تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
عبدالرحیم کردی:

در حوزه مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد چابهار هر آنچه در توان داشتیم، انجام دادیم

عبدالرحیم کردی در مراسم اختتامیه جشنواره مونسون گفت: امروز با افتخار می‌گویم که سازمان منطقه آزاد چابهار در حوزه‌های فرهنگی و هنری کار انجام شده دارد و در شناسنامه و مسئولیت اجتماعی هر آنچه که در توان داشته، انجام داده است.
در حوزه مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد چابهار هر آنچه در توان داشتیم، انجام دادیم
رویداد۲۴ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در مراسم اختتامیه جشنواره مونسون ضمن تشکر و قدردانی از تمام کسانی که در جهت هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد تلاش کردند، بیان داشت: آنچه که امسال به گواه و شهادت خیلی از دوستان و عموما بازدید کنندگان عنوان شد همه از جشنواره مونسون۹۸ رضایت داشتند، چراکه با تجربه چندین ساله این جشنواره که همیشه سعی و خطا داشتیم و فراز و فرود، اما بر این اصل استوار بودیم که باید برنامه‌های چابهار پایدار بر محور فرهنگ و هنر و توان مردمان خب چابهار و استان سیستان و بلوچستان باشد.

عبدالرحیم کردی ادامه داد: از سال‌۹۵ در خدمت مردم استان بودیم و از نوروز‌۹۶ رنگ و بوی برنامه‌های فرهنگی مبتنی بر اصالت‌های تاریخی و فرهنگی منطقه را اصل قرار دادیم در برنامه‌های سازمان و تلاش کردیم از پتانسیل‌هایی که در منطقه وجود دارد، در هر یک از برنامه‌های فرهنگی به شکلی پیاده‌سازی کنیم تا شاهد توانمندی و فرصت‌سازی برای جوانان هنرمندان منطقه در عرصه ملی و بین‌المللی باشیم و این عزیزان بتوانند در این بخش‌ها بدرخشند.

وی اذعان کرد: دو حوزه را به صورت جد پیگیری کردیم که امسال هم بخش سومی را به آن اضافه نمودیم، موسیقی و صنایع دستی؛ در حوزه صنایع دستی با توجه به برنامه‌هایی که سازمان در طول چند سال گذشته پیدا کرده، فکر می‌کنم که سوزن‌دوزی را در جایگاه و قواره واقعی خود معرفی و راه‌اندازی شده است و این صنعت با یک نشان و برند مشخص و متعلق به مردمان بومی منطقه در جهان در حال خودنمایی است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه افزود: سوزن‌دوزی در پایان کارش در حوزه برندینگ در جشنواره مد و لباس سال گذشته، شمایل بین‌المللی پیدا کرد و امروز می‌بینیم که در همه جای دنیا در محافل هنری و میراثی، سوزن‌دوزی جایگاه و نقش خود را پیدا کرده است؛ این حجم بالای سفارشات به سوزن‌دوزان منطقه است و تقاضا برای کار‌های سوزن دوزی بیشتر شده است گوه این موضوع است و یکی از نکات بسیار مهمی که در جشنواره امسال مشهود بود، جنس کار‌هایی بود که هنرمندان ارائه کرده بودند، هم در ترکیب رنگ و هم نوع محصولی که در غرفه‌ها شاهد بودیم بسیار با کار‌هایی که در روز‌های اول در سال‌۹۵ و ۹۶ که تازه این حرکت را شروع کرده بودیم متفاوت بود. در نوروز‌۹۶ اولین نمایشگاهی که ایجاد شد، عمده محصولاتی که در آن ارائه گردید، محصولاتی بود که باب مصرف بازار‌های منطقه و زنان بلوچستان بود؛ اما امسال دیدیم که محصولاتی تولید شده است که فراتر از فرهنگ بومی خودمان و پوشش سنتی زنان بلوچ است، اما همان طرح و نقش‌ها را در قواره دیگری ارائه کرده‌اند؛ این نکته بسیار مثبت است و از این بابت که این صنعت جایگاه و مسیر خود را در باز‌های ملی و بین‌المللی پیدا کرده است، بسیار خوشحال هستیم که زحمات همکاران ما در این سال‌ها جواب داده است.

کردی در خصوص فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد چابهار در حوزه موسیقی بیان کرد: در حوزه موسیقی هم در این سال‌ها تلاش کرده‌ایم؛ در جشنواره امسال شاهد اجرا‌هایی بودم که به خود بالیدم از این باب که جوانان و هنرمندان ما تا این حد مسلط و با اعتماد به نفس می‌نوازند و می‌خوانند. اما نکته مهم، توجه و میدان دادن به این هنرمندان است و فکر می‌کنم سازمان منطقه آزاد چابهار و همکاران ما در حوزه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و به خصوص روابط عمومی، این رسالت و ماموریت را به درستی انجام داده‌اند.

وی عنوان کرد: امسال یک برگ دیگری را به این مجموعه اضافه کردیم و آن هم غذای بلوچی بود که هم استقبال مردمی و هم تنوع غذایی فراتر از انتظار بود. من غذا‌هایی را در این جشنواره تست کردم که به عنوان یک بلوچ برای اولین بار بود که تجربه می‌کردم، این یعنی اینکه ناشناخته‌های بسیار زیادی هنوز در این حوزه وجود دارد و جای کار بسیار دارد، از این رو از آقای چاکرزهی خواستم که در دی و بهمن‌ماه امسال مجددا جشنواره غذا را در یک مقیاس بزرگ‌تر برنامه‌ریزی کنند و ما یکی از بند‌های سفر به بلوچستان را باید غذا، ادویه و طعم بلوچی قرار دهیم و امیدوارم که با کمک همه متخصصین این حوزه، در راستای رسالت‌هایی که در مقابل جامعه محلی داریم این برند را هم به خانواده برند بلوچی و بلوچستان دنبال و اضافه کنیم.

کردی افزود: یک اتفاق بسیار بزرگی هم در منطقه رخ داده است که احساس می‌کنم شاید هنوز مردم متوجه این رویداد مهم نشده‌اند و آن این است که مجموعه این اقدامات، کار‌های فرهنگی و هنری که در این سال‌ها انجام شده و کار ارزشمند دیگری که در حوزه رسانه و خصوصا فضای مجازی و فعالین این حوزه به خصوص فعالین گردشگری انجام دادند، تصویر بسیار جذاب و پر علاقه‌مندی را از چابهار به همه جای دنیا ارائه کرده‌اند.

وی افزود: امروز همه علاقه‌مند هستند که زیبایی‌های چابهار را ببینند، به دنبال این هستند که ببینند در درک چه خبر است، از بریس بدانند و بفهمند که پسابندر چه می‌کند و در گوادر چه خبر است؛ همه می‌خواهند بدانند که زمانی که از ایستگاه لاکپشت‌ها و یا از شن‌های طلایی صحبت می‌کنیم و یا از کوه‌های کلانی و آرین حرف می‌زنیم، هر کدام از این‌ها چه دارند که به گردشگران بگویند. آنچه می‌خواهم به شما بیان کنم و خبر خوب بدهم، امروز فیلمسازانی که در عرصه ملی در حال تولید هستند، به دنبال این نیستند که فقر، خشونت و مواد مخدر را در بلوچستان نشان دهند، امروز فیلمسازان بزرگی را داریم که در تلاش برای به تصویر کشیدن فرهنگ بزرگ این مردم هستند، برای به تصویر کشیدن زیبایی‌های طبیعی و این گنج بسیار بزرگ نعمت خدادادی در این منطقه که به ایران بزرگ و پر افتخار تعلق دارد. امروز فعالین عرصه سینما به دنبال این هستند که از فرهنگ‌های خوب و اصالت‌های تاریخی ما بیان کنند و از توانمندی زنان بومی ما بگویند، از ورزش‌های ما فیلم تهیه کنند و از شگفتی‌های طبیعت منطقه ما بگویند، خبر خوب اینکه ما امسال در جشنواره فیلم فجر حداقل انشاا… دو فیلم را خواهیم داشت و فیلم‌های دیگری که استارت خوردند و در سال‌های آینده در جشنواره‌های بین‌المللی حضور پیدا خواهد کرد.
 
در حوزه مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد چابهار هر آنچه در توان داشتیم، انجام دادیم

کردی همچنین ادامه داد: با این نشان فکر می‌کنم که سازمان با هدفگذاری درستی که طی سه سال گذشته داشته و این باور برای خیلی از دوستان سخت بود، اما امروز با افتخار می‌گویم که سازمان منطقه آزاد چابهار در تمامی این حوزه‌ها کار انجام شده دارد و در شناسنامه و مسئولیت اجتماعی هر آنچه که در توان داشته، انجام داده است، اگر چه راه‌های رفته بسیار زیادی است، اما آنچه وظیفه خود می‌دانیم بسترسازی و مهیا کردن محیط و فضا برای شما عزیزان است، ما نه دانش و نه تخصص این کار را داریم و نه مدیران سازمان ادعای این کار را دارند، اما آنچه که وظیفه و ماموریت خود و همه همکارانم تعریف کرده‌ام، این است که فضا را بازکنیم و محیط را فراهم کنیم تا عزیزان توانایی‌ها، استعداد‌ها و ظرفیت‌های خود را عرضه کنند که فکر می‌کنم در سه سال گذشته با همه سعی، خطا‌ها و ایراداتی که وجود داشته است، درست عمل کرده‌ایم و از این نقطه به بعد کار را به دستان شما عزیزانی است که خود باور کرده‌اید و وارد این عرصه شده‌اید و بدانید که سازمان منطقه آزاد چابهار و معاونت فرهنگی، هنری و گردشگری و روابط عمومی سازمان و همه دیگر معاونت‌ها و مدیریت‌هایی که حتی ارتباطی با این حوزه ندارند، تمام قد در اختیار و خدمت شما جهت تقویت هرآنچه در این سال‌ها کاشته شده و باید نگهداری و مراقبت شود تا به ثمر بشیند، هستند و امیدوارم که با همین خلوص و نگاه بلند و هم‌افزایی که در این جشنواره شاهد بودم، شاهد رشد روزافزون این دست برنامه‌ها در منطقه باشیم. باید باور داشته باشیم که امروز به همدلی بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که انشاا… با این روحیه، نگاه و کار‌های ارزشمندی که تاکنون انجام شده، تداوم خواهد یافت.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته مدیران از حواشی کار‌های جدیدی که شروع می‌کردند، گلایه‌مند بودند؛ اما امروز اینگونه نیست، چراکه اینبار همه همراه شدند و به عقیده من با هم‌افزایی ایجاد شده، همه به همکاران قوت قلب و توان ما می‌دهد تا با همدلی بیشتر با همه شما عزیران، برنامه‌های بیشتری را در منطقه برنامه‌ریزی کنند. چقدر خوب است که ما هر فصل این برنامه‌ها را داشته باشیم، چابهار، چهار بهار دارد و خوب است که ما در هر بهاری در منطقه یک برنامه ایچنینی با این کیفیت را در این فضا بتوانیم برپا کنیم. انشاا.. با کمک همه شما جوانان، اساتید هنر و فرهنگ و مویسقی، سازمان منطقه آزاد چابهار هم بتواند بستری را فراهم کند که هر روز این فرهنگ، اصالت و تاریخ قوی‌تر و پایدارتر در کنار سایر اصالت‌ها و فرهنگ‌های اصیل ایرانی بتواند خود را برافراشته نگه دارد و برای ایران عزیز و بزرگ افتخار کسب کند.

 

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان