تاریخ انتشار: ۲۱:۰۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

سناتور آمریکایی از احتمال تحریم ترکیه خبر داد

«کریس فن هولن» عضو چندین کمیته مجلس سنای آمریکا از قبیل کمیته امور بانکداری و بودجه، از آغاز تحرکات کنگره برای تحریم ترکیه به دلیل عملیات در شمال سوریه خبر داده است.

رویداد۲۴  با شدت گرفتن واکنش‌های بین‌المللی درباره عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان هم‌پیمان واشنگتن، یکی از سناتور‌های آمریکایی از تحرکات کنگره برای اعمال تحریم علیه آنکارا خبر داده است.

«کریس فن هولن» نماینده مردم ایالت مریلند در مجلس سنای آمریکا که عضو چندین کمیته سنا از قبیل کمیته امور بانکداری و بودجه است، در دو پیام توئیتری به اقدام دولت «دونالد ترامپ» در خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و دادن چراغ سبز به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کُرد به شدت تاخت و ترکیه را به تحریم تهدید کرد.

هولن نوشت: «ترامپ دوست دارد که ادعا کند که او داعش را شکست داده است. این ادعا نادرست است. نیرو‌های ما در مشارکت با کُرد‌های سوریه به پیشرفت بزرگی دست یافتند، اما اقدامات بیشتری لازم است. داعش دارد این خیانت ترامپ (به همپیمانان کُرد واشنگتن) را جشن می‌گیرد».

این سناتور آمریکایی با تاکید بر اینکه «ترکیه باید بابت حمله به شرکای کُرد سوری‌مان بهای سنگینی بدهد»، گفت هم اکنون سناتور‌ها از هر دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) در حال نهایی کردن لایحه تحریم‌ها علیه واشنگتن هستند.

رئیس‌جمهور ترکیه عصر چهارشنبه (۱۷ شهریور) از آغاز عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان کُرد سوری مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه خبر داده بود.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
خان اوغلان خدابی دکترای پژوهشی فلسفه تاریخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
0
راز خروج آمریکا از شمال سوریه این تحلیل بر اساس پالایش صدها دیتا صورت گرفته و حاکی از دلایل ذیل است. 1. آمریکا به عواقب و نگرانی های تصرف سرزمین های عربی در دیرالزور و شرق فرات و تغییر بافت جمعیتی اعراب به نفع کردهااز طریق تقویت بنیه تسلیحاتی کردهای سوریه و پیوند آنها با پ.ک.ک اطلاع داشت و اولین تاثیر آن به صورت شکاف در ائتلاف قبلی آمریکا و خروج ترکیه و اتخآد رویکردیکجانبه گرایی بویژه پس از کودتای آمریکا علیه اردوغان به صورت همکاری با روسیه و ایران و تهاجم نظامی ترکیه در شمال غرب فرات تبلور یافت.2.همکاری با ایران پس از آگاهی از نقشه های پنهانی آمریکا و اسراییل در منطقه در مرحله دوم به صورت شکست پ.ک.ک و سایر گروه های مسلح تحت حمایت آمریکا در شمال عراق تحقق یافت و استقلال یکجانبه اعلام شده در کردستان لغو شد.3.در مرحله سوم آمریکا و اسراییل تمام نیروهای کرد تحت حمایت پ.ک.ک را در قالب گردان ها و لشکرهای متعدد به بهانه داعش حتی چندین سال پس از شکست داعش سازماندهی نموده و صدها کامیون تسلیحات مدرن تهاجمی و دفاعی در اختیارشان قرار دادند تا بتوانند با کسب تجربیات قبلی در مقابل ارتش ترکیه که با کودتای امریکایی گولن به زعم خود با اخراج هزاران پرسنل تضعیف کرده بودند مقاومت کند این وضعیت موجب نگرانی های مضاعف ترکیه شد.4.خروج تاکتیکی با دروغ های جدید ترامپ و حضور مستشاران راهبردی آمریکا و اسراییل در کوبانی به عنوان سوپاپ اطمینان در مرحله آخر هنوز حساسیت ترکیه را رفع نکرده بود 5. تهدید به تحریم اقتصادی و ساماندهی از طریق کنترل واکنشی مخالفین حمله ترکیه در کنگره و پنتاگون و حتی وزارت خزانه داری.. به طور غیرمستقیم و مستقیم از نظر تحلیلگران ترک اهداف پشت پرده آمریکا را برای شکست و ناامیدی ترکیه در شمال سوریه اثبات می کند 6.اعلام قبلی امریکا و اسراییل به سران پ.ک.ک برای عدم تسلیم در قبال بشار اسد به بهانه مقابله با ترکیه و همکاری به شرط حفظ زمینه های استقلال و خود گردانی یکجانبه و پوشش قانونی بخشیدن به آن حتی روس ها و بشار اسد را نسبت به عمق اهداف امریکا بیش از پیش با تردید مواجه ساخت.7. رصد اقدامات روسیه و دول اروپا در شورای امنیت سازمان ملل و ناتو از سوی آمریکا در راستای اقدام هوشمند علیه ترکیه برای متوقف کردن جنگ. 8.اطلاع پنهانی قبلی به سران عربستان و امارات مبنی بر عدم تغییر رویکرد آمریکا علیرغم سیاست های به ظاهر اعلام شده برای خروج از سوریه و دو جانبه عمل کردن در این زمینه در راستای توجیه مخالفین داخلی آمریکا در صورت شکست این کشور در منطقه که پس از آسیب جدی به آرامکو توسط یمنی ها اعتبار نظامی امریکا را متزلزل کرده است.9.اقدام بازدارنده تاکتیکی بر اساس آسیب و عملیات خاکستری به نفت کش های ایرانی.10.رصد وضعیت منطقه و روندهای عملیات ترکیه و اختلافات ایران و عربستان و رقابت های انتخاباتی و چالش های آن که دولت ترامپ را با سردرگمی مواجه نموده است و علایم متعدد حاکی از ضعف قوه تدبیر و تعقل در تصمیم گیری ها به دلیل افزایش اختلافات داخلی و خارجی است.تحت چنین شرایطی که توان تهاجمی و تهدید آمریکا تضعیف شده اتخآذ رویکرد جدید تفرقه افکنانه در منطقه خاورمیانه چه به صورت مذاکره یا تلفیقی از مذاکره و تهدید و ترغیب در چشم انداز آینده پیگیری خواهد شد هرچند نتایج مثبت آن دور از ذهن به نظر می رسد.
نظرات شما
پیشخوان