تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸
استاد دانشگاه ایندیانا:

خروج آمریکا از سوریه، یعنی ترامپ از جنگ خسته شده است/ ایران امکانات لازم برای مقابله با آمریکا را دارد

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ایندیانا تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه را نشان‌دهنده خستگی رئیس‌جمهور آمریکا از جنگ‌های بی پایان در منطقه دانست و گفت: با این حال ایران از منابع و امکانات لازم برای مقابله با آمریکا برخوردار است.
خروج آمریکا از سوریه، یعنی ترامپ از جنگ خسته شده است/ ایران امکانات لازم برای مقابله با آمریکا را دارد
رویداد۲۴ تیجن دمیرال پگ، (Tijen Demirel-Pegg) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه ایندیانا است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های جنگ، روابط بین الملل و حقوق بشر تحقیق و تدریس کرده است. وی نظرات خود را پیرامون تنش در منطقه بیان کرده است.

تنش‌ها امنیت جهان را به خطر انداخته است

این استاد دانشگاه در مورد تنش در منطقه گفت: این تنش‌ها نه تنها برای منطقه خطرناک است بلکه امنیت جهان را در خطر انداخته است. من معتقدم جهان به قطب‌بندی‌های بیشتر نیاز ندارد و برای جلوگیری از این اتفاق باید برای کاهش تنش‌ها تلاش کرد.

خروج آمریکا از سوریه، نشان می‌دهد که ترامپ از جنگ خسته شده است

ترامپ متخصص بحران‌سازی است

وی در ادامه گفت: سیاست خارجی ترامپ غیرقابل پیش‌بینی بوده است، اما چیزی که مشخص است با تصمیم او برای خروج از سوریه متوجه می‌شویم که ترامپ از جنگ‌های بی‌پایان و بی‌هدف خسته شده است. تصمیم اخیر او می‌تواند به ما نشان دهد که او خواهان جنگ دیگری در منطقه نیست. او اعلام کرده که وارد جنگ‌هایی که به نفع آمریکا نیست، نخواهد شد. این وعده انتخاباتی او بود و برای تحقق آن تلاش می‌کند. اما این را هم می‌گویم ترامپ متخصص بحران‌سازی است بعید نیست کاری کند که بحران جدی تری در مورد ایران شکل بگیرد.

اعمال فشار بر ایران، راهی برای راضی نگه داشتن عربستان است

دمیرال پگ در ادامه به سیاست فشار بر ایران اشاره کرد و گفت: ترامپ بدون توجه به نتیجه فشار بر ایران را ادامه خواهد داد. از طرفی هم، چون نمی‌خواهد برای حمایت از عربستان وارد درگیری نظامی شود، تحریم‌ها ابزار خوبی است تا بدون آن که بخواهد واکنش نظامی به حمله به آرامکو نشان دهد، عربستان سعودی را در کنار خود نگاه دارد و آن‌ها را عصبانی نکند.

ترامپ توصیه‌های اروپا و میانجی‌ها را نادیده می‌گیرد

این استاد دانشگاه درباره تلاش اروپا و میانجی‌ها برای کاهش تنش‌ها گفت: اروپا تمایل به کاهش تنش دارد، اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است. من دلیل این موضوع را ترامپ می‌دانم؛ ترامپ به توصیه‌های اروپا و میانجی‌ها توجهی نمی‌کند. مثلا ماکرون تلاش زیادی برای کاهش تنش‌ها کرده است، اما تلاش‌های او ترامپ را تا اینجا قانع نکرده است. از طرفی هم شرط ایران بازگشت ترامپ به برجام است. اما ترامپ از روزی که رئیس‌جمهور آمریکا شد مدام از برجام انتقاد کرد. اکنون نمی‌تواند این سیاست را تغییر دهد.

دیدار میان ایران و آمریکا فعلا محتمل نیست

دمیرال هم چنین در مورد مذاکره گفت: من اکنون این دیدار را محتمل نمی‌دانم چرا که ترامپ شروطی را برای دیدار گذاشته است که ایران آن‌ها را قبول نمی‌کند بنابراین فعلا این اتفاق رخ نمی‌دهد.

اتهام‌هایی که علیه ایران مطرح می‌شود فاقد مدرک و شواهد قانونی است

وی هم چنین در مورد تنش‌های کنونی میان ایران و عربستان گفت: بعد از حمله به آرامکو این تنش‌ها افزایش یافته است، اما می‌توان گفت اتهام‌هایی که علیه ایران مطرح می‌شود فاقد مدرک و هرگونه شواهد قانع‌کننده‌ای است.

ترامپ تنها کاری را انجام می‌دهد که خودش دوست دارد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه ایندیانا در ادامه درمورد روابط ترامپ با مشاوران خود گفت: ترامپ فردی است که به هیچ توصیه‌ای توجه نمی‌کند. تنها به خودش فکر می‌کند و کاری که خودش فکر می‌کند درست است را انجام می‌دهد.

خروج بولتون تاثیری در روابط ایران و آمریکا ندارد

ترامپ به توصیه‌های مشاوران خود توجه نمی‌کند

وی افزود: مشاوران او هر مشاوره‌ای به او بدهند او به آن بی توجه است. وقتی بولتون از کاخ سفید خارج شد همه تصور کردند حالا که بولتون که تندروترین و جنگ‌طلب‌ترین فرد در اطراف ترامپ بود، از کاخ سفید رفته است، بنابراین در روابط ایران و‌آمریکا تحولاتی رخ خواهد داد، اما این تغییر تاثیری نداشت و ندارد چراکه ترامپ به توصیه‌های مشاوران خود توجهی نمی‌کند.

ایران از منابع و امکانات لازم برای مقابله با آمریکا برخوردار است

ترامپ خواهان جنگ دیگری در خاورمیانه نیست

این استاد دانشگاه هم چنین در پایان به قدرت نظامی ایران اشاره کرد و گفت: ایران از منابع و امکانات لازم برای مقابله با آمریکا برخوردار است. اما جنگ بعید است چراکه ترامپ خواهان جنگ دیگری در خاورمیانه نیست.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان