تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

طلای سرخ به جای طلا سیاه/ سهم ایران از ذخایر مس جهان چقدر است؟ +جدول

۹۸ درصد ذخایر مس کشور در دو استان کرمان و آذربایجان شرقی قرار گرفته و سایر استان‌ها تنها ۱ درصد از ذخایر مس کشور را در بر می‌گیرند.

رویداد۲۴ پیش‌بینی موسسات اقتصادی دنیا حاکی است که از سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، قیمت میانگین فروش مس بین ۶۸۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار در هر تن در نوسان باشد. این در حالی است که قیمت مس در معاملات بورس لندن در روز چهارشنبه ۶ شهریور ماه، پنج هزار و ۶۵۳ دلار بر تن بوده است. این به آن معناست که قیمت این فلز با اهمیت در سال‌های آینده همچنان بالا خواهد رفت و ایران می‌تواند از معادن بزرگ خود به عنوان یکی از راه‌های افزایش درآمدهای خود استفاده کند.

بر اساس اعلام سازمان‌های بین المللی مجموع ذخایر قطعی مس جهان حدود ۷۹۰ میلیون تن است که عمده آن در کشور شیلی قرار دارد.

پس از شیلی، استرالیا و پرو به ترتیب با ۸۸ میلیون و ۸۱ میلیون تن در رتبه دوم و سوم قرار دارند. مکزیک و آمریکا با ۴۶ و ۴۵ میلیون تن در مقام‌های بعدی هستند و ایران با حدود ۲۰ میلیون تن ذخیره قطعی مس سهم ۴ درصدی از ذخایر دنیا را در بر می‌گیرد.

۹۸ درصد ذخایر مس کشور در دو استان کرمان و آذربایجان شرقی قرار گرفته و سایر استان‌ها تنها ۱ درصد از ذخایر مس کشور را در بر می‌گیرند، سهم استان کرمان ۶۴ درصد و سهم آذربایجان شرقی ۳۴ درصد برآورد می‌شود.

سهم ایران از ذخایر مس جهان چقدر است؟

۸ معدن بزرگ مس سهمی معادل ۲۴ درصد از کل تولیدات مس جهان را دارند در این میان ۵ معدن مربوط به کشور شیلی با حجم تولیدی بالغ بر ۲.۹ میلیون تن در سال است که ۱۵ درصد از کل تولیدات مس در جهان را شامل می‌شود و معدن سرچشمه در ایران با حجم تولیدی بالغ بر ۲۴۹ میلیون تن، ۱.۲ درصد از کل تولیدات مس در جهان را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داد و در رتبه شانزدهم معادن بزرگ در جهان قرار گرفت.

مس یکی از اقلام عمده صادرات غیرنفتی ایران به شمار می‌رود و سالانه میلیون‌ها دلار انواع محصولات مسی شامل مس کاتد و مس تصفیه شده مفتول و لوله‌های مسی صفحه ورق و نوار مسی سنگ مس و کنستانتره‌های آن و اکسید و هیدور کسید‌های مولیبدن و فرومولیبدن را به بازار‌های خارجی صادر می‌کند.

سهم ایران از ذخایر مس جهان چقدر است؟

سهم ایران از ذخایر مس جهان چقدر است؟

سهم ایران از ذخایر مس جهان چقدر است؟

به گزارش رویداد۲۴ امارات، عربستان و ایران به ترتیب سه صادرکننده عمده مس در خاورمیانه هستند. از اردیبشهت امسال، آمریکا صنایع مس ایران و صنایع معدنی ایران را تحریم کرده است. با این حال ایران بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های معدنی خود را تولید کنستانتره انجام داده است تا بتواند در دوران تحریم فعالیت خود را مطابق بزرگترین شرکت‌های معدنی دنیا انجام دهد و رقابت خود با آنها را از دست ندهد.
 
درآلو، دره‌زار و چاه فیروزه سه طرح مهمی هستند که وزارت صنعت معدن و تجارت قرار است توسط آنها ظرفیت تولید کنسانتره مس خود را افزایش دهد. این پیش بینی در حالی انجام شده که در سال‌های پیش همچنان صنایع الکترونیکی گسترش خواهند یافت. به عنوان نمونه مصرف خودروهای الکترونیکی بیش از سی درصد خواهد شد بنابراین ایران باید بتواند در فرآيند چنین توسعه‌ای نقش داشته باشد و از معادن مس خود در آمد زایی کند.
 
در حال حاضر استخراج سالانه مس در کشور بیش از ۲۴ میلیون تن است، البته ذخایر قطعی آن در کشور بیش از ۲ میلیارد تن است که استان‌های مختلف به دنبال گواهی کشف برای استخراج از معادن جدید خود هستند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مس ، قیمت مسکن
نظرات شما
پیشخوان