تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حمله به آرامکو، یک ضربه حیثتی به عربستان بود/ ایران باید مسیر تعامل و دوستی با کشور‌های منطقه را آغاز کند

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید می‌کند: «حمله پهبادی حوثی‌ها به تاسیسات آرامکو، ضربه‌ای حیثتی به عربستان بوده و در چنین شرایطی نباید راهبرد تحقیر فزآینده در پیش گرفته شود.

رویداد۲۴ محمد شریعتی دهاقان، کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی درباره تهدیدات جنگ‌طلبانه اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که تحلیل‌های سیاسی از تهدیدات به امکان وقوع احتمالات گفته می‌شود. چون تصمیمات در دست دیگران است، اما به نظر می‌رسد ترامپ از سوی کارشناسان داخلی آمریکا، مدیران پنتاگون و مشاوران امنیت ملی خود، به جنگ سفارش نمی‌شود. از نظر شخصی نیز به نظر می‌رسد او هیچ‌گونه رغبتی برای ورود به جنگ ندارد. ترامپ قصد دارد وعده انتخاباتی خود پیرامون درگیر نشدن در جنگ فراگیر جدید و فراخواندن نظامیان آمریکایی از افغانستان را اجرایی کند. با این وجود، شاهد هستیم که آمریکا نظامیان جدیدی را به منطقه خاورمیانه روانه کرده که البته از سوی پنتاگون به عنوان نیرو‌های دفاعی معرفی شده‌اند. در نتیجه روند کنونی، به نظر می‌رسد که عربستان و امارات از آمریکا درخواست کرده‌اند، نیروی بیشتری برای حفاظت از زیربنا‌های انرژی خود به منطقه بفرستد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: «علاوه بر آمریکا، توجه به مواضع عربستان نیز نسبت به رخداد‌های کنونی دارای اهمیت است. تا کنون، روند تحولات نشان می‌دهد عربستانی‌ها تصمیمی پیرامون چگونگی واکنش به حمله پهبادی به آرامکو، اتخاذ نکرده‌اند. در این زمینه، دو رویکرد وجود دارد. یک رویکرد بر این مبنا است که آمریکا به صورت جدی عربستان را ترغیب به تلافی‌جویی می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد حتی با ایران وارد درگیری شوند. واشنگتن قصد دارد این گونه القا کند که اقدام از سوی تهران انجام گرفته است. رویکرد دیگر این است که آمریکا قصد دارد با بزرگ‌نمایی فزآینده در سطح تهدیدات ایران، بتواند تسلیحات بیشتری به عربستان و دیگر کشور‌های منطقه بفروشد.»

خاورمیانه در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد

سفیر سابق کشورمان در سازمان همکاری‌های اسلامی، در بخشی دیگر از گفته‌ها خود تاکید کرد: «منظقه خاورمیانه در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد. از یک سو، این امکان وجود دارد که کشور‌های منطقه با توجه به دیدن توان نظامی ایران، به ویژه با توجه به این‌که تا کنون فقط قدرت متحدان تهران را دیده‌اند، راه منطق و صلح با ایران را در پیش بگیرند. از سوی دیگر، این امکان وجود دارد، منطقه وارد درگیری نظامی بلندمدت شود. این حالت وضعیتی ناگوار برای کشور‌های منطقه خواهد بود و موجب اتلاف مبانی زیربنایی غالب بازیگران خواهد شد.»

حمله به آرامکو، یک ضربه حیثتی به عربستان بود؛ نباید راهبرد «تحقیر فزاینده» را در پیش بگیریم

وی افزود: «در چنین شرایطی ایران باید مسیر آرام کردن اوضاع و تحولات را در پیش بگیرد. نباید به هیچ عنوان تحریک عربستان در پیش گرفته شود. واقعیت این است که حمله پهبادی حوثی‌ها به تاسیسات آرامکو، ضربه‌ای حیثتی به عربستان بوده و در چنین شرایطی نباید راهبرد تحقیر فزاینده در پیش گرفته شود؛ مسیر درست دراز کردن دست دوستی است، همیشه صلح در شرایط قدرت‌مند بودن یک کشور نسبت به سایرین اتفاق افتاده و ما نیز نباید بر راهبرد تهدید دیگر بازیگران حرکت نماییم. واقعیت این است که ما در مقطع کنونی، نیازمند آرامش، خدمت و ثبات اقتصادی در زمینه‌های مختلف هستیم و مردم نیز همین امر را می‌خواهند. در این میان، ایران، در عرصه دیپلماسی و صلح از توانمندی ویژه‎‌ای برخوردار است و می‌تواند همزمان با دفاع از خود مسیر تعامل با دیگر بازیگران را در پیش بگیرد.»

محمد شریعتی دهاقان در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «در صورتی که آمریکایی‌ها نتوانند همچون چند روز سپری شده، استنادات دقیقی را علیه ایران در حمله به تاسیسات آرامکو ارائه کنند، بعید به نظر می‌رسد کشور‌های اروپایی، واشنگتن را در ضدیت با تهران همراهی و مسیر خروج از برجام را در پیش بگیرند. با تمام این اوصاف، منطقه آبستن تحولات بزرگ است.»
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حمله به آرامکو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
شیخ گفته منطقه ابستن است . بنظر میرسه خود شیخ هم آبستن باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
اوناازمانفرت دارندبه تهمت زدند ۵سال جنگ وکشتارمردم وکودکان وزنان یمن ودوستی بادشمنان همیشگی مادخرن.عقل سلیم میگه دوست دشمن تودشمن توست.تازه بیایم دست دوستی درررررراز کنیم خجالت نداره!
نظرات شما
پیشخوان