تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸
عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی مطرح کرد:

شفافیت قیمت، مزیت بزرگ ورود پسته به بورس کالا

اصلی‌ترین مزیت عرضه پسته در بورس، شفاف سازی قیمت این محصول برای اطلاع همگان است به شکلی باغداران به مرور از قیمت‌های واقعی ثبت شده بر تابلوی بورس مطلع می‌شوند و محصولشان را ارزان به واسطه‌ها نمی‌فروشند.

شفافیت قیمت، مزیت بزرگ ورود پسته به بورس کالا

رویداد۲۴ پسته به عنوان یکی از محصولات مهم و ارزآور نقش مهمی در صادرات غیرنفتی کشور دارد. ایران در زمره اصلی‌ترین تولیدکنندگان و باکیفیت‌ترین محصول پسته، مزیت‌های نسبی فراوانی برای حفظ بازار‌های فعلی و فتح بازار‌های جدید دارد.

در این شرایط یکشنبه ۲۱ مهر ماه معاملات قرارداد آتی پسته پس از آغاز معاملات گواهی سپرده پسته طی دو هفته اخیر راه اندازی می‌شود که به اعتقاد فعالان و مسوولان این بازار، با قرار گرفتن پسته بر تابلوی بورس کالا شاهد آثار مثبتی در این بازار و حمایت از باغداران پسته خواهیم بود.

عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار رویداد۲۴ بیان کرد: بورس کالا در شرایطی مقدمات عرضه پسته به شکل گواهی سپرده و قرارداد آتی را فراهم کرده که در صورت فراهم شدن برخی زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی، این بورس می‌تواند میزبان عرضه انواع محصولات کشاورزی از جمله غلات و زیتون باشد. 

علی خان محمدی افزود: اصلی‌ترین مزیت عرضه پسته در بورس، شفاف سازی قیمت این محصول برای اطلاع همگان است به شکلی باغداران به مرور از قیمت‌های واقعی ثبت شده بر تابلوی بورس مطلع می‌شوند و محصولشان را ارزان به واسطه‌ها نمی‌فروشند.

وی اظهار داشت: یکی از فاکتور‌های مهمی که در بازار کشاورزی ما وجود ندارد، «رقابت» است در صورتیکه اگر رقابت سالم و درست در میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در همه بازار‌ها از جمله کشاورزی شکل بگیرد شاهد افزایش سرعت رشد اقتصادی خواهیم بود. در این حیطه بهره گیری از ظرفیت بورس کالا را نباید نادیده گرفت چراکه ایجاد رقابت یکی از فاکتور‌های اصلی بورس است و اگر حضور پررنگ تری در معاملات محصولات کشاورزی داشته باشیم، تولید و عرضه محصولات باکیفیت‌تر و متناسب با نیاز بازار به همراه رقابت را در این بخش رواج داده ایم. 

خان محمدی ضمن تاکید بر ضرورت معامله محصولات کشاورزی در بستر بورس کالا، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نقش فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز و روش‌های مدرن بازاریابی و فروش، معامله محصولات کشاورزی در بورس کالا ضرورت دارد و باید به سرعت زمینه و زیرساخت‌های ورود انواع کالا‌های کشاورزی در بازار فیزیکی و مالی بورس را فراهم کرد.

عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی در ادامه با طرح یک موضوع که بعضا باعث ایجاد برخی مقاومت‌ها در برابر عرضه و رونق معاملات کشاورزی در بورس می‌شود، گفت: معامله پسته یا هر نوع محصولی در بورس کالا، به معنای اختلال در معاملات سنتی نیست و در واقع اگر مخالفت یا انتقادی از سوی افرادی در برابر بورس مطرح می‌شود، عموما فعالان بازار‌های سنتی کشاورزی هستند که نگران از دست دادن منافع خود هستند. اما موضوع اینجاست که بورس در کنار بازار سنتی قرار می‌گیرد و اتفاقا به مرور امکان بهره مندی بیشتر همه ذی نفعان بازار از معاملات بورس نیز فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: موفقیت در عرضه محصولات کشاورزی در بورس مشروط به برنامه ریزی برای عرضه و تقاضای مستمر و پایدار است که امیدوارم به زودی شاهد عرضه‌های مستمر در بورس باشیم. همچنین دقت بالا در کیفیت و استاندارد محصولات راه یافته به انبار‌های بورسی، شفافیت قیمت و تسهیل تامین مالی کشاورزان از جمله مزایای بورس است که باید با فرهنگ سازی مناسب کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی را با این موارد آشنا کرد.

خان محمدی در خاتمه گفت: به هر حال سال گذشته، بازار پسته با مشکلاتی از جمله تغییرات آب و هوایی و کاهش تولید مواجه شد، اما امیدوارم با ورود پسته به بورس کالا، امسال شرایط بهتری رقم بخورد و همه فعالان این بازار از کشاورز گرفته تا تاجر و صادرکننده از بورسی شدن پسته منتفع شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پسته ، بورس کالا
نظرات شما
پیشخوان