تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸

احتمال کاهش قیمت نفت در سال 2020/ عرضه بیش از تقاضای نفت چالش جدید پسر چهارم سلمان

اتفاقات اخیر در بازار نفت و نتایج نشست اخیر اوپک نشان می‌دهد ممکن است سال 2020 شاهد کاهش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.


احتمال کاهش قیمت نفت در سال 2020/ عرضه بیش از تقاضای نفت چالش جدید پسر چهارم سلمان

رویداد۲۴  اوپک و شرکای نفتی آن قصد ندارند عرضه نفت به بازار جهانی را بیش از میزان کنونی کاهش دهند اما قرار است این موضوع در نشست ماه دسامبر مورد بحث قرار گیرد.

این سخنانی بود که عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی جدید عربستان پس از برگزاری نشست اخیر اوپک بیان کرد.

باید گفت که فقط بحث و بررسی در این زمینه کافی نیست و اوپکی‌ها ممکن است مجبور شوند برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت عرضه به بازار را بیش از میزان کنونی کاهش دهند.

زمانی که اوپک و تولید کنندگان عمده نفت در دسامبر سال گذشته تصمیم گرفتند 1.2 میلیون بشکه از عرضه نفت به بازار جهانی کاهش دهند بازار به این تصمیم اوپک البته نه چندان مشتاقانه، اما واکنش نشان داد.

این عدم اشتیاق بازار منادی روزهای سختی در آینده بود. اگرچه در ابتدای سه ماهه نخست سال جاری شاهد رسیدن قیمت نفت به 70 دلار در هر بشکه بودیم اما این روند خیلی به طول نینجامید و قیمت شروع به اصلاح شدن کرد.

باید گفت که برخی اعضای اوپک بیش از میزانی که متعهد شده بودند عرضه نفت را کاهش دادند.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا و ایران به کاهش عرضه اوپک کمک کرده اما با این حال قیمت نفت نتوانسته مجددا رشد کرده و افزایش یابد.

قیمت نفت برنت در محدوده 60 دلار در هر بشکه و قیمت نفت آمریکا در محدوده 50 تا 58 دلار در حال نوسان است و حالا ممکن است در صورتی که پیش‌بینی‌ها نسبت به کاهش تقاضای نفت از سوی برخی از بزرگترین وارد کنندگان نفت جهان،‌ درست از آب در بیاید شاهد کاهش بیشتر قیمت نفت باشیم.

جولین لی کارشناس بلومبرگ این هفته هشدار داد که روزهای سخت‌تری پیش روی تولید کنندگان نفت است. چرا که بر اساس پیش‌بینی خود اوپک و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی تقاضای جهانی نفت در سال آینده میلادی کاهش خواهد یافت.

در واقع آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش چشم انداز کوتاه مدت انرژی جهانی پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای سوخت مایع در سال 2019 در جهان 900 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که نسبت به پیش‌بینی قبلی این آژانس 400 هزار بشکه کمتر بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده تقاضای جهانی نفت در سال 2019 معادل 1.1 میلیون بشکه در روز و در سال 2020 معادل 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

البته به شکل ناباورانه‌ای پیش‌بینی خود اوپک در باره تقاضای نفت بدبینانه‌تر است چرا که این کارتل افزایش تقاضای جهانی نفت برای سال جاری را 1.02 میلیون بشکه و برای سال آینده 1.08 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده است.

خبر کاهش تقاضا در کنار قربانی کردن سهم از بازار برای بالا نگه داشتن قیمت اتفاق بدی است اما زمانی بدتر می‌شود که شما شاهد عرضه نفت از سوی طرف‌هایی باشید که نمی‌توانید آنها را کنترل کنید.

علیرغم اقدامات اوپک در کاهش عرضه نفت به بازار جهانی اما شاهد آن هستیم که تولید نفت شیل آمریکا و تولید نفت کشورهایی نظیر نروژ و برزیل به طور قطع افزایش خواهد یافت.

اوپکی‌ها انتظار دارند که تولید نفت فقط آمریکا 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که بیشتر از پیش‌بینی افزایش تقاضاست.

آژانس بین‌المللی انرژی هم پیش‌بینی کرده تولید نفت آمریکا و نروژ در مجموع یک میلیون بشکه در روز و تولید نفت برزیل 130 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

خبر بدتر اینکه تکمیل ساخت یک خط لوله انتقال نفت باعث شده در آمریکا بخش قابل توجهی از افزایش تولید نفت شیل روانه بازار جهانی شود.

باید گفت در قبال این مسئله اما دست اوپک اصلا باز نیست و اوپک فقط دو انتخاب دارد. یکی اینکه مانند سال 2014 سقوط قیمت نفت را به جان خریده و تا جایی که می‌تواند نفت به بازار عرضه کند که البته این مسئله به هیچ عنوان مطلوب اعضای اوپک نیست چرا که آنها از نظر مالی قدرت مواجهه با یک سقوط قیمت نفت دیگر را ندارند.

گزینه دوم اینکه دست به کاهش بیشتر عرضه نفت به بازار بزنند که البته در این مسئله روسیه نیز به طور ضمنی اعلام کرده قصد ندارد عرضه نفت به بازار جهانی را بیش از این کاهش دهد.

مسکو علیرغم حمایت از کنترل عرضه نفت به بازار جهانی اما خیلی هم تمایلی برای کاهش عرضه به بازار ندارد چرا که این کشور با قیمت پایین نفت هم می‌تواند کنار آمده و به فعالیت خود ادامه دهد.

بانک مرکزی روسیه اخیرا اعلام کرده است که در یک سناریوی پر ریسک قیمت 25 دلار در هر بشکه را برای سال آینده در نظر گرفته است که الیته این مسئله اصلا به مذاق شرکای نفتی مسکو خوش نخواهد آمد.

به گزارش فایننشیال تایمز، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود گفته است عرضه بیش از تقاضای نفت به بازار جهانی طی سال آینده قیمت نفت را کاهش خواهد داد که البته این مسئله فشار را بر پسر چهارم پادشاه عربستان به عنوان وزیر جدید انرژی این کشور برای پایین آوردن صادرات سعودی‌ها که بزرگترین صادر کننده نفت جهان محسوب می‌شود را بیشتر می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود می‌گوید که ممکن است در مقاطعی از نیمه دوم سال جاری شاهد کمبود عرضه نفت در بازار باشیم اما انتظار می‌رود به طور کلی در سال 2019 و 2020 عرضه نفت به بازار جهانی افزایش یابد.

این سازمان پیش‌بینی کرده که اگر اعضای اوپک سطح عرضه خود در سال 2020 را در میزان کنونی نگه دارند طی سال 2020 شاهد عرضه مازاد 1.4 میلیون بشکه نفت در روز به بازار جهانی خواهیم بود.

در واقع پیش بینی بروز مازاد عرضه قابل توجه در بازار یکی از اولین چالش‌هایی خواهد بود که وزیر انرژی جدید عربستان در روزهای نخست تصدی پست وزارت انرژی با آن روبرو خواهد بود.

وی پس از آنکه هفته گذشته ملک سلمان پادشاه عربستان خالد الفالح وزیر انرژی اسبق عربستان را از سمت خود برکنار کرد عبدالعزیز بن سلمان جای وی را گرفت.

وی تاکید کرده است که قرار نیست تغییرات جدی در سیاست عربستان در حوزه انرژی اتفاق بیفتد اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اعضای اوپک به خصوص عربستان طی سال آینده با چالشی جدی از سوی دیگر تولید کنندگان نفت جهان مواجه خواهند شد.

 

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان