تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

صادرات طلا نداریم/ سرگردانی خصوصی‌ها در صنعت طلا

سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها در کشور از سوی وزارت صنعت در حال تدوین است و به گفته عضو هیات‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیریت زمین در ایران جزیره‌ای است.
صادرات طلا نداریم/ سرگردانی خصوصی‌ها در صنعت طلا
رویداد۲۴ ایران یکی از هفت کشور دنیا است که قابلیت تولید انبوه و صادرات در حوزه صنعت طلا و جواهرات را داراست. بر این اساس پیش بینی شده تا افق ۱۴۰۴، حدود ۲۰ درصد مصنوعات تولیدی در کشور، صادر شود. طلا شاید گرانبهاترین ماده دنیا نباشد، ولی بدون شک یکی از استراتژیک‌ترین آنهاست.

در حال حاضر ذخایر قطعی طلا در معادن ایران ۲۵۰ تن است که توسط بخش دولتی در حال استخراج است.

بنا به اظهارات مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت استقبال از پیشنهادهای ارایه شده از سوی تشکل‌ها و دست اندرکاران بخش خصوصی برای تشکیل باشگاهی جامع برای ارایه دیدگاه‌های تخصصی در این حوزه پیشنهادی است که باید در آن نمایندگانی از کل زنجیره ارزش شامل طراحی مد، تامین کنندگان و تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات، بازاریابی و عرضه محصولات حضور داشته باشند.

بزرگترین ذخایر معدن طلای کشور

طلا از دسته مواد معدنی است که جاذبه زیادی برای اکتشاف دارد. در دنیا نیمی از جاذبه‌های اکتشاف فقط صرف طلا می‌شود. ایران از جهت زایش طلا در شرایط مناسب و مطلوبی قرار دارد و ذخایر جدید در حال اکتشاف است.

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان این مطالب از کشف ۱۰۰ محدوده امیدبخش طلا در کشور خبر می‌دهد. بهروز برنا می‌گوید: طبق نتیجه اکتشافات این ۱۰۰ محدوده، در ۲۱ استان وجود معدن طلا محرز شده است و از این ۲۱ استان ۱۲ استان (آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان و …) به گواهی کشف و معدن رسیده‌اند. طبق آمار تاکنون ۳۲ معدن طلا به ثبت رسیده است که از این تعداد ۲۱ معدن فعال است و مابقی در حال تجهیزشدن برای استخراج طلا هستند.

معاون سابق اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه ایران با دارا بودن دو معدن طلا با کلاس جهانی، حائز کسب مقام ۳۹ در دنیا و ۱۱ در آسیا از لحاظ تولید این ماده ارزشمند شده است که در سال ۹۷ میزان تولید طلا در کشور به رقمی معادل ۱۱ تن رسیده است. معدن زرشوران بزرگ‌ترین ذخیره طلای کشور در کلاس جهانی است که هدف گذاری در این معدن، تولید سه تن طلا در سال است. بعد از معدن زرشوران، معدن ساریگونی، جزو ذخایر بزرگ کشور محسوب می‌شود.

سرگردانی خصوصی‌ها در معدن طلا

بانک مرکزی ترکیه در اختیار داشتن ذخایر طلا به میزان ۴۲۷.۸ تن را اعلام کرده است. عضو هیات‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به ذخایر زیاد طلای ایران در مقایسه با ترکیه چرا میزان تولید این ماده ارزشمند در ایران نسبت به ترکیه کمتر است گفت: ترکیه با اینکه شرایط زمین شناسی بهتری نسبت به کشور ما ندارد، اما برای برنامه‌های اکتشافی-استخراجی این ماده هزینه زیادی را پرداخت می‌کند از این‌رو این کشور نسبت به ایران پیشتاز در تولید است.

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: برای توسعه اکتشاف و تولید هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما سرمایه گذاران داخلی به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری در بخش معدن اقبال کمی برای مشارکت در این طرح‌ها نشان می‌دهند.

اکتشاف معدن طلا در دست دولت

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در این بخش بازه خوبی دارد ادامه داد:، اما به دلیل ملاحظات زیست محیطی، شرایط با سختی و بروکراسی‌های خاصی صورت می‌گیرد از این رو سرمایه گذار رغبت کمتری برای مشارکت و سرمایه گذاری در این بخش دارد.

معاون سابق اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: از این رو دولت با همکاری سازمان زمین شناسی و سایر ارگان‌های مربوط با حضور در مراحل اکتشاف قصد تسهیل در روند واگذاری را دارد تا بخش خصوصی بتواند به راحتی در مراحل آزمایشگاهی، استخراج و ... مشارکت و سرمایه گذاری داشته باشد.

به گفته برنا، از سوی دیگر شرکت‌های سرمایه گذار خارجی با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن اقدام به مشارکت و سرمایه گذاری در این بخش دارند که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها اکنون جهت سرمایه گذاری وارد کشور نمی‌شوند.

صادرات طلا تحریم شکن است

معاون سابق اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر صادرات طلا نداریم، در پاسخ به این سوال که آیا دولت با خام فروشی این محصول مخالف است؟ ادامه داد: شاید در سال‌های گذشته برخی شرکت‌های چینی و قزاق‌ها شیطنت‌های برای صادرات خاک طلای ایران انجام داده اند، اما امروز وزارت صنعت با سرسختی زیاد مانع این کار شده است.

برنا با بیان اینکه ذخایر طلا در کشور به اندازه تامین نیاز داخل و بازار خارجی است، ادامه داد: صادرات این ماده ارزشمند پس از استخراج و فرآوری، قطعا به دلیل سهولت در حمل و نقل و همچنین نیاز بازار‌های هدف، می‌تواند بهترین ارزش افزوده را برای کشور حاصل کند.

این عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی همچنین با تاکید بر اینکه ایران جزو ۶ کشور بزرگ مصرف‌کننده طلا است گفت: قاره آسیا مصرف زیادی از این محصول ارزشمند دارد که می‌توان از این ماده ارزشمند به دلیل سهولت در جابجایی و ارزش افزوده بالا به عنوان تحریم شکن یاد کرد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
طلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
0
0
معادن آغ دره (فزر) دست بخش خصوصی است .
معادن طلای صدر جهان هم که مربوط به شرکت خصوصی آقای کرباسیان مدیر قبلی ایمیدرو است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان