تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

میکروفون‌های جمهوری اسلامی؛ مشکلی که حل نمی‌شود!/ تریبون‌های کشور دست کیست؟

در آستانه انتخابات مجلس یازدهم نحوه تقسیم رسانه‌ها به مشکل جدی اصولگرایان تبدیل شده است؛ آنچنانکه برای به دست آوردن آن، یکدیگر را دیکتاتور یا بی شعور خطاب می‌کنند! دعوای علی لاریجانی و پژمانفر این موضوع را به خوبی نشان داد.

تریبون داران اصولگرا/ کدام چهره های اصولگرا به قدرت رسانه باور دارند؟

رویداد۲۴ روزی که علی لاریجانی در نشست خبری‌اش می‌گفت «مشکل میکروفون در جمهوری اسلامی حل نمی‌شود» فکر نمی‌کرد واقعا این مشکل به درگیری شدید پژمانفر نماینده مجلس با او ختم شود. پیش از این عباس گودرزی نماینده بروجرد بر سر میکروفون با لاریجانی درگیر شده بود و همین درگیری باعث شد نام گودرزی در میان امضاکنندگان استیضاح علی لاریجانی قرار بگیرد. 

این اختلاف اما در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، از میکروفون در مجلس عبور کرده و به سطح «اختلاف بر سر صاحبان تریبون در کشور» رسیده است! یکی از دعواهای لاریجانی و پژمانفر بر سر همین موضوع بود. پژمانفر خطاب به لاریجانی می‌گفت «شما دیکتاتوری و تریبون یکطرفه راه انداخته‌اید.» و لاریجانی پاسخ می‌داد که «تریبون یکطرفه شما هستید که هر چه خواسته‌اید گفته‌اید. در حالی که همه تریبون‌ها دست شماست. مملکت اینجوری شده که هر چه دلتان خواست به همه می‌گویید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید. عادت کردید با فریاد کار خودتان را پیش ببرید. ‎دیکتاتور شمایید که هر کاری و هر حرفی دلتان میخواهد در کشور می‌زنید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید و کاری هم با شما ندارند.»

یکی از فعالان سیاسی مشهد به رویداد۲۴ می‌گوید «پژمان فر می‌خواست نشان دهد کم از کریمی قدوسی ندارد و در میان رهبران سیاسی اصولگرایان در مشهد، جای خود را در لیست مجلس یازدهم تضمین کند. اصولگرایان مشهد در انتخابات شورای شهر ده‌ها لیست منتشر کردند که به شدت مورد انتقاد علم الهدی قرار گرفت.»

فارغ از اینکه قصد پژمانفر چه بوده، مهمترین محور اختلاف پژمانفر و لاریجانی، اختلاف بر سر رسانه‌هاست. هر دو طرف دیگری را متهم می‌کرد که رسانه‌ها و تریبون‌ها را در اختیار دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد، طرفین ماجرا هر دو از نظر رسانه‌ای، قدرت قابل توجهی دارند.

علی لاریجانی، گرچه رسانه رسمی به نام خود ندارد اما مدیریت سایت خانه ملت سال‌هاست در اختیار نزدیکان فکری لاریجانی است. سایت خبرآنلاین نیز توسط انتظامی مدریت می‌شود که در زمان ریاست لاریجانی در صدا و سیما، مدیر روزنامه جام جم بود و در حال حاضر محمد مهاجری سردبیری این سایت خبری را بر عهده دارد که او نیز از حامیان لاریجانی به شمار می‌رود. گفته می‌شود سایت اعتدال که مشی حمایت از دولت را پیش می‌برد، در حقیقت نزدیک به جریان علی لاریجانی است؛ همین گمانه زنی درباره سایت جمهوریت نیز وجود دارد.

اما مهمتر از سایت‌های کوچک و بزرگ، علی لاریجانی از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۳ رئیس سازمان صدا و سیما بود و توانست نیرو‌های نزدیک به خود را به آن سازمان وارد کند. سال‌ها بعد حتی وقتی چند رئیس پس از لاریجانی آمد و رفتند، باز هم اقتدار او در صدا و سیما حفظ شده بود و زمانی که از مجلس به صدا و سیما نهیب زد که خود را اصلاح کند، تلویزیون و رسانه‌های زیرمجموعه آن همچون باشگاه خبرنگاران و واحد مرکزی خبر، به سرعت برای آرام کردن رئیس سابق به سراغ رفتند و در اقدامی بی سابقه فیلم توهین پژمانفر را پخش کردند تا نشان دهند دلیل تندی لاریجانی بی دلیل نبوده است. البته سایر بخش‌ها و ادامه توضیحات این نماینده منتشر نشد تا صدا و سیما برای رضایت لاریجانی گامی برداشته باشد.

در مقابل جبهه پایداری نیز، مجموعه بدون تریبونی نیست. سایت رجانیوز به عنوان سایت غیر رسمی این مجموعه فعالیت می‌کند و مهمتر از رجانیوز مدیران و خبرنگاران خبرگزاری تسنیم هستند که اکثر آنها با تفکر جبهه پایداری فعالیت می‌کنند. در ایان انتخابات فعالیت تبلیغاتی تمام رسانه‌هایی که از بودجه دولت ارتزاق می‌کنند، غیر قانونی است. نکته عجیب اینکه سایت‌هایی همچون فارس و تسنیم در ایام انتخابات حتی برای همفکران خود نشست خبری برگزار می‌کرد و کسی هم نتوانسته تا کنون از این روند جلوگیری کند.

البته فقط لاریجانی و جبهه پایداری نیستند که رسانه‌های بزرگی را برای حمایت در روز مبادا سازماندهی کرده‌اند. بسیاری دیگر از شخصیت‌های اصولگرا نیز برای خود رسانه ایجاد کرده‌اند؛ مثل زاکانی نماینده سابق تهران که جهان نیوز را دارد، مصطفی پورمحمدی که ارتباط خوبی با نامه نیوز دارد و سایت الف زیر نظر احمد توکلی که اداره می‌شود. وطن امروز با نگاه نزدیک به جبهه پایداری توسط بذرپاش اداره می‌شود.

محسن رضایی یکی از اولین شخصیت‌هایی بود که تصمیم گرفت رسانه‌ای مستقل راه اندازی کند. رسانه ای به نام بازتاب که بعد از توقیف با نام تابناک به فعالیت ادامه داد. بازتاب یکی از مهمترین رسانه‌های ایران در دهه هشتاد به شمار می‌رفت اما در سال‌های اخیر از قدرت نفوذ آن کاسته شده است.

جریان ایثارگران نیز که در دهه هشتاد به مدد محمود احمدی نژاد به قدرت رسیده بود، سعی در نفوذ در رسانه‌های متعدد داشت. از خبرگزاری فارس تا صدا و سیما و روزنامه همشهری، زیر پرچم جریان ایثارگران قرار داشت.

محمد باقر قالیباف نیز به شدت به رسانه علاقه مند است. در زمان شهرداری او، همشهری ده‌ها مجله منتشر می کرد که همگی با کیفیت نسبتا خوبی به گیشه می‌رسید. به جز این نشریات، ده‌ها سایت خبری مثل فردا نیوز، شفاف و ...جز رسانه‌های قالیباف به شمار می رفتند.  در حال حاضر نیز دو روزنامه رسالت و صبح نو، توسط نزدیکان قالیباف منتشر می‌شوند.

به گزارش رویداد۲۴ هر کدام از این سایت‌ها یا روزنامه‌ها توان مالی بسیار زیادی دارند که همگی در اختیار طیف‌های مختلف اصولگرا قرار دارد. شبکه‌های صدا و سیما نیز به تفکیک در اختیار جریان‌های مختلف قرار دارد. شبکه سوم هماکنون محل قدرت‌نمایی نزدیکان قالیباف است. یاران آیت الله مصباح بیشتر در شبکه افق فعالیت می‌کنند. موسسه رسانه‌ای اوج نیز از جمله نهادهایی است که اختیار آن با اصولگرایان است. در کنار تمام این رسانه‌ها، تریبون‌های نماز جمعه در اختیار جریان اصوگرا قرار دارد. به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات مجلس یازدهم نحوه تقسیم این رسانه‌ها به مشکل جدی اصولگرایان تبدیل شده است؛ آنچنانکه برای به دست آوردن آن، یکدیگر را دیکتاتور یا بی شعور خطاب کنند!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جبهه پایداری
نظرات شما
پیشخوان