تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸

واکنش همتی به موضع ظریف درباره تحریم جدید بانک مرکزی/ مشکلی در واردات غذا و دارو نداریم

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به مباحث وزیر امور خارجه در خصوص تحریم بانک مرکزی گفت: هرچند دشمنان به‌دنبال ایجاد محدودیت بودند اما با تدابیر صورت‌گرفته مشکلی در حوزه واردات غذا و دارو وجود ندارد.

واکنش همتی به موضع ظریف درباره تحریم جدید بانک مرکزی/ مشکلی در واردات غذا و دارو نداریم

رویداد۲۴ عبدالناصر همتی، در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه در خصوص تحریم جدید بانک مرکزی و الصاق تگ SDGT به بانک مرکزی گفت: در تحریم جدید از این نظر که تگ SDGT لحاظ شده مباحث آقای ظریف درست بوده و دشمنان تلاش کردند که محدودیت ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه تمهیداتی از سوی بانک مرکزی برای مقابله با این اقدام در دستور کار قرار گرفته است، تأکید کرد،‌ واردات دارو و غذا از مسیر بانک مرکزی انجام نمی‌شود و با تمهیدات صورت‌گرفته مشکلی در این خصوص ایجاد نخواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در همایش  اقتصاد جهانی و تحریمها با اشاره به واکنش مقامات آمریکایی به اقدامات بانک مرکزی در سال 97 برای کنترل التهابات ارزی گفته بود: حتی خود ترامپ هم به این نتیجه رسیده است که ساقط کردن جمهوری اسلامی شدنی نیست در همین راستا افرادی مثل جان بولتون کنار رفتند و در حال حاضر ترامپ به‌دنبال راهکارهایی برای بازگشت به شرایط قبل  است.

همتی با یادآوری اینکه یکی از مهمترین چالشها در آن برهه بحث خروج سرمایه بود گفت: وقتی بانک مرکزی بر ریال کنترل نداشته باشد برای جلوگیری از خروج سرمایه هم نمی‌تواند اثر گذار باشد.

وی افزود: در آن مقطع تیمی از بانک مرکزی را برای بررسی موضوع صادرات صوری به کشور همسایه فرستادیم و مشخص شد ارزی که باید از محل صادرات کالا به کشور وارد شود در استانبول و دوبی در حال مبادله شدن است.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به رقم سنگین چکهای تضمینی صادرشده و وصول‌نشده گفت: در اوج التهابات ارزی با بررسی‌ای که صورت گرفت مشخص شد 35 هزار میلیارد تومان چک تضمینی وصول‌نشده در کشور وجود دارد و این ارقام در هر نقطه‌ای از اقتصاد می‌تواند یک ویرانی ایجاد کند.

همتی ادامه داد، بر اساس یک بررسی  برخی از این چکهای تضمینی وصول‌نشده تا روزی ده بار معامله می‌شد که با تدبیر صورت‌گرفته در نهایت معضل این چکها کنترل شدند.

 


بیشتر بخوانید:

چالش  آماری در تصمیمات اقتصادی

رشد 40 درصدی ارزش پول ملی واقعی است یا تخیلی؟


 

وی با تأکید مجدد بر اینکه صادرات ریالی یکی از روش‌های مهم خروج سرمایه بود اضافه کرد: یک عده واسطه با کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف در کشورهای همسایه صادرات ریالی انجام می‌دادند و متأسفانه ارز حاصل از صادرات به صرافیهای دوبی می‌رفت.

 همتی  با رد نظر کارشناسانی که با اشاره به  سرکوب تقاضا در ماه‌های اخیر شرایط ارزی کشور را تحلیل کرده‌اند گفت: در شش‌ماهه اول امسال 19 میلیارد تومان تأمین ارز برای کالاهای اساسی و واسطه‌ای صورت گرفته است و به هیچ عنوان تقاضا سرکوب نشده است.

 وی راجع به اقدامات مافیای خودرو برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده گفت:  مافیای خودرو هر روز  فشار می‌آورند و به‌دنبال اجازه من برای ترخیص خودروها هستند و بعضاً تجمع هم برگزار می‌کنند‌.‌

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان