تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

انتشار فیش حقوقی مدیران، گام آخر شفافیت است/ شفافیت گزینشی را کنار بگذاریم

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید دستور رئیس جمهور درباره انتشار فیش حقوقی مدیران اگرچه اقدامی مثبتی است، اما در واقع گام آخر شفافیت قرار دارد.
انتشار فیش حقوقی مدیران، گام آخر شفافیت است/ شفافیت گزینشی را کنار بگذاریم
رویداد۲۴ انتشار فیش حقوقی مدیران تا چه میزان به شفافیت کمک خواهد کرد؟ طی چند روز گذشته رئیس جمهوری طی دستوری خواستار انتشار فیش حقوقی مدیران دولتی شده است، خبری که البته از زبان جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بیان شد. وی در این مورد گفته بود: «بر اساس تصمیم دولت دستگاه‌های اجرایی که بنا به تشخیص سازمان اداری و استخدامی ملزم هستند اطلاعات پرداخت مدیران را در سامانه درج کنند حداکثر باید تا پایان شهریور ماه در این خصوص اقدام کنند.»

به نظر می‌رسد این اقدام جهت حرکت در مسیر شفافیتی است که شعار آن طی چند سال گذشته بار‌ها مطرح شده است، اما آیا انتشار فیش حقوقی مدیران دولتی قدم کافی برای رسیدن به موضوع شفافیت است و یا اینکه این اقدام روبنایی، می‌تواند در چشم افکار عمومی نمود بیشتری پیدا کند؟ بدون تردید یکی از دغدغه‌های مردم بحث حقوق‌های نجومی است که این اقدام دولت، گام مثبتی در جهت شفافیت فضای اقتصادی است، اما به نظر بسیاری از کارشناسان، شفافیت ملزومات بسیاری دارد که انتشار فیش حقوقی مدیران تنها یکی از آنهاست.

انتشار فیش حقوقی مدیران، گام آخر شفافیت؟

سعید مسگری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ملزومات شفافیت، گفت: این مصوبه خوبی هست و البته جای قدردانی دارد، اما باید گفت که اگرچه این اقدام لازم است، اما کافی نیست.

وی افزود: چند ملاحظه در این رابطه وجود دارد که باید به آن توجه شود. به نظر می‌رسد چنین اقدامی با هدف افزایش شفافیت و بهبود عملکرد مدیران صورت گرفته است که باید گفت که این اهداف صرفاً با این مصوبه محقق نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این مصوبه باید یک گام از مجموعه اقدامات اصلاحی باشد و شاید این اقدام، آخرین گام دولت برای اصلاح عملکرد مدیران دولتی باشد.
ساز و کار انتصاب مدیران مقدم بر انتشار فیش حقوقی

مسگری با بیان اینکه پیش از هر چیز باید سازوکار انتصاب مدیران مشخص شود، اظهار کرد: قوانین و مقررات باید در این زمینه به طور شفاف تصریح شود و البته نظارت قوی بر نحوه انتصاب مدیران صورت گیرد. باید رزومه افراد به طور مشخص بررسی و شفاف شود و همچنین روند انتصاب این افراد دقیق‌تر از گذشته برای افکار عمومی روشن باشد.

وی تصریح کرد: همچنین باید بر نحوه کار مدیران نظارت قوی صورت گیرد و در عین حال کارنامه این مدیران به طور شفاف در معرض افکار عمومی قرار گیرد. این ارزیابی باید در پایان کار این مدیر نیز انجام شود تا اگر قرار بر استفاده این فرد در پست دیگر مدیریتی شد نحوه عملکرد و شایستگی‌اش برای تصدی یک مقام تعیین کننده باشد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بنابراین اگر ساز و کار نظارتی در سه مرحله قبل، حین و بعد از دوران مدیریتی اعمال شود می‌توان در مرحله آخر اقدام به انتشار میزان حقوق این مدیر کرد تا در بهبود عملکرد وی تاثیر مثبتی بگذارد.

حقوق نجومی خوب، حقوق نجومی بد

همچنین سعید مسگری با اشاره به موضوع حقوق‌های نجومی و نحوه قضاوت درباره آن نیز گفت: نکته دیگر در خصوص انتشار حقوق و دستمزد مدیران این است که حتی اگر یک مدیر حقوق بالایی دریافت کند باید دید این حقوق چند درصد میزان بودجه‌ای است که در اختیار دارد.

وی افزود: خیلی از مدیران دولتی منابع مالی و بودجه‌ای کلان در اختیار دارند و اگر یک مدیر عملکرد مناسبی نداشته باشد ممکن است از این منابع استفاده درست و بهینه نشود. در واقع آسیبی که حقوق بالا و نجومی به بیت المال وارد می‌کند بسیار کمتر از آسیبی و لطمه‌ای است که عملکرد نامناسب یک مدیر به بیت المال میزند لذا عملکرد بسیار مهمتر و با اولویت‌تر از حقوق است

وی یادآور شد: این به معنای آن نیست که مسئله حقوق‌ها فاقد اهمیت است بلکه تناسب و منطق آن نیز باید بررسی شود. در واقع اولویت اصلی باید این باشد که یک مدیر چگونه منابع تحت اختیار خود را مدیریت می‌کند.
شفافیت گزینشی را کنار بگذاریم

همچنین این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شفافیت باید دربرگیرنده همه سطوح مدیریتی باشد، اظهار کرد: موضوع دیگر وجود پدیده‌ای است که بنده به آن شفافیت گزینشی می‌گویم. به این معنا که شفافیت یا به صورت تصادفی و یا به صورت گزینشی فقط در بخش‌هایی رخ می‌دهد. در واقع بخشی از واقعیت در معرض افکار عمومی قرار می‌گیرد و بخشی از آن همچنان پنهان می‌ماند.

وی تصریح کرد: باید مراقب باشیم که این پدیده خطرناک در خصوص انتشار حقوق مدیران اتفاق نیفتد. اگر قرار است حقوق و دستمزد‌ها منتشر شود باید در همه سطوح و بخش‌ها این اقدام صورت گیرد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان