تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸

دلایل افت قیمت زعفران در بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند قیمت زعفران در بورس گفت: انتظار برای افزایش عرضه زعفران در بازار در آستانه آغاز زمان برداشت به همراه افت بهای دلار در چند ماه گذشته موجب کاهش قیمت محصول برداشت سال گذشته در بازار شده که این موضوع اتفاقی طبیعی است.

دلایل افت قیمت زعفران در بورس کالا

رویداد۲۴ محمد امیری، به بررسی روند معاملات زعفران پرداخت و اظهار کرد: طبق سیکل سنتی بازار، زعفران کاران همواره بخشی از محصول خود را برای جبران هزینه‌های جاری خود در همان ابتدای برداشت محصول می‌فروشند و همین امر در افزایش سطح تحویل محصول به انبارهای بورسی یا عرضه در بازار سنتی اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: بخش دوم عرضه‌ها نیز با نزدیک شدن به عید نوروز در بازار عرضه می‌شود و در نهایت با نزدیک شدن به زمان برداشت محصول جدید، محصول برداشت سال قبل به عنوان محصول به اصطلاح کهنه، روانه بازار می شود که خود عاملی در افت قیمت ها محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نکته مهم دیگر که بر روند قیمت زعفران اثرگذار است، تاثیرپذیری قیمت‌ها از بازار ارز است، زیرا بازیگران بازار آتی همواره نسبت به معاملات دلار حساس بوده و نیم نگاهی به روند قیمت ارز دارند و نرخ دلار را یکی از پارامترهای درگیر در قیمت گذاری قراردادهای آتی زعفران می‌دانند؛ بطوریکه با افت قیمت دلار از حدود ۱۵ هزار تومان به سطح ۱۱ هزار تومان، قیمت زعفران نیز در بازار قراردادهای آتی نزولی شده و به همین ترتیب در بازار گواهی سپرده این محصول نیز اثر کرده است.

انتقادهایی که زمان ارزانی سر باز می‌کند!

وی با بیان اینکه بازار نوسانات و روال طبیعی خود را سپری می کند و نمی‌توان گفت روند بازار غیرمنطقی و کاذب است، تصریح کرد: اگر برخی عنوان می‌کنند روند قیمت زعفران طبیعی کاذب است.

چرا در زمانی که قیمت هر کیلوگرم زعفران در بورس به حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان رسیده بود، این موارد مطرح نمی‌شد و اکنون که قیمت‌ها به دلایلی از جمله نزدیک شدن به زمان برداشت محصول و کاهش قیمت دلار افت کرده، این موضوعات بیان شده است؟

امیری بورس را محل شفافی برای کشف قیمت‌ها دانست که هم خریدار و هم فروشنده می‌توانند به راحتی و در زمان مناسب اقدام به معامله کنند؛ بطوریکه اگر قیمت‌های معامله شده در بورس از نگاه برخی تجار و صادرکنندگان ارزان است، پس آنها می‌توانند محصول را به قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار سنتی خریداری کرده و در بازار آزاد فروخته یا صادر کنند و اگر قیمت‌ها در بورس بالاتر از بازار آزاد باشد، تولیدکننده می‌تواند محصول با کیفیت خود را به بهترین قیمت در این بازار عرضه کند.

افزایش نمادها و ظرفیت انبار، نشانه اعتماد کشاورز به بورس

امیری به معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود دو سال از راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران و نزدیک به چهار سال از راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران می گذرد و به نظر می رسد این بازار در حال رسیدن به بلوغ است؛ بطوریکه حتی افرادی که اطلاع کمی از این معاملات داشته‌اند، با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم به خوبی با این ابزار معاملاتی آشنا شده‌اند.

این کارگزار معاملات کالایی تاکید کرد: بورس طی این مدت توانسته شفافیت، اعتماد و اطمینان را برای فعالان حوزه کشاورزی فراهم کند و افزایش حجم معاملات و عمق بازار در معاملات گواهی سپرده کالایی به خصوص زعفران و زیره نشان‌دهنده همین امر است که کشاورزان به این بازار اعتماد کرده‌اند، زیرا کشاورز اطمینان خاطر دارد که به کمک معاملات گواهی سپرده کالایی می تواند پول خود را در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون بروز هرگونه مشکلی از خریدار دریافت کند و محصول خود را بر مبنای قیمت روی تابلو به صورت مستقیم به خریدار بفروشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با اعتماد کشاورزان به بورس در معاملات زعفران و زیره سبز، عمق بازار افزایش یافته و حجم معاملات روبه افزایش است، گفت: گواه این ادعا توسعه نمادهای معاملاتی و افزایش انبارهای پذیرش شده در بورس کالای ایران است، چراکه در ابتدای راه اندازی معاملات زعفران در بورس تنها یک انبار پذیرش شده بود که در طول یکسال اخیر ظرفیت انبارداری در بورس افزایش یافته و چندین انبار جدید نیز برای تحویل محصول زعفران کاران اعلام آمادگی کرده و تحت کلید بورس قرار گرفته اند. به عبارت بهتر، با ورود زعفران به بورس هم کشاورز راضی است و هم انباردار و صادرکننده.

به اعتقاد امیری، نکته درخور توجه این است که تلاطمات و نوسانات قیمتی، طبیعی و ذات بازار است و تحت تاثیر شرایط مقطعی و فصلی است. در این بازار کشاورز به راحتی محصول خود را در قالب گواهی سپرده کالایی می فروشد. حتی برخی کشاورزانی که از هوش مالی بیشتری هم برخوردار هستند، هم جهت پوشش ریسک و هم برای سرمایه گذاری در معاملات بازار آتی ورود پیدا کرده‌اند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت زعفران ، زعفران
نظرات شما
پیشخوان