تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره ارز اربعین/ تجربه تلخ ارز مسافرتی تکرار می‌شود؟

دریافت ارز اربعین در ماه محرم سال گذشته مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرده بود و باعث شد انتقادها از بانک مرکزی به اوج خود برسد. بانک مرکزی امسال ارز اربعین را حذف و اعلام کرد این بانک دخالتی در ارز بازار آزاد نمی‌کند و ارز مسافرتی نیز جزو ارز بازار حساب می‌شود بنابراین بانک‌ها که ارائه دهنده ارز مسافرتی هستند، خودشان بر مبنای نرخ ارز روز گذشته در خصوص قیمت ارز مسافرتی تصمیم گیری می‌کنند.

همه چیز درباره ارز اربعین

رویداد۲۴ هرساله همزمان با فرا رسیدن ماه محرم یکی از مسائلی که مطرح می‌شود، تامین ارز زائرانی است که در ایام اربعین به کشور عراق سفر می‌کنند.

محرم سال گذشته اخباری به نقل از مسئولان در مورد تامین ارز اربعین با دلار حدود ۷۰۰۰ تومانی منتشر شد و این‌گونه از آن برداشت می‌شد که قرار است به این گروه از متقاضیان، ارز ارزان قیمت برای سفر داده شود اما در نهایت گفته شد خبری از ارز مسافرتی اربعین نخواهد بود و قرار نیست ارزی با نرخ نیمایی (نظام یکپارچه معاملات ارزی) در قالب ارز مسافرتی به زائران پرداخت شود و آنان باید ارز مورد نیاز خود را از بازار تامین کنند، اما هزینه ویزای این مسافران با توجه به نرخ روزانه نیما به حساب سفارت عراق در ایران از سوی بانک مرکزی حواله خواهد شد.

در این بین تامین دینار زائران در اربعین سال گذشته در عراق با مشکلات و حواشی بسیاری مواجه شد و گفته می‌شد، صف‌هایی طولانی در نجف و کربلا و دیگر نقاط عراق برای دریافت ارز تشکیل شده که زمان زیادی از پیاده روی اربعین را به خود اختصاص می‌دهد؛ زائران از یک سو مبالغی را در ایران به حساب بانک مرکزی ریخته بودند و از سوی دیگر در کربلا و نجف باید تا ۱۲ ساعت در صف می‌ایستادند تا معادل هزینه واریزی خود ارز دریافت کنند.

هر چند بانک مرکزی اعلام کرده بود زائران اربعین می‌توانند در ٥١ نقطه مشخص‌شده در خاک عراق دینار خود را تحویل بگیرند، اما علت اصلی صف‌های طولانی، کمبود شعب برای تحویل دینار عنوان شد. پس از آن بار‌ها از بانک مرکزی خواسته شد تا برای جلوگیری از اتلاف وقت زائرین تدابیری برای سال جدید در نظر گرفته شود.

بر این اساس، برای امسال سیاست بانک مرکزی تغییر کرد و قرار بر این است ارز زائرین داخل کشور ارائه شود، زیرا در عراق بستری برای ارائه ارز به‌صورت ساده و روان وجود ندارد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، زائران اربعین برای خرید ارز خود حداکثر  ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها به نرخ بازار ثانویه، می‌توانند از صرافی‌های مجاز و بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان دریافت کنند.

بانک مرکزی اعلام کرده؛ در راستای تسهیل شرایط سفر زائران عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین و با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک‌های منتخب و نیز صرافی‌های مجاز، زائران درصورت نیاز می‌توانند قبل ازعزیمت به کشور عراق و در شهر خود نسبت به خرید ارز اقدام کنند.

یورو ارز اربعین با نرخ بازار ثانویه

آنطور که بانک مرکزی در اطلاعیه خود آورده، هر زائر اربعین می‌تواند تا سقف ۱۰۰ یورو ارز برای سفر اربعین به نرخ بازار ثانویه تهیه کند. این ارز بر خلاف سال گذشته از داخل کشور قابل خریداری است. در حال حاضر قیمت فروش یورو در بازار ثانویه ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است و این یعنی زائران اربعین می‌توانند با بودجه یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومانی، ۱۰۰ یورو به عنوان ارز اربعین خریداری کنند. باید توجه داشته باشید که قیمت یورو در بازار ثانویه هیچ تفاوتی با بازار آزاد ندارد. طوری که این روز‌ها یورو در بازار آزاد هم با همان نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.

از طرفی بانک مرکزی این امکان را برای زائران اربعین فراهم کرده که ارز مورد نیاز خود را به جای یورو، به صورت دینار دریافت کنند. باید توجه داشته باشید که قیمت دینار در حال حاضر در بازار آزاد ارزان‌تر از بازار ثانویه است. طوری که هر هزار دینار عراقی در بازار آزاد با نرخ ۹ هزار و ۶۵۰ تومان فروخته می‌شود و قیمت فروش آن در بازار ثانویه حدود ۹ هزار و ۹۰۰ تومان است. زائران اربعین با مراجعه به بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز می‌توانند با بودجه یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومانی، به جای ۱۰۰ یورو، رقمی معادل ۱۲۸ دینار عراق دریافت کنند. با این پول در بازار آزاد می‌توان ۱۳۱ دینار عراق خرید. توجه داشته باشید که عراقی‌ها هر هزار دینار را به عنوان یک دینار در نظر می‌گیرند؛ درست مثل ما که به جای ۱۰ هزار تومان، می‌گوییم ۱۰ تومان.

سال گذشته در بخشنامه‌ای گفته شد ارز مورد نیاز لب مرز تحویل زائران شود که این تصمیم مشکلات بسیاری متقاضیان ایجاد کرد. به همین خاطر به نظر می‌رسد بانک مرکزی در تلاش است تا تجربه تلخ سال گذشته را تکرار نکند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان