارکس اندیشه اش زیربنایی از افلاطون است صحبت افلاطون حفظ روح از پلیدی هاست عقل اراده و شهوت را در یک فرد تصور می کند و می گوید خرد از راه اراده بر شهوت باید ناظر باشد پلیسی که از رهبری که فلسفه می داند در نظام کمونیست تا مواظب توده باشد.
حزب توده که در ایران شروع به فعالیت کرد بر اساس مانیفست کارل مارکس پیش می رفت کارل ماکس از مکتب هگلی های جوان بود و ماتریالیست به همین دلیل اجرای مانیفست کارل مارکس برای افرادی که حزب توده را تشکیل دادند که شخصیت آن ها در یک محیط خانوادگی کاملا مغایر با ماتریالیست شکل گرفته بود دچار التقاط شدند عده‌ای از آنها مدعی کمونیسم یا سوسیالیسم اسلامی شدند همان چیزی خواستند بشوند ،سوسیالیست مسیحی ها که در اروپا هنوز هم هستند که ادعایی وهم آلود بود و عده ای دیگر به اشتباه نظام شوروی را آیینه تمام نمای کمونیست دانستد. جمله معروفی از ارنست چه گوارا وجود دارد که به همان اندازه سران شوروی کمونیست هستند که پاپ مسیحی است.
حزب توده برای دفاع و حمایت از توده کارگر و قشر ضعیف جامعه و عدالت خواهی به وجود آمد در زمان حکومت پهلوی که جبهه مقابل کمونیست نظام سرمایه داری بود با توطئه ترور شاه و ادامه آن کودتای بیست و هشتم مرداد ماه فعالیت های حزب توده تعطیل شد و احزاب کارگری مانند حزب زحمتکشان ایران که به دنبال مطالبات حقوق تضییع شده کارگران بودند به واسطه ارتباط با حزب توده از این حقوق خود دور مانده اند چرا دلیل آن گم کردن مسیر افرادی بود که حزب توده را تشکیل داده بودند عده ای شوروی را و عده ای با التقاط آن و خود محوری ها و سود جویی های خود اخلاق را کنار گذاشته بود
با این پیش زمینه انسان فرهیخته و باسواد همچون بهرام افضلی بدون آنکه خود بخواهد یا بداند و به نظر بنده دچار قصور شد و باید بدانیم که فرق قصور با تقصیر مانند شب و روز است،قصور عبارت است از امر اشتباهی که عنصر عمد در آن نیست و شخص بر اساس ناتوانی لحظه ای دچار آن اشتباه شده است ایشان فعالیت حزب توده ایران را آلوده به سرویس‌های اطلاعاتی شوروی بود و یا آلوده به خود فروختگان جاه طلب مجاهدین خلق بود که منافقین اصطلاح بهتر است به عنوان یک تقصیر کار با ایشان برخورد شد،تفسیر عمر اشتباهی است که دارای عنصر عمد می باشد،در نظام حقوقی اسلامی کسی که دچار قصور شده شرایط مجازات را ندارد اما کسی که دچار تقصیر شده آری

این نظر شخصی بنده حقیر و ناچیز و بی سواد است که چندین سال پیش این موضوع را مورد مطالعه قرار دادم و چون اطلاعات ناچیزی در مورد فلسفه و تاریخ دارم ، تحقیق و پژوهش را و تفکر فردی را که در فلسفه سقراط یک اصل می باشد لحاظ می کنم،و آنچه متوجه شدم این بود
پاسخ ها
افتخار
| Australia |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
تحلیل شما کاملا صحیح است بویژه در مورد نظام قضائی اسلام که مجازات قصور اعدام نیست ولی مجازات تقصیر و انهم خیانت در هنگام جنگ اعدام میباشد. لذاباکمال تاسف ناخدا افضلی مقصر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
20
الان هم اونایی که خیلی اطلاعات دارند و می ترسند. بعضی ها رو لو بدند و نمی خوان گند کار در بیاد. زود اعدام می کنند.
اکبرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
3
6
سلام همه چی را گفتی اما یک جریان مهم را نگفتی قرار بود ایشان در یک بازدید دریائی به رژیم صدام تحویل داده شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
1
28
امثال محمدی ری شهری چه پاسخی در برابر تاریخ این مرزوبوم خواهم داشت. افضلی شاید برای برخی ، خطری بزرگ تلقی می‌شد اما هرگز کسی که مبدع بزرگترین و پیروزمندانه ترین عملیات تاریخ جنگ تحمیلی و فرمانده غیور تکاوران از جان گذشته نیروی‌دریایی در عملیات فتح خرمشهر بود ، را هیچ‌ناظر صادق و وطن پرستی خیانت نخواهد شمرد. روحش شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
یا شاید بهتر است بگوییم امثال ری شهری وخلخالی چه فایده ای برای این مرزوبوم داشتند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
1
20
بهرام افضلی - بیژن کبیری - و هوشنگ عطاریان از چهره های درخشان دفاع در برابر جنگ ناخواسته بودند منتهی تنگ نظران همیشگی طبق معمول کارشون رو به ناحق با هوچیگری و پلشتی به پیش می برند اما همیشه اینجوری نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
1
24
آزاده زیست و ایستاده و سربلند رفت جاسوس هم نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
انصافا دیگه جاسوس بود.مثل کیانوری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
1
20
آزاده زیست و ایستاده و سربلند رفت جاسوس هم نبود
بازنشسته نداجا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
17
3
عجب اکاذیبی
اینروزها عجب تعاریفی از بعضیا میشه
بهرام افضلی در جایگاه فرمانده نداجا در دادگاه طبق اقرار خودش جاسوسی شوروی را میکرده و اطلاعات نداجا را به آنها میداد ، در دادگاه ضمن اقرار به جاسوسی با حالت زاری و گریان تقاضای بخشش کرد طبق حوادث و اتفاقات آنزمان ، ایشان حتی از وقوع کودتای نافرجام نوژه اطلاع داشت
هارپون
|
Luxembourg
|
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
3
8
با اینکه میخواهم سر به تن روس و کمونیست و مارکسیست و انواع دیگر موجودات چپی نباشه. اما اتهام جاسوسی نظامی برای ایشون اتهام بزرگی بوده که البته در کیفر خواست 20بندی غیر از لو دادن مختصات جغرافیایی ناوچه پیکان و اطلاعات موشک ضد کشتی هارپون که انهم صحت سقمش مشخص نیست چیز دیگه ای نیافتم.البته ایشون به نفع روسها و کیانوری فعالیتهای رو داشته!و به آنها اطلاعات سیاسی و ... میرسونده. در نیروی دریائی متاسفانه به علت اینکه محدودیتهای برای خرید ناو و قایق جنگی و تجهیز نیروی دریائی در بعد از گرایش رضاشاه به آلمانها و هیتلر رخ داد و انگلیسها نمیخواستند ایران هیچ وقت نیروی دریائی در حوزه نفوذشان یعنی خلیج داشته باشند.دولت برای تامین و رفع نیاز دریائی رو به طرف ایتالیا برد و با توجه به نفوذ کمونیستها در نیروی دریائی ایتالیا این نفوذ کم کم به افسرانی که برای آموزش بدانجا ارسال میشدند سرایت کرد چرا که در نیروی دریایی در دوره شاه تعداد افسران کمونیست بسیار بیشتر از بقیه نیروها بود!
افضلی از بولتنهای محرمانه ای که بدستش میرسیده نسخه تهیه میکرده و بدست حزب توده میرسانده به نوعی جمع اوری اطلاعات برای آنها انجام میداده و این اطلاعات از طریق کیانوری به شوروی و سفارت روسیه در تهران منتقل میشده.این اطلاعات بدون در نظر گرفتن جاسوسی و شنودی که جواسیس شوروی از طریق شنود بی سیم و مکالمات ارتش و سپاه و ژاندارمری و انجام میدادن بوده.(چه قبل و بعد از انقلاب) حتی در یک مورد از اتهامات ایشون ذکر شده کمک مالی به حزب توده ذکر شده و خانه خود رو که به مبلغ بیست هزارتومان فروخته بود پول حاصل از فروش خانه را در اختیار حزب توده قرار داده بود.
به طور کلی من بعید میدانم کسی که قبل از انقلاب جایگاهش در حد یک افسر میان رده بود بعد از انقلاب با فرار یا بازنشسته کردن افسران با درجات بالاتر ره صد ساله رو یک شبه طی کنه و فرماندهی نیروی دریائی شود.بخواهد با اطلاعات دادن به شوروی ها که یکی از هم پیمانان صدام و تامین کننده سلاح عراق در جنگ بوده زیر پای خودش رو خالی کنه و جایگاه فردی خودش رو بخطر بندازه.جایگاهی که در خواب هم نمیدید!
در مورد اینکه ذکر شده ایشان به تنهایی عملیات مروارید رو طراحی کرده اشتباه است.ایشون یکی از طراحان عملیات بوده و فرماندهی عملیات در صحنه با دریاداری به نام موسوی بوده
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
3
18
محمدی ری شهری همزاد خلخالی.......
کارتن خواب آواره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
8
2
لعنت به توده ای و چپ های خائن و بی وطن و بی شرف مخصوصا این پرتوی بی شرف ناخدا افضلی و سرهنگ عطاریان و بیژن کبیری از قهرمانان جنگ بودند که با توطئه شاخه مخفی حزب توده یعنی این پرتوی بی شرف براشون پرونده سازی شد و به ناحق اعدام شدند ........
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
با توطئه شاخه مخفی حزب توده یعنی این پرتوی بی شرف براشون پرونده سازی شد.lol,lol
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
0
15
بعضی کامنتها نشان از اینکه بعضی اجیر شدن
ناخدا افضلی از با ارزشترین نیروهای ارزشی بود اما درون نظام آن موقع کسانی بودند که نمی‌خواستند امثال ناخدا رشد کنند
و خیلی راحت اورا متهم کردند و بعد اعدام
خدا ری شهری را نیامرزد که غیر از اعدام و نام کردن فرزندان این مرز و بوم کاری نکردند.خلخالی از جلاد ترین انسانهای روی زمینه امام به ایشون پیام داد هویدا نباید اعدام بشه اما دست خیانت کار هادی غفاری اونا بی جان کرد
یا کسانی دیگر
خدا آنها را نیامرزد و از جرمشان نگذرد
و در انتها خدا تمامی اعدامیان سیاسی و بدون محاکمه عادلانه را بیامرزد و البته جای اینان اکنون در بهشت است
یک انقلابی
|
Sweden
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
6
9
یک جمع بندی از نظرات خوانندگان محترم نشان میدهد که چقدر حزب کثیف و خائن توده در نظر ایرانیان منفور است .متاسفانه اکثر اعضای ناشناس این حزب خائن بعد از سال 1361 ریش گذاشته و تسبح بدست گرفتن و در ارکان و نهادهای محتلف و گاها خیلی حساس نفوذ کرده اند.هیچ کشوری به اندازه روسیه دشمن اب و خاک و تمامیت ارضی ما نبوده.
گلاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
0
12
زمانی که تاریخ گذشته را می خوانم،آن هم نه یکبار بلکه چندین بار و آن را با تاریخ زمان خودمان مقایسه می کنم،می بینم که تاریخ بیشترش مجموعه ای از دروغ هاست ولی چاره ای نیست و این دروغها و اشتباهات دیگران و حتی عدالت و جوانمردی و اندیشه ی برخی ها که ردی از آنها برای ما تا کنون مانده،درس عبرتی برای ما و آیندگانی که خواهند آمد،می شود·ناخدا بهرام افضلی روانت شاد،سرباز میهن من
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
12
0
برین از اسرای عملیات رمضان پرس و جو کنین که بفهمید افضلی چطور نقشه عملیات رمضان را در اختیار شوروی و .. قرار داد و چه با جوانان این آب و خاک چه کارها که نکرد!!! سرچ کنین عملیات رمضان تا تصاویر را با چشمان خودتون بهتر ببینید. جاسوسی که میگن یکیش همین لو دادن عملیات رمضان بوده.( راوی یکی از اسرای عملیات رمضان. با حدود ۱۰ سال اسارت) لغنت بر خائنین.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
جوابتونو در پایین داده ام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
تو برو اطلاعاتتو درست کن گاوچرون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
7
دلیل اصلی اعدام اونقش او در فتح خرمشهر بود چراکه حکوت از این پیروزی و پایان جنگ روی خوش نشان نداد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
0
8
درجواب به اون بازنشسته نیروی دریایی آخه مرتیکه کودتای نوژه از اصل دروغ بوده یک عده برای اینکه به امیال پست خود برسند کودتا نوژه وجاسوسی این فرمانده شجاع را به دروغ ساختن کدوم کودتا کدوم جاسوس پس اگر جاسوس بوده الان چرا فرزندان نور چشمیا در خارج آزاد پول ملت را خرج خوش گذرانی شون میکنن خدا لعنت کند امثال ری شهری وخلخخالی قاتل وامثال تورا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
0
9
حیف امثال ناخدا افضلی زیاد بودند که نمیدانستند تازه بدوران رسیده های گاوچزان برای اینکه جای افراد لایق و کاردان را بگیرند و یک شبه خود را سردار بنامند.قصد جانشان را داشتند و بحر شکل ممکن انها را بنامردی تمام از سر راه برداشتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
0
8
با سلام،بنده قمی هستم،جناب بهرام افضلی را نمیشناسم ولی این خوانواده رو بطور کلی میشناسم،انسانهای شریفی هستن،‌یکیشون ک روحانی هست و پدرشم روحانی بوده و دفتر ازدواج دارن و همه فامیل ما بخاطر آشنایی ک باهشون داریم همه براي ازدواج میریم دفتر ایشون، انسانهای محترمی هستن،و صادر کردن حکم اعدام برای یه انسان ب‌این راحتی نیست،خوب بود ایشونو تا روشن شدن مسائل زندانی میکردن،بعضی وقتها از ترس روشن شدن حقیقت زودی حکم اعدام صادر میکنن،خداوند جناب افضلی رو در زمره شهدای این مرزو بوم قرار بده،الهي آمین
تنها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
0
8
ناخدا افضلی بیگناه بود... لعنت ابدی بر خلخالی وری شهری و لاجوردی و غفاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
8
خدا رحمتش کنه حیف حیف خیلی ها توسط ...واین آقا اعدام شدند.همچنین وجودشون غنیمت بزرگی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
0
3
وااااای خدایا چه جنایتهایی .......کجا زندگی میکنیم.
محسن علی ابادی جانباز ۷۰درصد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
0
5
خدارحمتش کنه.متاسفانه در آوایل انقلاب وچندسال ابتدای آن اعدام های زیادی انجام شد.متاسفانه تعدادزیادی از نظامیان بادرجه های بالا هم اعدام شدند.ایکاش امثال این بنده خدارااخراج کرده وزندگی می‌کردند بالاخره خدمات ارزنده ای داشته وشایدبعدها ازاین عملش(اگرواقعاجاسوس بوده) ابرازندامت میکرد.
آن زمان بودند نظامیانی که ازکاراخراج شدند اما بعدازشروع جنگ تقاضا کردند وبه جبهه رفته وبعضی هایشان به شهادت رسیدند.
چیزی که من در کتاب‌ها خوندم از آن دوران متاسفانه برخی واقعا حقشان اعدام نبود.
محرمعلی قلیچ‌خانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
0
1
بنظر ری شهری خود حزب توده بوده و شهید افضلی را بخاطر همکاری نکرد ن با شوروی ها اعدام کرده،
نظرات شما
پیشخوان