تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تولیدکنندگان به مواد اولیه داخلی رو آورده‌اند/ واردات دیگر به صرفه نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آماری که امروزه دولت مبنی بر شرایط خوب تولید منتشر می‌کند نشانگر این است که تولیدکنندگان ما نیازی به واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای به‌مانند گذشته را ندارند.
تولیدکنندگان به مواد اولیه داخلی رو آورده‌اند/ واردات دیگر به صرفه نیست
رویداد۲۴ آمار گمرک‌های کشور نشان می‌دهد واردات ۶ ماهه امسال، معادل ۲۱.۲ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۵.۵ درصد کاهش داشته است. بیشترین واردات ایران از ۵ کشور چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان بود که این کشور‌ها بزرگترین طرف‌های ایران در واردات نیمه نخست امسال بوده‌اند.

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: یکی از کار‌های بزرگی که در این مدت تحریم در کشور اتفاق افتاد این بود که بسیاری از تولیدکنندگان ما به این سمت رفتند که مواد تولیدی مورد نیاز خود را تا جایی که مقدور است از داخل تامین کنند.

وی افزود: قبلاً شرایط واردات مقرون به صرفه‌تر بود بدین معنا که با توجه به نرخ ارز با ثبت سفارش‌هایی که انجام می‌شده واردات صرفه اقتصادی داشت، ولی افزایش نرخ ارز و مدیریتی که در ثبت سفارش‌ها صورت گرفت سبب شد تا برخی از واردات بی‌رویه به‌ویژه از کشور‌های همسایه کاهش یابد.

وی تاکید کرد: آماری که امروز دولت مبنی بر شرایط خوب تولید منتشر می‌کند نشانگر این است که تولیدکنندگان ما نیازی به واردات مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای به‌مانند گذشته ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دلیل اینکه نیاز تولیدکنندگان به مواد اولیه کم شده این است که در راستای استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی مدیریت خوبی صورت گرفته و از سوی دیگر با توجه به افزایش نرخ ارز استفاده از کالا‌های داخلی برای واردکنندگان صرفه اقتصادی را به همراه داشت است که این عوامل باعث رشد و رونق تولید طی چند ماه اخیر بوده و همچنین با توجه به شرایط تحریمی که محدودیت‌های ارزی داشته و نمی‌توانیم هر نوع کالایی را وارد کنیم سبب کاهش واردات شده است.

حسینی در پایان گفت: باید این فرهنگ مصرف را در کشور ترویج دهیم که صرفاً کالا و برند خارجی اثر مثبتی ندارد، بلکه با بومی‌سازی و رفتن به سمت استفاده از ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم شاهد رونق تولید در کشور باشیم.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان