تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸

مجلس با فوریت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی کشور موافقت کرد

مجلس شورای اسلامی با یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کرد که در صورت تصویب نهایی این لایحه، چهار صفر از پول ملی کشور حذف می‌شود.

مجلس با فوریت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی کشور موافقت کرد

رویداد۲۴ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی نوبت عصر امروز- یکشنبه- با ۱۴۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر با یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کردند.

در صورت تصویب نهایی این لایحه، چهار صفر از پول ملی کشور حذف می‌شود.

بر اساس ماده واحده لایحه قانون پولی و بانکی کشور؛ واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.

بر اساس این لایحه برابر پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عندلزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود.

به موجب تبصره ۲ این ماده واحده؛ دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این قانون، «دوره گذار» نامیده می‌شود، حداکثر دو سال با رعایت تبصره ۴ این بند خواهد بود. طریقه جمع آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال از جریان، بر طرق مفاد بند (ب) ماده ۳ و بند ج ماده ۴ قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می‌شود.

بنابر تبصره ۳ ماده واحده این لایحه؛ پس از پایان دوره گذار، تعهداتی که پیش از این بر اساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

بر اساس تبصره ۴ این ماده واحده، بانک مرکزی موظف است ظرف ۲ سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز «دوره گذار» فراهم کند.

تبصره ۵- آئین نامه اجرایی این قانون ظرف ۳ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

سید ناصر موسوی لارگانی در مخالفت با فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور گفت: این اقدام زمانی که تورم بالای ۴۰ درصد است، هزینه‌های سنگینی را بر کشور تحمیل می‌کند؛ در شرایط کنونی می‌خواهیم هزینه‌های حذف چهار صفر را نیز بر مردم تحمیل کنیم.

وی افزود: در خصوص اینکه مردم پول را با ریال عنوان نمی‌کنند، اگر می‌خواهید لفظ را تغییر ندهید و سکه‌ها و اسکناس‌ها را تغییر دهید، کار کارشناسی لازم است؛ آیا با تغییر صفر‌ها قدرت خرید کسی که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند، بالا می‌رود یا فقط اسمی است، آیا با حذف ۴ صفر قیمت دلار پایین می‌آید و پول ما ارزش پیدا می‌کند؛ برای ارزش پول ملی کاری کنید که ظاهری نباشد؛ این کار قطعا تورم دیگری با خود ایجاد می‌کند و اقتصادی نیست.

هادی قوامی نماینده اسفراین در موافقت با این طرح گفت: اکنون که سه نظام پرداخت الکترونیکی، اعتباری و نقدی داریم که در سال‌های اخیر تلاش شده بر کیفیت این نظام افزوده شود، اما به دلیل کسری بودجه دولت در سال‌های متمادی، پول ملی کم ارزش شده است.

وی افزود: دولت‌ها در سال‌های طولانی کسری بودجه داشته اند و برای جبران این کسری از استقراض از بانک مرکزی کمک گرفته اند و همین امر باعث کاهش ارزش پول ملی شده است؛ باعث رشد ۶۰۰۰ برابری نقدینگی از ابتدای انقلاب تا امروز شده است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان