تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

قیمت گوشت گوسفندی ارزان‌تر می‌شود؟

رئیس اتحادیه دامداران گفت: اگر واسطه‌ها رعایت کنند و به حق خود قانع باشند قیمت گوشت گوسفندی ارزان‌‎‌تر هم می‌شود.
قیمت گوشت گوسفندی ارزان‌تر می‌شود؟
رویداد۲۴ تابستان تمام شد و حالا دامداران گله‌های خود را از دشت و صحرا جمع و آن‌ها را به سمت دامداری‌ها “هی” می‌کنند و این یعنی نیاز آن‌ها به مصرف نهاده‌های دامی از قبیل جو و یونجه نسبت به تابستان بیش‌تر خواهد شد.

همین امر باعث شد تا دولت نرخ سبوس را تعدیل و آن را از ۱۲۵۰ به ۱۰۰۰ تومان تعدیل کند، تعدیلی که وزارت صمت را به مطالبه پرداخت یارانه دولت برای تامین خسارت شرکت‌های تولید آرد وادار کرد.

محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشتر به مهر در اینباره گفته بود: زمانی که سازمان حمایت قیمت شیر را از کیلویی ۲۰۰۰ تومان به ۲۳۹۰ افزایش داد بر اساس این افزایش نرخ سبوس نیز ۱۲۵۰ تومان محاسبه شد و به این ترتیب، برای جلوگیری از ضرر دامداران و مرغداران افزایش قیمت سبوس در قالب افزایش قیمت شیر دیده شده بود؛ از سوی دیگر در گوشت قرمز هم بهای تمام شده دام زنده سبک ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است که بنا به مسائل مختلف اکنون ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان به فروش می‌رسد که بالاتر از نرخ مصوب است و از این جهت نیز افزایش قیمت سبوس ضرری را متوجه دامداران نمی‌کرد.

کلامی تصریح کرد: منفعت ملی ایجاب می‌کرد که نرخ سبوس هم متناسب با نرخی که در آنالیز محاسبه شده فروخته شود و ابتدا نرخ ۱۲۵۰ تومان مصوب شد، ولی نظر وزیر جهاد این بود که سبوس به عنوان محصولی که در داخل کشور تولید می‌شود به صورت یارانه‌ای در اختیار مصرف کنندگان کالا قرار بگیرد و به این ترتیب از دامداران و مرغداران حمایت بیشتری صورت پذیرد.

او تاکید کرد: این موضوع مورد بررسی مجدد قرار گرفت و نرخ ۱۲۵۰ تومان در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد مورد بررسی مجدد قرار گرفت و توافق شد که همه بخش‌های تولیدی از جمله دامداران و مرغداران حمایت شوند و اگر کارخانجات آرد هم در این میان زیان کنند ضررشان از طریق یارانه جبران شود و با این فرض قرار شد قیمت سبوس کاهش پیدا کند که این موضوع انجام شد و قیمت در جلسه کارگروه تنظیم بازار ضمن تعدیل به ۱۰۰۰ تومان رسید.

کلامی تصریح کرد: طبیعی است که این کاهش نرخ موجب ضرر کارخانجات آرد شود، ولی دولت این تفاوت کاهش قیمت را نیز به صورت یارانه به آن‌ها می‌دهد تا ضرر نکنند و به این ترتیب در نهایت سبوس با قیمت هزار تومان به دامداران و مرغداران می‌رسد.

او تاکید کرد: در جلسات کارشناسی نظر بر ۱۰۵۰ تومان بود، اما برای جلوگیری از هرگونه تعارض، نرخ مورد نظر وزارت جهاد مبنای تعیین نرخ سبوس قرار گرفت.

نهاده‌های دامی به موقع به دست دامداران می‌رسد؟

حسین نعمتی رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران درباره تامین نهاده‌های دامی در پاییز و زمستان پیش رو چنین می‌گوید: اغلب مواد خوراکی که دام‌ها مصرف می‌کنند “مواد کنسانتره” است که شامل جو، ذرت، سویا و سبوس می‌شود و یک مقدار هم یونجه و کاه است. امسال کشت ذرت علوفه‌ای خوب بوده و ذرت به اندازه خوبی موجود است.

نعمتی هر چند معتقد است که قیمت کنونی برای هر کیلو جو یعنی ۲۵۰۰ تومان، قیمتی مناسب برای دامدار‌ها نیست، اما می‌گوید که جو نیز به اندازه کافی در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

سبوس تامین شد؛ منتظر جو و ذرت هستیم

او همچنین می‌گوید: هر چند قیمت سبوس برای دامدار‌ها یعنی همان کیلویی هزار تومان برای دامداران اعلام و تکلیف این نهاده دامی روشن شد، اما اقلام جو، ذرت و سویا برنامه‌ریزی دقیق می‌خواهد و امیدواریم با ارزی که به این سه رقم کالا تخصیص داده می‌شود، کمبودی در اینباره نداشته باشیم.

نظارت دولت یا قناعت؛ کدام یک راه‌حل کاهش قیمت است؟

نعمتی، کاهش پنج هزار تومانی قیمت گوشت را تایید می‌کند و از قیمت فعلی دام زنده اینطور خبر می‌دهد: دام زنده سنگین نسبت به قیمت ۴۲ هزار تومانی که داشت کاهش حدود ۳۰ درصدی داشته و به ۳۱ هزار تومان رسیده است.

او درباره قیمت گوشت گوسفندی چنین می‌گوید: قیمت گوشت گوسفندی در حال حاضر بین چهار تا پنج هزار تومان کاهش داشته است و اگر دلالان و بخش‌های دیگر به حق خود قانع باشند قیمت گوشت گوسفندی از این پایین‌تر هم می‌آید.

گوشت بیشتر از نیاز مصرف‌کنندگان

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران، اما از علل کاهش قیمت گوشت چنین می‌گوید: نسبت عرضه گوشت به تقاضای آن بیشتر شده است که هر چند به سود مصرف‌کنندگان، اما برای تولیدکننده‌ها جای خوشحالی چندانی ندارد. در حال حاضر گوساله‌های پرواری و گوسفندان در سطح دامداری‌ها به وفور هستند که خریداری برای آن‌ها نیست. بره و گوساله رده سنی دارد که هم از نظر کیفیت گوشت کیفیت قابل قبول باشد و هم از نظر ضریب تبدیل نسبت به علوفه‌ای که می‌خورد رشدش خوب باشد. تا سقفی معین مصرف علوفه دام معتدل است و به تناسب مصرف علوفه رشد می‌کند، اما بعد از آن سرعت رشد پایین می‌آید و مصرف خوراک بالا می‌رود و از نظر اقتصادی برای دامدار نمی‌صرفد و کیفیت گوشت هم خیلی خوب نمی‌شود و به همین دلیل دامدار‌ها مجبور هستند تا دام خود را بر سر وقت معین بفروشند.

استناد بر این است که قاچاق دام کنترل شده است

نعمتی از طرف دیگر علت افزایش تعداد دام‌ها را چنین می‌داند: عواملی که باعث کمبود گوشت در سال گذشته بود یکی بحث قاچاق دام بود که در حال حاضر استناد این است که کنترل شده و بخشی هم به این علت است که در فصل تابستان تولید دام بیشتر و مصرف گوشت کم‌تر است.

او پس از اشاره به قیمت ۳۱ هزار تومانی گوشت گوساله و قیمت ۴۲ هزارتومانی گوشت گوسفندی، معتقد است که افزایش ۱۰ درصدی قیمت گوشت قیمت متعادلی خواهد بود تا سود قابل‌قبول‌تری برای دامداران به ارمغان آورد.

تاخیر در عرضه نهاده و پرداخت پول محصولات دامی؛ عامل خسارت دامداران

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران در پایان صحبت خود از عرضه مدت‌دار نهاده به دامدار‌ها و از طرفی پرداخت مدت‌دار پول محصولات آن‌ها شکوه می‌کند. «در حال حاضر خریدار نیست و از طرف دیگر پرداخت‌ها نیز مدت دار شده است. دامدار اگر بخواهد علوفه بخرد باید پیش پرداخت کند و پول سبوس را می‌گیرند و دو ماه دیگر تحویل می‌دهند و از آن طرف دامدار باید محصول خود را مدت دار بفروشد یعنی پول آن را با دو ماه تاخیر دریافت کند و این فاصله چهار-پنج ماهه به آن‌ها ضرر می‌زند».
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان