تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بغداد/ چرا کاخ سفید از سفر روحانی به عراق نگران است؟

در سفر سه روزه روحانی به عراق که امروز، چهارشنبه به پایان می‌رسد، او در نشست خبری در کنار همتای عراقی خود حاضر شده، با تاجران دیدار کرده، به زیارت مرقد ائمه شیعه رفت و با سران قبایل عراق مذاکره کرده است. تشریفاتی که در سفر دو ماه پیش ترامپ به بغداد اجرا نشد.
ترس رسانه‌ها و  مقامات غربی از سفر رییس جمهور به بغداد/ «روحانی برنده است»
رویداد۲۴ «بغداد مجبور است در مبارزه ایران و آمریکا یکی از طرف‌ها را انتخاب کند. دونالد ترامپ سعی دارد عراق را مجبور به خرید گاز طبیعی و برق از دیگر همسایگانش کند. حسن روحانی در عین حال از عراقی‌ها می‌خواهد خرید بیشتری از ایران داشته باشند تا بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند.» این تحلیل نشریه بلومبرگ از سفر روحانی به عراق است. این رسانه اما نوشته «در نهایت روحانی برنده است»

در سفر سه روزه روحانی به عراق که امروز، چهارشنبه به پایان می‌رسد، او در نشست خبری در کنار همتای عراقی خود حاضر شد، با تاجران دیدار کرد، به زیارت مرقد ائمه شیعه رفت و با سران قبایل عراق مذاکره کرد.
 
بلومبرگ به سفر ناگهانی ترامپ به عراق در دسامبر اشاره کرده و نوشته بعد از ۱۶ سال که از حضور نظامی آمریکا در عراق می‌گذرد، ترامپ سفری چراغ خاموش به عراق داشت و در میان نیرو‌های آمریکایی حاضر در عراق سخنرانی کرد در حالی که با هیچ یک از مقامات این کشور دیدار نکرد.
 
احسان الشمری تحلیلگر سیاسی عراقی در این باره به بلومبرگ گفته بخش حیاتی پیام روحانی به آمریکا این بود که ایران در مرکزیت قرار دارد و در حال تقویت روابطش در با عراق برای تقویت حمایت‌ها از مواضع سیاسی‌اش در داخل این کشور است.
 
دو کشور در جریان سفر رییس جمهور ایران به عراق، توافق‌هایی را در زمینه حمل و نقل و تجارت امضا کردند که از جمله آن می‌توان به توسعه خط ریلی شلمچه-بصره اشاره کرد. از ماه بعد، هزینه ویزا برای شهروندان هر دو کشور مجانی خواهد بود. روحانی اعلام کرد مقامات برنامه دارند سطح تجارت بین دو کشور را از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار برسانند.
 
بلومبرگ نوشته موانع بانکی بین دو کشور نیز در حال برطرف شدن است. نفوذ مسلمانان شیعه ایران در عراق از هر زمانی بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تا کنون عمیق‌تر شده است. نظامیان شیعه نقش مهمی در شکست داعش در سرزمین‌های عراق بازی کردند گرچه نقش نیروی هوایی آمریکا نیز بسیار مهم بود.
 
حسن روحانی روز دوشنبه اعلام کرد ما در کنار ملت عراق در زمان‌های سخت و در دوران صلح و امنیت ایستادیم و آن‌ها نیز در کنار ما ایستاده‌اند.
 
به گزارش رویداد۲۴ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در ماه ژانویه در جریان تور خود به کشور‌های عربی برای جلب تعهد کشور‌های منطقه به سیاست‌های آمریکا پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه به عراق سفر کرد. با اینکه صحبت‌های او بیشتر حول محور مسائل امنیتی بود، اما از عراق خواست وابستگی‌اش را به انرژی ایران کاهش دهد.
 
عبدالکریم هاشم مصطفی مشاور ویژه نخست وزیر عراق در ماه فوریه در مصاحبه‌ای در مسکو اعلام کرد: این‌ها تحری‌های آمریکاست و ما حق داریم از منافع ملی خودمان دفاع کنیم. ما همیشه به آن‌ها گفته‌ایم که باهم دوستیم ولی بخشی از سیاست‌های منطقه‌ای شما نخواهیم بود.
 
ترامپ قصد دارد اقتصاد ایران را منزوی کند و پتانسیل‌های نظامی ایران را برای پیگیری سیاست‌های خاورمیانه‌ای تقلیل دهد و در این مسیر متحدان خوبی در اسرائیل و در میان کشور‌های عربی به رهبری عربستان سعودی دارد.
 
روز گذشته بریان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک مصاحبه تلویزیونی گفته سفر روحانی به عراق به نفع مردم عراق نیست و ایران از امنیت و حاکمیت ملی عراق حمایت نمی‌کند.
 
او گفته زمانی که روحانی به عراق سفر می‌کند، باید درباره انگیزه‌هایش سوال بپرسیم. هو گفته فکر می‌کنم ایران در نهایت می‌خواهد عراق را به یکی استان‌های ایران تبدیل کند و اینکه آن‌ها بتوانند جاده‌ای نظامی به سمت شمال خاورمیانه داشته باشند که سپاه پاسداران بتواند از این جاده برای جابجایی موشک و سلاح استفاده کند.
 
هوک مدعی ایران آخرین رژیم انقلابی در جهان خواهد بود و سعی دارد خاورمیانه را با ایجاد فرقه‌گرایی بی‌ثبات کند. رژیم ایران می‌خواهد هویت شیعه جای هویت ملی را بگیرد. این هسته سیاست خارجی ایران است که به درگیری فرقه‌ای منجر می‌شود. آن‌ها می‌خواهند این اتفاق در عراق نیز رخ دهد.
 
به گزارش رویداد۲۴ سفر روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران به عراق در حالی انجام شده که آمریکا بیشترین فشار را به ایران آورده است. آمریکا از عراق خواسته بود ایران را تحریم کند. این در حالی است که برهم صالح به صراحت گفته است عراق بخشی از منظومه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نخواهد بود.
 
برهم صالح رئیس جمهوری عراق تاکید کرده که کشورش از این تحریم‌های آمریکا متاثر خواهد شد، با اینهمه گفته عراق قطعا جزئی از آن {تحریم‌ها علیه ایران} نخواهد بود.
 
آمریکا علاوه بر موضوع تحریم‌ها، از طریق ایجاد این گمان که ایران در حال فرقه‌گرایی است، تلاش دارد ذهنیت منفی نسبت به ایران ایجاد کند. بخشی از این ذهنیت در ماجرای آتش زدن کنسولگری سفارت ایران در بصره خود را نشان داد اما در نهایت با مدیریت دو کشور، این موضوع نیز فراموش شد و روابط دو کشور همسایه همچنان ادامه یافته است.
 
ایریش تایمز در گزارشی درباره این دیدار نوشته توافق‌هایی که بین ایران و عراق به عنوان دو کشور شیعه حاصل شده برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست. دولت آمریکا در تلاش است تا به عراق برای ادامه روابط با ایران فشار بیاورد؛ اما وابستگی عراق به برق، سوخت، غذا و درآمد حاصل از زوار ایرانی، مانع از همکاری عراق با آمریکا شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان