تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
طبیبیان در گفتگو با رویداد۲۴؛

آیا دریافت مالیات از خریدارن سکه و ارز شدنی است؟

به گفته نادر جنتی، از این پس اطلاعات خریداران ارز و سکه در سامانه مالیات بارگذاری می‌شود و از این افراد مالیات دریافت می‌شود. این قانون بهانه‌ای برای گفتگو با یکی از اقتصاددان‌های برجسته کشور شد.

آیا دریافت مالیات از خریدارن سکه و ارز شدنی است؟

رویداد۲۴ ندا جعفری- به گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور از این پس کلیه اطلاعات مربوط به خرید و فروش سکه و ارز از سوی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در سامانه‌های مربوطه بارگذاری شده تا آثار مالیاتی فعالیت مزبور در هنگام رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی اشخاص حقوقی موصوف مورد بررسی قرار گیرد و مطابق مقررات ذیربط و مفاد دستورالعمل اقدام شود.

نادر جنتی، معاون سازمان امور مالیاتی کشور نیز اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده از این پس  اطلاعات خریداران ارز و سکه در سامانه مالیاتی بارگذاری می‌شود و با جمع آوری دقیق اطلاعات، در آینده تمکین مردم در پرداخت مالیات چند برابر خواهد شد.

پیش از این امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص اخذ مالیات از سکه گفته بود، در بخشنامه‌ای به مدیران مالیاتی دستورالعمل دریافت مالیات از سکه را ابلاغ کرده است.

به گفته او چنانچه مؤدی اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ابراز خرید و یا اعلام موجودی سکه حسب مورد در موعد مقرر ننموده باشد، اداره امور مالیاتی مربوطه، اظهارنامه مالیاتی مؤدی را با اطلاعات دریافتی تطبیق داده و ضمن رسیدگی و اظهارنظر در خصوص میزان فروش و همچنین موجودی پایان دوره سکه وفق مقررات مربوط و این دستورالعمل نسبت به تشخیص مالیات اقدام کند.

محمد طبیبیان، اقتصاددان در گفتگو با رویداد۲۴ در مورد تصمیم جدید دولت در خصوص اخذ مالیات از خریداران سکه و ارز می‌گوید: هر گونه سختگیری درباره خرید و فروش طلا، سکه و ارز مردم را به سمت فعالیت‌های زیرزمینی سوق می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: مسلما مردم چندان از این قانون مالیاتی استقبال نمی‌کنند و به صورت مخفیانه به خرید و فروش ارز و سکه خواهند پرداخت و در نهایت بسیاری از داد و ستد‌ها در سامانه مالیاتی نیز ثبت نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه قانون اخذ مالیات از سکه و ارز اشتباه است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر با توجه به کمبود بودجه آقایان در دولت به جای یافتن راهکاری اساسی و چارچوبی ارزشی به سمت سخت گیری در قوانین مالیاتی رفته اند؛ از جمله اخذ مالیات از خانه‌های خالی، دریافت مالیات از موجران، و اخذ مالیات از خریداران سکه و ارز که به اعتقاد من کاری بیهوده است.

طبیبیان با بیان اینکه این موضوع تنها بستر فساد و بی قانونی را فراهم می‌کند، می‌گوید: مسلما این قانون آسیبش بیشتر از منفعتش است، زیرا مردم راه‌های فرار از مالیات را می‌دانند و در نهایت این قانون نتیجه عکس خواهد داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان