تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک:

طرح مسکن کارمندان واجب نیست؛ کارگران را خانه دار کنید/ رویکرد بانک مسکن، تجاری و بنگاهداری شده است

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در خصوص طرح مسکن کارمندان گفت: این طرح یکی از طرح‌های جدید وزیر راه و شهرسازی است که بیشتر به بهانه خانه‌دار کردن افراد مطرح شده است.
طرح مسکن کارمندان واجب نیست؛ کارگران را خانه دار کنید/ رویکرد بانک مسکن، تجاری و بنگاهداری شده است
رویداد۲۴ بازار مسکن این روز‌ها رکود سنگینی را تجربه می‌کند و هیچ کس را یارای خروج آن از رکود نیست. آنچه از این بازار برمی آید بی‌برنامگی دولت در این حوزه است. اگرچه تاکنون طرح‌های مختلفی برای توسعه و رشد بخش مسکن تدوین و اجرایی شده است، اما هیچ کدام چاره ساز نبوده است. اخیرا نیز دولت به دنبال اجرای طرح مسکن کارمندان است که این امر نیز اعتراض کارگرانی را موجب شده است که از زندگی حداقلی برخوردارند.

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در این زمینه اظهار داشت: دولت باید در حوزه مسکن از گفتار درمانی پرهیز و به عمل‌گرایی روی آورد. امروزه مردم دیگر از گفتار درمانی خسته شده اند، بدین معنا که در حال حاضر از عمر دولت یازدهم و دوازدهم ۶ سال می‌گذرد بنابراین زمان کافی دیگر برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کارشناسی شده وجود ندارد. از این رو انتظار می‌رود در مدت زمان باقی مانده یک خروجی مناسبی از طرح‌های ارائه شده نمایان شود.

وی در ادامه اذعان داشت: متاسفانه طی سال‌های گذشته نه تنها هیچگونه مسکنی در قالب طرح‌های مختلف ساخته نشد بلکه شاهد دست از کار کشیدن بسیاری از انبوه‌سازان نیز بودیم که این خود می‌تواند نقش بسزایی در کاهش عرضه مسکن داشته باشد.

عقبایی در خصوص طرح مسکن کارمندان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب کشور به یقین مسکن کارگران باید در اولویت سیاستگذاران مسکن قرار بگیرد تا مسکن کارمندان چرا که امروزه این قشر از جامعه از میزان درآمد به نسبت پایینی برخوردار هستند بنابراین انتظار می‌رفت که خانه دار کردن کارگران در اولویت برنامه ریزی مسئولان قرار بگیرد.

وی افزود: در شرایط موجود که مسکن به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد جامعه تبدیل شده است دولت نباید میان خانه‌دار کردن قشر خاصی از جامعه تبعیض قائل شود چرا که این مهم خود می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را به دنبال داشته باشد.

عقبایی ادامه داد: طرح تامین مسکن کارمندان خود می‌تواند عاملی برای افزایش گرایش افراد به مشاغل دولتی باشد و از آنجا که امروزه دستیابی به شغل‌های دولتی سخت و یا ناممکن شده است با این کار تنها باعث افزایش ترغیب افراد به این نوع مشاغل شده ایم و در مقابل افرادی که خود به کارآفرینی مشغول هستند و یا دیگر گروه‌های جامعه مدنظر طرح‌های تامین مسکن قرار نگرفته اند که این یکی از مهمترین معایب طرح مسکن کارمندان محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر زمانی طرح‌های مسکن بتوانند اقشار متوسط و ضعیف جامعه را خانه دار کند به یقین باید انتظار داشت که طرح‌های ویژه‌ای نیز برای مسکن قشر پردرآمد در نظر گرفته شود، چرا که باید یادآور شد در قانون اساسی عنوان نشده است که دولت تنها باید به فکر تأمین مسکن برای اقشار متوسط و یا ضعیف جامعه باشد. از این رو اگر دولت برنامه‌ریزی‌هایی را برای تامین مسکن اقشار پردرآمد جامعه داشته باشد اقدام نامناسبی نیست، اما به شرط اینکه در ابتدا برای افرادی که مسکن مناسب ندارند اقدام به تامین مسکن از طریق طرح‌های مختلف کند که البته این مهم خود نیازمند گذشته زمان به نسبت طولانی است.

عقبایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه بسیاری از انبوه‌سازان معتقد هستند که دولت زمین مناسبی برای اجرای طرح تامین مسکن کارمندان ندارد، گفت: متاسفانه امروزه دولت به رغم داشتن زمین‌های زیاد از واگذاری آن‌ها به انبوه سازان سرباز می‌زند که این خود عاملی برای کاهش زمین برای ساخت و ساز است چرا که هنوز سیاست‌های پولی و مالی بانکی اصلاح نشده است که این خود مشکلات بسیاری را در ساخت مسکن ایجاد کرده است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: در حال حاضر بانک‌ها بیشتر تجاری هستند که این خود عامل دیگری برای کاهش میزان ساخت و ساز در کشور محسوب می‌شود. به عنوان مثال در حال حاضر بانک مسکن تنها به فکر سوددهی است که این خود عاملی برای اجرایی نشدن بسیاری از طرح‌های مسکن است. به عبارت بهتر زمانی که بانک مسکن که یک بانک دولتی است تنها به فکر ضرر و میزان سود خود است به یقین از هیچ گونه طرح مسکن نیز استقبال نخواهد کرد چرا که سود چندانی به دست نخواهد آورد از این رو بیشتر تمایل به پرداخت تسهیلاتی مانند تسهیلات خرید خودرو و یا خرید کالا دارد که باز گرداندن آن طی مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد و در مقابل ارائه تسهیلات مسکن که نیاز به گذشت زمان به نسبت طولانی و با سود کمی همراه است برای این بانک چندان سودآور نخواهد بود که این خود عاملی برای عدم استقبال بانک مسکن از اجرای طرح‌های مسکن است، چرا که رویکرد این بانک تنها رویکرد تجاری و بنگاهداری است.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر منابع مالی مناسب، زمین کافی و همچنین نیروی متخصص و آموزش دیده به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اما ریل گذاری مناسب در این خصوص وجود ندارد به عنوان مثال هنوز برنامه‌های خاصی برای حرکت بانک مسکن به سوی اقتصاد مسکن و رونق تولید مسکن وجود ندارد.

عقبایی گفت: در حال حاضر زمین‌های بسیاری در وزارت راه و شهرسازی آمایش شده و همه ابعاد تولید مسکن در آن دیده شده است، اما متاسفانه هیچ کس از این طرح‌ها به مرحله اجرایی در نمی‌آید.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در ادامه بیان کرد: متاسفانه امروزه شاهد ساخت و ساز در کوه و یا زمین‌های نزدیک دریا هستیم و در مقابل زمین‌های آمایش سرزمین چندان برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند که این خود جای بسی تامل دارد.

عقبایی در پایان خاطرنشان کرد: تامین مسکن برای هر قشری از جامعه می‌تواند پیامد‌های مثبت بسیاری را به دنبال داشته باشد، اما شاید بهتر است از زمین‌های وزارتخانه متبوع استفاده شود تا از این طریق از زمین‌های آمایش شده استفاده مناسب شود. هرچند باید یاد آور شد که اولویت اول دولت برای تامین مسکن شامل افرادی شود که دارای مشاغل آزاد هستند تا از این طریق انگیزه برای افزایش گرایش افراد به مشاغل آزاد نیز بیشتر شود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان