تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸
کمالوندی در جلسه کارگروه «مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی خنداب»:

همکاری در مدرنیزه کردن راکتور خنداب پیام مثبتی به جهانیان منعکس می‌کند

جلسه هماهنگی ایران و روسای مشترک کارگروه «مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی خنداب» با حضور هیأتی از سازمان انرژی اتمی ایران و هیأت‌هایی از چین و انگلیس صبح امروز دوشنبه در محل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.

همکاری در مدرنیزه کردن راکتور خنداب پیام مثبتی به جهانیان منعکس می‌کند

رویداد۲۴ «بهروز کمالوندی» معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس، «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران و هیأت کارشناسی از چین به ریاست «وی کینگ مینگ» از بخش همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون انرژی اتمی چین (CAEA)، هیأت‌های سه کشور را در این جلسه سرپرستی می‌کردند.

کمالوندی در این جلسه، با بیان اینکه برجام بار دیگر همه ما را در پشت یک میز جمع کرده است، گفت: در حال حاضر برجام از شرایط مناسبی برخوردار نیست و علی‌رغم اینکه ایران به تمام تعهداتش عمل کرد، به دلیل برآورده نشدن منافع برجام برای ایران، جمهوری اسلامی گام‌هایی را در جهت کاستن از میزان تعهدات خود برای ایجاد توازن بین تعهدات و حقوق خود برداشته است.

وی با بیان اینکه حفظ این توافق ارزشمند در گرو اجرای گام‌های مثبت از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام است، اظهار داشت: مدرنیزه کردن رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) یکی از مهمترین موضوعات برجام است که همکاری در این راستا می‌تواند پیام مثبتی به جهانیان منعکس کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فعالیت‌های این پروژه ۱۰۰ درصد صلح‌آمیز بوده، مورد حمایت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته و حتی از هر گونه تحریم‌های بعدی نیز مستثنی شده است.
کمالوندی ادامه داد: در رابطه با پروژه مدرن‌سازی اراک اگرچه اخیراً شاهد نشانه‌هایی از امید در جهت تسهیل روند همکاری‌ها هستیم، لیکن امیدواریم شاهد گام‌های مثبت بیشتری در این زمینه باشیم.

وی گفت: فشار حداکثری آمریکا به ایران کارساز نخواهد بود و صددرصد اطمینان داریم که ایران از این شرایط دشوار به سلامت عبور خواهد کرد. کمااینکه در حال حاضر نشانه‌های اقتصادی، این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

سفیر انگلیس: همه باید کاری کنیم برجام همچنان به حیات خود ادامه دهد

راب مک ایر سفیر انگیس هم در سخنانی ضمن ابراز رضایت از حضور در این جلسه اظهارداشت: برگزاری چنین جلساتی نشان از پیشرفت در مذاکرات دارد. در حال حاضر نه تنها کشور‌های باقیمانده در برجام بلکه اکثر کشور‌های جهان خواستار حفظ این توافق ارزشمند هستند.
این دیپلمات انگلیسی خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از برجام سازنده نبود، اما اروپایی‌ها همچنان در تلاش هستند تا این توافق را حفظ کنند.

وی با اشاره به موضع انگلیس در خصوص گام‌های ایران در جهت کاهش تعهداتش ابراز داشت: همه ما باید کاری کنیم که این توافق همچنان به حیات خود ادامه دهد. به همین دلیل انگستان یک تیم فنی مجرب را برای این مذاکرات به ایران اعزام کرده و امیدواریم برگزاری این نشست مثمرثمر باشد.

چین: فشار‌های خارجی باعث نشده ما از تعهدات خود عدول کنیم

لیو چایکینگ از بخش خلع سلاح وزارت خارجه چین نیز بیان کرد که دولت چین کاملاً به تعهدات خود تحت برجام پایبند است و با این موضوع موافق است که در حال حاضر برجام شرایط مناسبی ندارد.

وی از خروج آمریکا از برجام به عنوان علت اصلی این مشکلات نام برد و یادآور شد: چین بار‌ها اعلام کرده که همه اعضای برجام باید برای حفظ آن تلاش کنند.

این مقام چینی ادامه داد: انتظارات ایران برای تعجیل در اجرای پروژه را درک می‌کنیم، اما فشار‌های خارجی باعث نشده ما از تعهدات خود عدول کنیم. با همکاری طرف انگلیسی امیدواریم بتوانیم همکاری مثبت خود را در این راستا ادامه دهیم.

مذاکرات فنی سه جانبه هیأت‌های ایرانی چینی و انگلیسی در زمینه پروژه مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) طی دو روز آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بهروز کمالوندی
نظرات شما
پیشخوان