تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

آهنگ خرید و فروش خودرو کند شد/ خریداران منتظر کاهش قیمت خودرو

متقاضیان خرید خودرو انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند و برای خرید دست نگه داشته‌اند که با توجه به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در خصوص کاهش بهای ارز به نظر می‌رسد قیمت‌ها همچنان نزولی باشد.

آهنگ خرید و فروش خودرو کند شد

رویداد۲۴  جهش یکباره قیمت‌ها در ماه‌های پیش، بازار خرید و فروش خودرو نیز به شکل عجیبی بهم ریخت، با اینهمه دولت تلاش کرد با تغییراتی در سیاست‌های خود این بازار را کنترل کند. یکی از تصمیم‌های مهم دولت برای کنترل بازار، تکمیل خودرو‌های ناقص در انبار‌های کارخانه‌های خودروساز بود. به این ترتیب تیراژ خودروهای ورودی به بازار افزایش یافت. رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در این باره گفته بود: «طی دو هفته گذشته عرضه خودرو افزایش داشته و حدود ۴۰ هزار دستگاه خودرو در این ایام تکمیل و ارائه شد. بخشی از خودروها در ماه‌های گذشته به دلیل آنکه کسری قطعات داشتند، قابل عرضه به مشتریان نبودند و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت بخش عمده‌ای از این قطعات از خارج از کشور وارد شد و همچنان در حال وارد کردن این قطعات هستیم.»

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز در تحلیل بازار خودرو گفته قیمت ارز باعث شده بود قیمت خودرو به ناگهان جهش پیدا کند اما با کنترل بازار ورق برگشت و نرخ‌ها رو به کاهش رفت. البته بازداشت‌ها در شرکت‌های خودروساز بر قیمت‌ها تاثیر زیادی داشت و مشخص شد هر زمان که جلوی انحصار در فروش خودرو گرفته شود بازار کنترل خواهد شد.

شهرام آزادی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: با توجه به افزایش میزان تیراژ خودرو در ماه‌های اخیر شرایط برای عرضه خودرو بهتر از قبل شده است؛ ضمن آنکه کاهش نرخ ارز نیز عامل مهمی است که قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به کاهش تقاضا در بازار ادامه می‌دهد: در حال حاضر متقاضیان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند و برای خرید دست نگه داشته‌اند که با توجه به سیاست‌های وزارت صمت و بانک مرکزی در خصوص کاهش بهای ارز به نظر می‌رسد قیمت‌ها همچنان نزولی باشد.

او می‌گوید: تامین قطعات خودرو‌های ناقص و تصمیم جدی بر داخلی سازی خودرو و نیز افزایش میزان تولید خودروسازان در این مدت بر پایین آمدن قیمت خودرو تاثیر جدی داشت و این‌ موارد از جمله عواملی هستند که خودروسازان آن را دنبال می‌کنند.

آزادی در پاسخ به این پرسش که آیا ماه محرم در کاهش خرید و فروش خودرو موثر بوده یا خیر؟ می‌گوید: خیر این موضوع چندان تاثیری نداشته و تنها جو روانی بازار در مورد کاهش نرخ ارز و افزایش تولیدات باعث بوجود آمدن انتظار در افت قیمت خودرو شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان