تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸
زنگنه:

متأسفانه بابک زنجانی‌سَنج ندارم +فیلم

بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: فردی که می‌خواهد محموله نفتی ببرد، باید منابع کافی برای آن داشته باشد؛ ما متأسفانه بابک زنجانی‌سنج نداریم.
متأسفانه بابک زنجانی‌سَنج ندارم
رویداد۲۴ بیژن زنگنه وزیر نفت در پنجمین کنگره نفت و نیرو، اظهار داشت: اگر از من سوال شود آینده کسب و کار را چگونه ارزیابی می‌کنید، پاسخ می‌دهم در شرایط کنونی ظرفیت‌ها فوق‌العاده است؛ اگرچه در جغرافیای نفت تغییرات مهم و غیرقابل پیش‌بینی رخ داده است.

به گفته وی، آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت بود، اکنون به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز و میعانات گازی تبدیل شده، ولی با این شرایط ایران نیز ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه صنعت نفت دارد.
 

مهم‌ترین بخش از اظهارات بیژن زنگنه، وزیر نفت را در ادامه می‌خوانید:

* هرچند سال ضربات کشنده‌ای در پیکر صنعت نفت وارد می‌شود. با این شرایط هنوز زنده‌ایم؛ هر چند که تحریم‌ها ضرباتی به ما وارد کرد و جایگاه ما را در جهان کاهش داد.

* آنچه بخش خصوصی می‌تواند در این صنعت فعالیت کند، ابتدا مربوط به فعالیت‌های پیمانکاری است که اکنون مدل قراردادی IPC نقش قالبی دارد. در حال حاضر عملیات نگهداری و تولید را نیز پیمانکاران انجام می‌دهند.

* زمینه دوم فعالیت بخش خصوصی در این صنعت سرمایه‌گذاری مستقیم در زنجیره پایین دست است. برای این زمینه تلاش می‌کنیم و سعی داریم که با برنامه‌ریزی دقیق زنجیره ارزش را گسترش دهیم و از خام‌فروشی جلوگیری کنیم.

* فضا برای صادرات فرآورده‌های نفتی و حتی نفت خام و میعانات گازی باز است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند.

* تا به امروز بخش خصوصی همواره به دنبال تامین منابع مالی از صندوق توسعه ملی بوده است. این صندوق دیگر جواب نمی‌دهد و باید به دنبال تامین منابع مالی جدید باشیم.

* تا سال ۱۴۰۰ تولید پتروشیمی ۵۰ درصد از نظر ارزش افزوده می‌شود و به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و از نظر حجم نیز این عدد به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید. جهش سوم در صنعت پتروشیمی ۵ سال پس از این تاریخ رخ می‌دهد که در این جهش به تولید پتروشیمی از نظر ارزش به ۳۷ میلیارد دلار و از نظر حجم به ۱۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

* در خصوص فاز ۱۱ پارس‌جنوبی می‌خواستیم با شرکت توتال و یک شرکت چینی کار را جلو ببریم، اما متاسفانه به دلیل تشکیل تحریم‌ها هر دو شرکت از پروژه خارج شدند.

* اقدامات مهمی نیز در حوزه میادین مشترک انجام دادیم به طوری که میزان تولید در میدان‌های مشترک در غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۳۵۰ هزار بشکه رسیده است.

* امسال برای نخستین‌بار به صورت عمده صادرکننده بنزین و گازوئیل بدون گوگرد بودیم و حتی بنزین یورو و گازوئیل بدون گوگرد نیز در کلانشهر‌ها توزیع کردیم.

* فردی که می‌خواهد محموله نفتی ببرد، باید منابع کافی برای آن داشته باشد؛ ما بابک زنجانی سنجی نداریم و حداقل پول مورد نیاز برای یک محموله نفتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار است.

* در قرارداد‌های فروش نفت هم کسی که کشتی نفت را با ۱۴۰۰ میلیارد تومان می‌برد، چطور باید اعتماد کنم. من بابک زنجانی سنج ندارم و باید احتیاط کنم برای کوچکترین محموله که ۶۰۰ میلیارد تومان است، چه وثیقه‌ای باید بگیریم و به چه چیزی اطمینان کنیم می‌توانیم دستور دهیم بانک‌ها این وثیقه را تامین کنند، اما درواقع مشکل را از خودم به دیگری منتقل کرده‌ایم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان