تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
علی حسینی در گفت‌گو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

استقبال از فروش بنزین ایران در کشور‌های همسایه/ آیا بورس انرژی راهکار خوبی برای دور زدن تحریم‌هاست؟

علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی ایران درباره موفقیت‌های بورس انرژی در فروش فرآورده‌های نفتی از وجود بازار رقابتی در بورس بر سر برخی از این فرآورده‌ها خبر داد. به گفته او مشتریان ایرانی از طریق ساز و کار شفاف بورس اقدام به خرید و صادرات محصولات نفتی کرده اند.
آیا بورس انرژی راهکار خوبی برای دور زدن تحریم‌هاست؟
رویداد۲۴ ارائه نفت در بورس یکی از روش‌هایی است که بعد از هفت سال بار دیگر از تابستان سال گذشته اجرایی شده است. با این روش دو مشکل عمده اقتصاد نفتی ایران مرتفع می‌شود؛ تحریم‌های آمریکا و فروش نفت توسط افراد بی نام و نشانی نظیر بابک زنجانی.

این اولین بار نیست که فروش نفت در بورس مطرح شده است. حدود ۷ سال پیش، دولت احمدی نژاد برای اولین بار فروش نفت ایران در بورس را کلید زد. تیر ماه ۱۳۹۰ معاملات بورس نفت ایران آغاز شد، اما با استقبال چندانی مواجه نشد. این زمان درست مقارن با زمانی است که بابک زنجانی‌ها انحصار فروش نفت ایران را در دست داشتند. فروش نفت در بورس متوقف شد و این توقف هفت سال به طول انجامید.

بار دیگر طرح فروش نفت ایران در بورس توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت در خرید و صادرات نفت در دوران تحریم‌های جدید از سر گرفته شد. درباره موفقیت این طرح با علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی گفتگو کردیم.

علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌گو با رویداد۲۴ درباره موفقیت‌های فروش نفت و محصولات نفتی در بورس انرژی گفت: یک ماه است که عرضه چهار فرآورده اصلی بنزین، گازوئیل، نفت سفید و گاز مایع در بورس آغاز شده و در بین این چهار فرآورده عرضه بنزین با موفقیت قابل توجهی همراه بوده است.

او با بیان اینکه همه عرضه‌هایی که انجام دادیم موفق بوده و خریداران استقبال کردند گفت: در مورد بنزین شاهد رقابت خریداران در بورس انرژی بودیم. استقبال از بنزین ایران در کشور‌های همسایه بالا بوده و به همین دلیل امیدواریم این بازار توسعه پیدا کند.

حسینی در خصوص فروش دیگر فرآورده‌های نفتی در بورس نیز گفت: عرضه گاز مایع در بورس انرژی نیز با استقبال روبه رو شده و عرضه‌ها رقابتی داشتیم. تنها در عرضه هفته گذشته ۲۵ هزار تن فروش داشتیم.

او در مورد میزان فروش بنزین در بورس گفت: به صورت هفتگی نزدیک ۱۲ هزار تن بنزین عرضه می‌شود که همه این میزان نیز فروش رفته است.

حسینی در مورد ظرفیت بورس انرژی برای زمینه سازی صادرات محصولات نفتی تصریح کرد: از میان چهار فرآورده نفتی که در بورس عرضه می‌شوند، سه فرآورده صادراتی است. یعنی بنزین، گازوئیل و گاز مایع تماما صادراتی است. تنها نفت سفید است که در بازار داخلی عرضه می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی در پاسخ به اینکه آیا مشتریان خارجی به طور مستقیم اقدام به خرید این فرآورده‌ها در بورس می‌کنند؟ توضیح داد که این فرآورده‌ها با هدف صادرات از سوی مشتری‌ها خریداری می‌شود، یا شرکت ایرانی یا شرکت خارجی با این هدف اقدام به خرید محصولات نفتی می‌کند. اما عمده فروش ما به شرکت‌های ایرانی است که با هدف صادرات اقدام به خرید کرده اند.

او درباره مزیت‌های عرضه بنزین در بورس گفت: فروش بنزین در بورس می‌تواند به جذب مشتریان جدید کمک کند و از طرفی معاملات در بستری شفاف و رقابتی انجام می‌شود. کما اینکه به نفع کشور هم است و باعث ارزآوری بیشتر، شفافیت در قیمت و تامین منافع بیشتر برای کشور می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس انرژی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان