تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
بحران مالی سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۷ تکرار می‌شود؟

اقتصاددان برجسته صندوق بین‌المللی پول: نقطه روشنی در آینده اقتصاد جهان نمی‌بینم

اقتصاددان معروف صندوق بین المللی پول تاکید کرد که هر چقدر به پایان سال میلادی نزدیکتر می‌شویم، به سختی می‌توانیم نقطه روشنی در اقتصاد جهان پیدا کنیم.
اقتصاددان برجسته صندوق بین‌المللی پول: نقطه روشنی در آینده اقتصاد جهان نمی‌بینم
رویداد۲۴ گیتا گوپیناث، اقتصاددان برجسته صندوق بین المللی پول (IMF) در ادامه اوج‌گیری اختلافات تجاری میان آمریکا و چین در مصاحبه‌ای با استیو لیزمان، خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی درباره آینده اقتصاد جهان، گفت: «رخداد‌های اخیری که داشتیم نگرانی‌های زیادی را نسبت به رشد اقتصادی در آینده ایجاد کرده است.»

وی با اشاره به ناخوشایند بودن آینده اقتصاد جهان، ادامه داد: «پیشتر اندک احتمالی وجود داشت که شرایط به حالت عادی برمی گردد و همچنان هم امیدوار هستیم اوضاع در بسیاری از کشور‌های دنیا بهتر شود …، اما باید اعلام کنم که تحقق این امید بیش از هر زمان دیگری مشکل شده است.»

این در حالی است که رشد اقتصادی آمریکا حالت نزولی به خود گرفته و بخش تولیدی آلمان در حال انقباض است. در عین حال، اقتصاد چین نیز در پی جنگ تجاری با آمریکا با کمترین سرعت در طول ۲۷ سال گذشته رشد داشته اشت.

روز جمعه، چین تعرفه‌هایی را بر ۷۵ میلیارد خودرو‌های وارداتی آمریکا اعلام کرد. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، نیز در اقدامی متقابل به شرکت‌های آمریکایی داخل چین دستور داده است تا هرچه زودتر این کشور را ترک کنند.

رشد اقتصادی در جهان از پا درآمده و به قولی «شکننده و سست» شده است و نقطه ضعف‌ها و ریسک زیادی در فضای جاری وجود دارد. گوپیناث اظهار داشت: «یکی از مخاطراتی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کند، ریسک تجارت بین المللی است. پیشرفت‌های کنونی میزان نگرانی‌های ما را نسبت به آینده بیشتر می‌کند.»

همانطور که کاتلین هانتر در گزارش خود با اشاره به نشست گروه ۷ در بلومبرگ نوشت، اقتصاد جهان در سراشیبی خود قرار گرفته است، اما رهبران گروه ۷ چندان متحد نیستند و از هم خیلی دور هستند، به طوری که چندان امیدی نیست بتوانند مانند یک دهه پیش به نتیجه مشترکی برسند.

هانتر نوشت: «اکنون اختلاف نظر‌های زیادی در رابطه با توافق هسته‌ای ایران، خرج بریتانیا از اروپا و آینده سیستم تجاری جهان وجود دارد که مانع از ارائه راه حل‌های یکپارچه می‌شود.»

تصمیم ترامپ بر اعمال تعرفه نسبت به واردات چین و عوارض برای صنعت خودروسازی اروپا همه مزید علت شده است تا رشد اقتصاد جهان تحت تاثیر قرار بگیرد. تنها امیدی که در این شرایط می‌توان داشت این است که اوضاع از این وخیم‌تر نشود، اما همچنان که رهبران سیاسی دنیا در نزاع و تنش به سر می‌برند، مدیران بانک‌های مرکزی دنیا سعی دارند راه حل‌های خود را ارائه دهند.

یک سال از شکوفایی اقتصاد جهان نگذشته بود که کشور‌های مختلفی خود را در پرتگاه رشد نزولی بازار دیدند و احتمال دارد بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۹ از نو تکرار شود.

بانک‌های مرکزی سراسر دنیا دیگر بیش از این نمی‌توانند نرخ سود بهره خود را کاهش دهند و اگر این روند ادامه پیدا کند آن‌ها دیگر ذخیره‌ای برای غلبه بر رکود اقتصادی نخواهند داشت. علاوه بر این، بدهی‌های بالای دولت‌ها باعث شده است که کاهش بیشتر مالیات دردسرساز شود و بودجه لازم برای احیای زیرساخت‌هایی مانند، جاده‌ها و پل‌ها باقی نماند.

پس از گزارش ناامیدکننده صندوق بین المللی پول، موسسه Moody’s Investors Service روز پنج شنبه گزارش داده بود که پیش بینی می‌شود اقتصاد جهان در سال آینده ۲.۷ درصد رشد کند ـ یعنی ۳.۲ درصد کمتر از دو سال گذشته. این گزارش هشدار تاریکی بر فضای اقتصادی دنیا بود؛ فعلا به این شرایط عادت کنید.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان