تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
علی بختیار پاسخ داد:

چرا عرضه نفت خام در بورس انرژی با شکست مواجه شده است؟

علی بختیار گفت: قطعاً عرضه نفت در بورس یکی از راهکار‌های مفید و مناسب در جهت بازارسازی مناسب برای این کالای باارزش است، اما نه در شرایط تحریمی، چرا که بورس بازار شفافی است که در آن تمام فعالیت‌ها ثبت و ضبط می‌شود.
چرا عرضه نفت خام در بورس انرژی با شکست مواجه شده است؟
رویداد۲۴ عرضه نفت خام در بورس انرژی، قدمی اساسی در جهت ایجاد بازاری دائمی برای تثبیت مشتریان است، اما این مهم در زمانی اجرا شد که سد تحریم‌ها مانع از شکل‌گیری صحیح این بازار می‌شود.

از سال گذشته که دولت در فروش نفت خام به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه شد، تصمیم بر آن شد که این مشکل را با ورود نفت به بورس انرژی برطرف کند. این اقدام، روشی کاملاً صحیح و به‌جاست، اما مهم‌ترین عاملی که سبب شده تا نفت در بورس به فروش نرسد، اقدام دیرهنگام دولت در اجرای این سیاست است.

در این رابطه، علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در دنیا، فروش سنتی نفت خام دیگر کارایی چندانی نداشته و کشور‌های تولیدکننده سازوکار‌های نوینی را برای عرضه نفت به دنیا ایجاد کرده‌اند. یکی از این سازوکارها، عرضه نفت خام در بورس است.

وی در ادامه افزود: یکی از کارکرد‌های اصلی بورس، ایجاد بستری مناسب و پایدار برای مشتریان نفت است که آن‌ها را در این بازار وابسته به فروشنده می‌کند، بدین طریق که خریدار و متقاضی نفت پس از گذشت چند سال کاملاً جذب کشور عرضه‌کننده شده و موانعی همچون تحریم‌ها نمی‌تواند در این امر دخیل شود.

به گفته بختیار، اما متاسفانه در ایران که خود یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت است هیچ‌گاه از بستر بورس برای فروش نفت خام کمک گرفته نشده است.

وی معتقد است اگر دولت در سالیان گذشته که مانعی برای فروش نفت خام نداشت این مهم را در بورس نهادینه می‌کرد اکنون پس از رفع چالش‌های آن دیگر نیازی به آزمون و خطا در این حوزه نداشت.

این نماینده مجلس همچنین گفت: قطعاً عرضه نفت خام در بورس انرژی یکی از راهکار‌های مفید و مناسب در جهت بازارسازی مناسب برای این کالای باارزش است، اما نه در شرایط تحریمی، چراکه بورس بازار شفافی است که در آن تمام فعالیت‌ها ثبت و ضبط می‌شود، در حالی‌که در شرایط تحریمی مشتریان تمایلی به فاش شدن نامشان ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید این پروسه یعنی عرضه نفت خام در بورس انرژی تداوم داشته باشد تا در آینده بتوان به فروش آن در این بازار اتکا کرد، ولی در حال حاضر با وجود کوچک بودن اندازه این بازار و کمبود برخی زیرساخت‌ها باید مداومت بیشتری در جهت موفقیت فروش نفت خام در بورس انرژی داشته باشیم.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان