تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
شیما قوشه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

چالشی به نام مهریه/ بخشنامه جدید مهریه چه تغییراتی در دادگاه‌ها ایجاد کرده است؟

مدتی است که قوه قضائیه و کمیسیون قضایی مجلس نگاهی ویژه بر موضوع مهریه و زندانیان مهریه دارد تا آنجا که روند رسیدن زنان به حقوق مالی‌شان تردیدآمیز شده است. این در حالی است که موضوع برابری حقوق زن و مرد در قوانین خانواده می‌تواند تا حدودی مشکلات ما بین را حل و فصل کند.
قانون مهریه
رویداد۲۴ پس از بالا رفتن ناگهانی نرخ سکه آمار زندانیان مهریه افزایش یافت، زیرا مردانی که بر اساس حکم دادگاه مکلف به پرداخت ماهیانه یک سکه بودند با دو برابر شدن قیمت سکه توان پرداخت نداشتند و این موضوع آمار زندانیان مهریه را افزایش داد.
 
کمیسیون قضایی مجلس در پی این موضوع، لایحه حبس زدایی زندانیان مهریه را در دستور کار خود قرار داد. حسن نوروزی سخنگوی این کمیسیون گفت سوءاستفاده از مهریه توسط تعدادی از زنان به قدری افزایش یافته که از آن به عنوان یک اهرم فشار استفاده می‌کنند و با کوچک‌ترین کدورت و اختلافی از مهریه به عنوان یک حربه استفاده می‌کنند؛ اگر قانون حبس از مهریه برداشته شود پیش بینی می‌شود، ازدواج‌هایی با مهریه پایین صورت گرفته و زندگی‌هایی که با مهریه‌های هزار و ۲ هزار سکه‌ای که بیشتر براساس احساسات شکل می‌گیرد کاهش یابد، با توجه به این طرح حتما طلاق در جامعه سیر نزولی خواهد داشت.
 
پیش از آنکه لایحه حبس‌زدایی در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گیرد، ابراهیم رئیسی با صدور بخشنامه‌ای برای ممانعت از حبس مردان ناتوان از پرداخت مهریه به روسای کل دادگستری استان‌ها سراسر کشور دستور داده بود «ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد رسیدگی و مهلت‌های تأدیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکومٌ علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید. ضمناً آمار پرونده‌های موضوع این بخشنامه به صورت فصلی به حوزه معاون اول گزارش شود. مسئولیت اجرای این بخشنامه به عهده رییس کل دادگستری استان می‌باشد»
 
به گزارش رویداد۲۴ مهریه در نبود حقوق برابر زن و مرد در قوانین تنها پشتیبان زنان برای به دست آوردن حقوق خود در زمانی بود که زوج مرتکب اقدامات ایذایی علیه زوجه می‌شد و گاه حربه‌ای بود برای به دست آوردن دیگر حقوق از سوی زن به عنوان مثال در نبود حق طلاق برای زنان گاهی مهریه به عنوان ابزاری در دست زن بود برای متارکه با همسری که به دلایل مختلف دیگر قادر به ادامه زندگی با وی نبود، گاهی مهریه وسیله‌ای بود برای آنکه زن بتواند حق حضانت فرزندش را از مرد گرفته و در قبال آن مهریه را ببخشد، آنهم در شرایطی که مادر در قوانین ایران حقوقی نسبت به فرزندش ندارد. اگرچه گاهی نیز مهریه توسط عده‌ای از زنان مورد سوءاستفاده قرار گرفته و برای برخی تبدیل به وسیله کسب سود تبدیل شده بود. اما از بین بردن حقوق همه زنان به دلیل ممانعت از اعمال غیراخلاقی عده‌ای چندان هم منطقی به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد در این اقدامات تنها نفع مردان در نظر گرفته شده است.
 
شیما قوشه وکیل دادگستری به رویداد۲۴ می‌گوید: تا حدود ۵-۶ سال پیش زن بر اساس قوانین می‌توانست هر تعداد مهریه‌ای که زوجین در زمان ازدواج درباره آن توافق کرده بودند طلب کند و اگر مرد به دلیل اعسار یا به هر دلیل دیگری مهریه را پرداخت نمی‌کرد زن می‌توانست بر اساس ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که امروز و پس از اصلاحیه تبدیل به ماده ۳ شده، مساله را پیگیری قضایی کرده و مرد بازداشت می‌شد.
 
وی ادامه می‌دهد: بعد‌ها اصلاحیه روی این موارد گذاشتند و اعلام کردند که اگر مرد تا ۱۱۰ سکه را پرداخت نکند، موضوع بازداشت وی مطرح خواهد شد. این مساله التهابی را در میان زنان ایجاد کرد و غالبا فکر می‌کردند که تنها قادر هستند ۱۱۰ سکه از مهریه خود را مطالبه کنند در حالیکه چنین نبود. ما برای مراجعان توضیح می‌دادیم که می‌توانند مهریه خود را ۱۱۰ سکه ۱۱۰ سکه مطالبه کنند. به عنوان مثال خانمی که ۵۰۰ سکه طلب داشت باید ۵ پرونده مجزا تشکیل می‌داد، این نحوه مطالبه مهریه باعث شد که آمار ورودی پرونده‌های دادگستری بالابرود.
 

بیشتر بخوانید:

 
قوشه با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه درباره مهریه اظهار می‌کند: در این بخشنامه گفته نشد که زندان حذف شود بلکه قضات را دلالت کردند که تا آنجا که امکان دارد با بدهکاران مهریه مدارا کنند لذا اکنون شاهد پرونده‌هایی هستیم که مرد مالی ندارد و تقاضای اعسار می‌دهد که قطعا پذیرفته می‌شود و اقساط آن هم بلند مدت است. مثلا مرد به دلیل شرایط مالی هر ۸ ماه یک سکه باید بپردازد یا ۵ میلیون تومان بابت پیش قسط بپردازد. این موضوع باعث می‌شود که روند این پرونده‌ها مدت زمان زیادی طول بکشد. حال اگر امکان این نحوه پرداخت فراهم نشود امکان اینکه به ماده ۳ رسیده و مرد بازداشت بشود هم وجود دارد.
 
این وکیل دادگستری خاطرنشان می‌کند: با این شیوه کاهش جمعیت زندان‌ها را رقم زدند، اما زن‌ها را از حقوق‌شان محروم کردند، زیرا اگر سکه را میانگین ۴ میلیون تومان در نظر بگیریم می‌شود پرداخت آن طی ۸ ماه می‌شود ماهی ۵۰۰ هزار تومان که این مبلغ کفاف یک زندگی خیلی معمولی را هم نمی‌دهد. این در حالی است که معمولا زنان پس از طلاق یا خانه مستقل می‌گیرند یا نزد والدین باز می‌گردند و با این مبلغ زندگی آن‌ها نمی‌چرخد این درحالی است که بسیاری از زن‌ها شاغل نبوده و درآمد ندارند و راه امرار معاش آن‌ها پس از طلاق از طریق همین مهریه است.
 
 

برابر حقوق زوجین راهکاری برای کاهش زندانیان مهریه

 
 
وی تصریح می‌کند: مقررات یک‌طرفه تنها به نفع مردان و بودجه عمومی کشور است، زیرا هر زندانی هزینه‌هایی را برای دولت به دنبال دارد. اما این شیوه تنها یک طرف ماجرا را نگاه کرد و به این دلیل نارضایتی‌هایی را رقم زد.
 
این حقوقدان عنوان توضیح می‌دهد: اگرچه در بخشنامه آقای رئیسی دست قضات کاملا باز است، اما به هر حال قابل اعتراض است، اما دادگاه‌های تجدید نظر خیلی وارد رسیدگی به این مسائل نمی‌شوند مگر اینکه ادله قوی وجود داشته باشد برای کاهش یا افزایش تعداد سکه‌هایی که در هر قسط زوج باید بپردازد.
 
او با بیان اینکه اغلب پرونده‌های مهریه به این دلیل مطرح می‌شود که زنان حق طلاق ندارند و مرد هم راضی به طلاق نیست، می‌افزاید: در این شرایط زن از مهریه برای رسیدن به حقوق خود از جمله طلاق یا حضانت فرزند استفاده می‌کند به نظر می‌رسد اگر برابری در حقوق زن و مرد درخصوص موضوع طلاق داشته باشیم بسیاری از این پرونده‌ها حل و فصل می‌شود.
 
این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه بسیاری از مردم درباره شروط ضمن عقد آگاهی ندارند، اظهار می‌کند: افرادی هم که از این شروط آگاهی دارند معمولا در ابتدا دوست ندارند به چنین مسائلی فکر کنند یا اینکه یکی از طرفین نمی‌پذیرد یا خانواده‌ها قانع نمی‌شوند و مجموعا باعث می‌شود که آمار زنانی که حق طلاق و شروط ضمن عقد را دارند بسیار کمتر از زنانی باشد که مهریه را دارند.
 

 
قوشه می‌گوید: ما معمولا زنان را راهنمایی می‌کنیم که حق طلاق داشته باشید، اما مهریه نگیرید و اصطلاحا تساوی سلاح‌ها در حقوق زوجین مطرح می‌شود که اگر این موضوع را بتوانند قانونی کنند بسیاری از مهریه چشم‌پوشی می‌کنند. یعنی می‌توان این موضوع را قانونی کرد و حق داشتن حق طلاق به جای مهریه تبدیل به یک تکلیف شود.
 
او خاطرنشان می‌کند: اگر این اتفاق بیفتد می‌توان گفت ۹۵ درصد پرونده‌های مهریه ار بین می‌ر‌ود هم جمعیت زندان‌ها کم می‌شود و هم آمار ورودی پرونده‌های دادگستری کم می‌شود. وقتی پرونده مهریه نباشد و هر یک از طرفین به هر دلیلی تصمیم بر جدایی داشته باشند عملا مهریه هم وجود ندارد و زن هم می‌تواناد تقضای طلاق دهد و این حق هم برای مردان محفوظ است اگر در حققو خانواده به برابری دست پیداکنیم بیاری از مشکلات حل می‌شود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه مهریه ابزاری است دست مرد وقتی زن حضانت فرزندش را می‌خواهد یا دست زن وقتی طلاقش را می‌خواهد، می‌گوید: بحث حضانت فرزندان که از قبل مطرح بود و اکنون موضوع مدارای قضات با مردان باعث شده که مرد‌ها در این زمینه فشار زیادی احساس نکرده و ابزار قوی‌تری داشته باشند، اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که بسیاری از زنان در نهایت سراغ بازداشت نمی‌روند به دلایلی مثل شرایط فرزندان که فکر نکنند مادر باعث به زندان افتادن پدر شده یا به دلیل شرایط اجتماعی زن که نمی‌خواهد چنین موضوعی را تحمیل کند که باعث می‌شود مهریه پرداخت نشود و بازداشتی هم صورت نگیرد.
 
او تصریح می‌کند: باید ابزاری را که باعث می‌شود چنین مواردی مطرح شود را برداریم و به جای آن حقوق زوجین را برابر کنیم.

به گزارش رویداد۲۴ این روز‌ها از یک سو موضوع نجات مردان از فشار پرداخت مهریه و عواقب قضایی آن مطرح است که مسئولان به شدت بر این موضوع مصر هستند و از سوی دیگر موضوع محدودسازی حق طلاق مردان که اتفاقا چندان هم به مذاق برخی خوش نیامده است، حال ضروری است مسئولان موازنه‌ای میان حقوق زوجین برقرار کرده و یکی را در مقابل دیگری مجهز به ابزاری قوی‌تر نکنند، زیرا قرار نیست با به پایان رسیدن توان زوجین یا یکی از آن‌ها برای ادامه زندگی مشترک یکی از طرفین تسلیم محض خواست طرف دیگر شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۰
بدون نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
18
5
هم حبس برداشته شد هم زن به حقوق مطالبه مهریه نرسید هم نفقه نتونست از مرد بگیره این اتفاق بعد 4 سال هم افتاد پس زنی که 4 سال صبور بوده قطعا به عنوان سود جدیی این کار رو انجام نداده از پروندههای هم که فرستاده شده به بخش اجرا هم خبری نیست یعنی برا همدن پیش قسطی که مختصر هست و ماهیانه مبلغ ناچیز که باید به زن پرداخت شه از اون هم خبری نیست موندم اگر زنی خونواده نداشته باشه بابایی که ساپورت کنه تو این 4 سال از کجا باید زن امرار معاش میکرد اقای رییسی عزیز زیر پوست شهر رو امار بگیر ببین زنی که برای مطالبه حق و حقوقش به دادگاه اومده چرا بعد 4 سال بلا تکلیفه قطعا جز اون زنایی نیست که بخواد مرد رو سر کیسه کنه حقش رو می خواد طبق قوانین قرانی و اسلامی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
حبس کردن افراد به خاطر مهریه جدای از آثار سو آن بر مردان ،خانواده و فرزندان و هزینه های آن بر جامعه مغایر با (اصول 10 و 20 قانون اساسی )و مفادی از قانون مدنی واخلاق و شرع است و با کاهش نرخ ازدواج و جمعیت در آینده نه چندان دور شاهد جامعه ای پیر و شکننده خواهیم بود. در هیچ جامعه ی بشری چیزی به نام زندانی مهریه وجود ندارد ایا ما یک کشور خاص هستیم و یا اسلام ما با سایر مسلمین متفاوت است ؟؟ازدواج یک حق مسلم انسانی است و جرم نیست که کیفر داشته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
زن بره کار کنه درست مثل مرد . مهریه یعنی بردگی مرد و دورانش تموم شده
بدون نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
9
5
لطفا پروندههایی رو که به مرحله اجرا رسیده همین طور مسکوت نگه ندارید بفرستید تکلیف زن بدبختی که 4 سال صبر کرده و حق طلاق هم نداره مشخص شه خویشتن داری زن هم اندازه داره اگه می خواهید قبحش ریخته نشه لطفا رسیدگی کنید سریه به سرعت همون بخشنامه ای که برا مرد صادر کردید و حبس رو برداشتید و مرد رو ازادتر گذاشتید بیاد و بگوید که من ندارم چرا قبل ازدواج به این فکر نکرده که دارد یا نه قضات رو هم دستور دادید که خیلی به نفع زن کار نکنند تا برگردند و زندگی کنند ولی نمی دونید که مردها هم همسرانشون رو ترک می کننند و زیر بار تعهد نمی رند مرد ایرانی رو بی تعهد بی مسئولیت دارید تربیت می کنید
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
2
10
مهریه شده کاسبی. کجای دنیا له خاطر ازدواج مرد زندان میرود؟ فوقش اموال دو طرف نصف میشود.
پاسخ ها
بدون نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
شرمنده این پیشنهادت که نمی تونم هضمش کنم جوون های الان که خونه ندارن بخوان تقسیم اموال کنند حداقل تا ده سال اول زندگی چیزی ندارند اونوقت تکلیف زنی که همسرش بعد یک سال عقد ترک میکنه چیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
ازدواج توی قوانین ما برای زن مساویست با دادن چک سفید امضای آینده اش بدست شوهر چون مرد میتونه هر زمان که بخواد زنشو طلاق بده دلیل هم نمیخواد
بدون نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
6
3
تو این قوانین وضع شده شما اونوقت تکلیف دختری که ازدواجش به شش ماه نکشیده مرد میاد و خواهان طلاق توافقی هست. چی میشه حیثیت زن این جا پایمال میشه بدون حقوق اولیه یا مرد برای این مورد هم کاری انجام بدید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
2
5
حق حضانت فرزند برای زن! زنان امروزی اگر بخواد جدایی بیفته فرزندان را حاضرن حتی یک پولی هم بدن تا شوهر داشته باشه اونا رو و به راحتی بتونن ازدواج کنند حتی بچه شیرخواره رو که طبق قانون حضانتش تا شش سالگی دست زن هست تحویل مرد میدن ثانیا اگر زنی بخواد طلاق بگیره و مرد رو نخواد اکثر مردان اونا رو به زور نگه نمیدارن اما مشکل دختران امروزی این هست هم طلاق میخوان هم مهریه بچه هم نمیخوان میگن مال شوهر تا به راحتی ازدواج مجدد کنند اون مردهای قدیم بودن که از روی تعصب و غیرت شاید حاضر نبودن زنی را که تحت سرپرستی خودشون دراوردن به راحتی طلاق بدن و زن مهریه اجرا میکرد تا مجبور بشن طلاقش بدن اما مردهای امروزی مدرن تر فکر میکنن و میگن اگه زنم دوستم نداره زندگی به زور فایده نداره اما زنان امروز هم مهریه میخوان هم طلاق بچه شیرخواره را میدن دست شوهر این حرفها رو در اطراف من خودم شاهد هستم که بچه شیرخوارشو زن بعد از ۹ روز به دنیا امدن به شوهرش تحویل داده و مهریه را هم ابزاری قرار دادن برای اینکه شوهر رو به اختیار خودشون قرار بدن و تا کوچکترین نافرمانی از طرف شوهر له اجرا میگذارنش دستور اقای رئیسی هر چند بازم شرایط برای مردها برای پرداخت مهریه و ... سخته و دیر بود اما بازم خوبه و باعث میشه دیگه زن با کوچکترین مسئله ای سراغ مهریه نره که جیب مرد بدبخت خالی کنه و با همین پول ازدواج مجدد کنه زنانی که به خاطر حضانت بچه و به خاطر حق طلاق مهریشونو میبخشیدن به خاطره ها پیوستن و الان هم بچه نمیخوان هم طلاق و هم مهریه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
این زنانی که گفتی چند درصد جامعه هستن
بدون نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
4
4
دقیقا همین طور هست که گفتید مقررات وضع شده هم به نفع دولت هست که روزانه برای حبس 150 هزار هزینه نمی کند هم به نفع مرد هست که تا بی نهایت مدارا می کند فقط زن هست که قطعا تردیدی نیست که حقوقش پایمال شده ومهریه سست و بی تاثیر هست از چرخش پرونده زیر دست قضات هم کاملا مشخص هست ده بار اقا اعتراض می دهد یعنی موندم تو این احکام صادر شده قطعی مرد یه سکه پرداخت نکرده اومده دوباره تعدیلی زده که تازه سکه ارزونتر از قبل شده به اطلاع همه خواهم رسوند رای دوباره قضات رو که ببینید بشندید و باور کنید که برای دختران اینده این سرزمین چه خوابی دیده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
7
2
سلام بخدا قسم شوهرم من دوساله که بایکی دیگه زندگی میکنه دادگاه نمیومد میگه برو خودت طلاق بگیر قانونی دوبار جلب شد اعسار ایشون رد شد تعدیل زد دوباره ردشد ، به ندادن نفقه محکوم شد هیچی نداده .قاضی براش محرز شد دتمکن مالی داره اما میگه دزد برده برا همین تعدیلش رد شد با این تفاصیل باز هیچ کاری باهاش ندارن پس مهریه یک زن ضمانت اجرایی شدنش چیه وقتی به سنت خدا وپیغبر ازدواج کنی ومرد هیچ تعهدی نسبت به زن نداشته باشه دیگه باید به چه چیز ی اعتماد کرد. جناب اقای رییسی کار خوبی نکردی یه طرف به قاضی رفتی. پس حق و حقوقی زنان بدبخت وشکست خورده چی میشه با اینکارت مردا به راحتی زن میگیرن هر وقت دلشونو زد میگن برو پی خودت چون زن درقانون شما هیچ حقی نداره
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
دوبچه دم بخت دختروپطرازهمسراولم که فوت شده دارم.دومی کلاهبرداربودو۴شوهرکرده وازهمه مهریه ومن کارمندراگول زدهم بچه راسقط کردهم طلاق گرفت هم دوباره شوهرپنجمی کردحالاهرشش ماه یک سکه باکلی قسط وام شهریه دختردم بخت پسربیکار۲۶ و۲۳ساله منبدبخت کارمندوباحقوق ناچیزویک کوه قسط وام ومهریه شوهرکرده بعدازمن حداقل دیگه محتاج نیست هریکشال بکنسدخواهشا سرخوره برادرش رفت زیرتریلی آه دوبچه بی مادربودونگفتن ۴شوهرکرده وازهمشون مهریه میگیره بعدازمنم الان شوهرمجددکرده وهم سکه میگیره ازمن ک۴نفرقبلی این زن کیه قاضیان تحقیق کنیدمهریه خورن بخدا ازکجاشروع کنم پنجمی شوهرکرده نمیدانه ۴شوهرو۴مهریه میگیره حرامش باشه به حق فاطمه زهرانابودم کرد.ب ادرش زاس ش راخوردیتیم کردبچه دوساله برادرش را نحس وسرخورن اینجورزنان مهریه خورباوایتکس شناسنامه دستکاریدکرده ومت نفهمیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
4
0
همین جاذباز به هرضتون میرسانم در مطالبه مهریه من در تهران در دادگاه شهید باهنر بهار امسال پرونده من به 5 سال قدم گذاشته و من همچنان در دادگاه سر گردان هستم نه مهریه و نه نفقه گرفته ام و همسرم مرتبا با کلمه ندارم پس باید به زندان برم اقای قاضی این کلمه زندان رفتن تو دستشون سلاح شده تکلیف مت رو تو این دادگاه مشخص کنید ایا مرد نمی توانست در این مدت 5 سال در ماه مبلغ ناچیز پس انداز کند ب ای مهریه همسرش یا سوالی اسانتر در شهری مثل تهران که زن می تواند کار کند و در ماه مبلغ دو ملیون در امد دهشته باشد مرد نمی تواند اقای رییسی عزیز رن را دریاب طبق قوانین قرانی و اسلامی والت کناهتان نابخشودنی هست این که زنی 5 سال در دادگاه بذای گرفتن حقش معطل شود عدالتی ندیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
حالت خوبه برو اصل مهریه رو تحقیق کن چی بوده پول بابت چی.خدا لعنت کنه زنی که آبرو و حیا نداره.بخدا زنی که بویی از انسانیت داشته باشه نزدیک دادگاه نمیشه من با اینکه مرد هستم اگه کاری دادگاه داشته باشم خجالت می کشم برم زن جایگاه خودشو از دست داده بخاطر تعدادی کاسب کار
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
من مرد هستم و با جون دلم به زندگی و عشقم وفادار بودم و تمام وجودم رو واسه زندگیم گذاشتم
همسرم بعد صاحب خونه شدن گفت آرزو داشتم ازت طلاق بگیرم
آواره کرد منو مهریه گذاشت اجرا خدا از مرد پست فطرت و زن کاسب و بی وجدان نمیگذره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
7
3
امیدوارم و دعا می کنم هر کسی با هر منطق و توجیه دروغ قرانی زن را از گرفتن مهریه منع کند وحقوقذزن را پایمال کند خداوند غیر از اخرت عذاب بزرگی در همین دنیا برای خانوادهش و مخصوصا دخترانش رقم بزندناعدالتی شما را در شب های قدر ضجه خواهم زد و شکایت به اهل بیتش خواهم نمود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
دزدی شد حق و حقوق عجب دیدگاهی دارید شماها مهریه همون طلای هست که سر سفر عقد بهتون میدن از سر خیلی ها هم زیاده.برا کاسبی فکر چیز دیگه باشید دزدی شاخ و دم نداره بخدا اگه بویی از خدا و قرآن برده باشه زنی که حیا رو گذاشته و میره دادگاه.خوبه زندگی به سبک غرب و مهریه به سبک اسلام .زنی که ترک زندگی میکنه بویی از انسانیت نبرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
زندگی به سبک غرب مهریه به سبک اسلام.خدا لعنت که زنی که حیا نداره و کاسبی راه انداخته بنده خدا پول بابت چی.چه آشی و چه کشکی.
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
بله، زن طلا بگیره، مهریه بگیره، عروسیشم بگیره، جهازشم هروقت خواست ببره، نفقشم بگیره، تمکین هم که اجباری نیست، کار هم میتونه بکنه و پولشو بزاره تو جیبش، آخر سرشم اینجوری ننه من غریبم بگه... مرد بدبختتتتتت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
زنهای خوب هم هستند که حق دارن تو رفته باشن و زندگی کنن
تف به شرف زن بی حیا و بی معرفت
جون دادم واسه زندگیم و الان اوره کرده منو
محمود ابتهال جو.رشت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
4
سلام.من داشتم زندگیمو میکردم که یک دفعه نامه مهری به دستم رسید من افسردگی گرفتم آخه نه سیگاری نه زن باز و نه رفیق باز بودم ونه دست بزن داشتم با یه دختر ۹ساله و همیشه هم از نظر مالی هوای خونواده رو داشتم دوماه زنم بدون اینکه بدونم وکیل گرفته بود و به وکیلش گفته بود که نمیخوام شوهرم متوجه بشه که مالشو میخوام بگیرم و دوتا وکیل عوض کرده بود در حالی که من از صبح میرفتم مغازه تا شب حتی نهار هم نمی آمدم الان من چه راید بکنم .
مهریه زنم ۱۰۰۰سکه هستش گفتم چرا اینکار رو کردی گفت که من میخوام آزاد باشم ....رفیقاش هم همه طلاق گرفته بودن که سر همین مساله حرفمون میشد
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
مقصر خودت بودی که گذاشتی زنت رفیق باز بشه . البته اگه راستشو گفته باشی . زنی که رفیق باز شد دیگه زندگیت بر باد فنا رفته .
حسام
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
0
3
دوستان ده سال زندگی مشترک با یه آدم بی پدر و مادر شروع کردم خیلی صادقانه با نیت زندگی کردن شروع کردم اما وقتی رفت دانشگاه شهریه دادم درس خوند دمش کلفت شد و هر روز من و بدلایل مختلف کشوند دادگاه دو بار ماشینم وتوقیف کرد فروخت با خودش یه چک ٣٠ میلیون تومنی که امضا شده بود قرار بود ضمانت بدم برداشته رفته بهمن ماه ٩٤ برگشت زده نگه داشته کلا دستم و بسته حتی نمی تونم وام بگیرم یه ماشین برای خودم بخرم اما خودش با پول ماشین های من ماشین خریده حالش و می بره اما من حق دست زدن ندارم جالبه با من زندگی می کنه هر روز چندین بار تحقیرم می کنه و تهدیدم می کنه بخاطر مهریه و نفقه و اجرت المثل نه طلاق می گیره نه می زاره میره حداقل ارامش داشته باشم جالبه چندین سال پیش حکم جهیزیه اش و گرفته اجراییه مهریه اش هم گرفته فقط منتظر من و فراری بده خونه رو صاحب بشه بنظر شما این حقش مردن نیست ؟‌قانون اگه درست اجرابشه باید یه فکری به حال مردا بکنه نه زنا ...چون زنا شعورشون خیلی پایینه تا بتونن درک کنن زندگی کردن و .... یه کارمند چقد می تونه ماشین بخره که هر بارزنش توقیف کنه بفروشه خودش قهر میکرد می رفت اونوقت ادعای نفقه میکرد متاسفانه قاضی پرونده هم به صراحت میگم حرف مرد و گوش نمی داد بیشتر طرفدار زن بود تا مرد ....
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
0
8
با سلام پسر من الان ۶سال است که زنش را طلاق داده.۲۰ تا سکه بهش داده.قرار بود که برای دو ماه یک سکه بدهد.ولی چون الان بی کار است وتوانایی حتی ۱۰ تومان را ندارد دختره ازدواج مجدد کر ده ویک دختر ۵ ساله دارد ولی پسر من الان از ترس مهریه ایشان نه می تواند ازدواج کند وگه شغل ثابتی داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
واقعا هیچ عدالتی نیست مردان جامعه زیر بار مهریه دارن از بین میرن دولت باید فکری کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
پس تکلیف زنی که حق گرفتن مهریه و نفقه رو داره نه حق طلاق؛تکلیف زن چی میشه؛تو جامعه ای که نه کار درست نه درآمد نه رفاهی وجود داره زن حقارت برابر چه قانونی باید تحمل کنه زنی که به هر دلیل نمیتونه و نمیخواد با مردی زندگی کنه که بارها بفکر خودکشی افتاده که دکترای این خراب شده باشه که حتی مرد اختیار منع اشتغال و تحصیلش راهم داشته باشه حقارت زن تا کی؟؟؟؟؟کجای این قانون کرامت زن بوده؛زن تا کی باید در انتظار و کشمکش دادگاه برای طلاق باشد ۱سال ۲سال.....۱۰سال
پس زن تنها برده آفریده شد برده شما مردان این لذایذ دنیا ذره ای برای زن نبوده و نیست
ناشناس
| France |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
برو ناشناس ۱:۱۶ واقعا دیگه کافیه ننه من غریب بازی درآوردن همین شماها با این طلبکاری و ادعا مملکت رو داغون کردین و جوانان جرات ازدواج ندارن برو به عقل و توانایی خودت تکیه کن نه دنبال مهریه و مفتخوری
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
1
قضیه من فرق داره باکل مهریه ها. من کارمند وبچه دهتروپسربیکاردم بخت حقوق کم. قسط شهریه کرایه خانه ندارم زن دومم چهارشوهرکرده من سومی ازهمه مهریه می‌گرفت کلاهبرداری کرده الانم رفته شوهرکرده من دوبچه ازهمسراولم دارم. بیکار 15تا دفترچه قسط. شهریه اقساط مانده حقوق کم اعتراض زدم چون شوهرکرده از‌‌ ماه بکنن سالی نیم سکه. یاشش ماهی زبع دیگه ت آن ندارم بخدا بریدم.
ن.چ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
0
2
سلام و عرض ادب خدمت وکلای بزرگوار ..من خانومم یک سال پیش بدون هیچ عذرو بهانه ای ترک منزل کرده و الان کارمون به طلاق کشیده رای تمکین هم به نفع بنده صادر شده الان اگر بنده توانایی پرداخت پیش قسط مهریه رانداشته باشم تکلیف چیست آیا امکان داره قاضی بدون پیش قسط مخریه رو قسط بندی کنه ممنونم میشم راهنماییم کنین
محمودقرایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
1
2
سلام آقای رئیسی خداقوت من همسر ده ساله رفته خونه داداش بچه مون شیش ماهگی ول کردتا تمام ریش سفید استان خراسان فرستادم اما هیچ جوابی نمیده نه طلاق میخواد نه زندگی میکنه فکر کرد تا آخرم وکیل جهان میهن قاضی میدانی هست که بخور بخور باشه خدا خیرت بده آقای رئیسی عدل علی توی تواین روزگار
مبلغ مشخص به جای سکه طلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
2
با سلام
وقتی کسی نداره معلومه نداره کاملا مشخصه واضحه میشه راحت استعلام گرفت از هر جایی.
چرا باید یکی مثل من رو بندازن زندان ۵ ماه روح روانم رو از پا دربیارن. بیکارم کنن بعد بگن حالا باید قسطی سکه ۶ میلیونی بدی از کجا بیارم.به تمام مقدسات قسم ندارم بیایین تحقیق کنید.

آقای رییسی تو را به جددت قسم میدم یه کاری برای ما مردها انجام بدید سکه گرون شده زورم نمیرسه . هر روز میره قیمتش بالاتر ولی درآمد ما کم و کمتر.

آقای رییسی اول خدا بعد شما. با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
1
0
نهعزیزمردها زرنگ شدن دارن ولی قبل ازدواج هم حتی رو نمی کنند کلا به اسم خونوادشون هست مرد هست 40 سالشه میگه هیچ چی ندارم چقدر باور داری این حرف رو
پاسخ ها
امیرعباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
یه زن که ده سال ازمن بزرگتره ازکثافت کشیدمش بیرون بخاطرمهریه دهماه زندانیم ردودوبارتوزندان سکته مغزی کدم سمت پم علیل شده دیگه مرگ ازخدامیخوام نمیدانم چه کنم بریدم دیگه هیچی هم ندارم برای قاضی محرض شده ده ساله دررفت وامددادگاهیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
2
1
چالش بخشنامه جدید به این جا رسیده تو پرونده من مرد رو صدا میزنن قاضی به مرد میگه پرداخت کن مرد هم چون پشتش گرم هست حبسی در کار نیست میگه ندارم زن هم حق شرعی خود رو می خواد یا ایات قران رو قبول داریم یا نه شتر سواری دولا دولا نمیشه نمیشه احکام رو سوا کرد من مهریه و نفقه نگرفتم حق طلاق هم ندارم مرد حتی اجازه داره زن دوم بگیره بدون اجازه زن اول ومن چون زن هستم باید نفسم رو شلاق بزنم چون نا طلاق نگرفتم قران این اجلزه را به من نمیده نیاز جنسی خودم را برطرف کنم خود این یه چالشه من باید چی کار کنم اقای رییسی به تبعیت از دینم قران 5 سال صبر کردم ولی همسرم ازاده ازاد برای من هم راهکار بده یه سر بزن دادگاه شهید باهنر تهرتن چرا تا به الان همسر من ملزم نشده به پرداخت ولو یک سکه به من چرا نفقه نمیده حکم دارم تو دستم که ناشزه نیستم ایا نباید من زن سر و سامان بگیرم
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
2
2
حرف حسابم با مرد ها هستش
آقا چیزی رو که نمیتونی بدی هرگز امضا نکنید هرگز
زن های الان زن زندگی نیستند زندگی های الان دوام نداره مشخص نیست کجا کی تموم میشه
مهریه یک هدیه است داری در توان خود بهش هدیه بده نداری هیچ عنوان سکه طلا جهیزیه و نفقه رو قبول نکنید بزارید چاقو زیر گلوتون نذاشتند که به اجبار قبول میکنید نکن اقا وگرنه گور خودتون رو کندید و فاتحه اتون رو بخونید بزارید اینها اینقدر تو خونه باباشون بمونه تا موهاش مثل دندوناش سفید بشه
مردی که عاقل نیست قطعا خر یا گاو هستش که خودش رو میندازه تو چاه جهنم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
البته شما این وسط یکمورد رو فراموش کردی واونهم قیمت سکه در تاریخ عقد بوده دیگه ۴۰ برابر شدن سکه بعد ۱۰ سال چه ارتباطی با ان جوان بیچاره دارد کف دستش رو که بو نکرده بو د اشکال بیشتر از قانون مهریه وتلاطمات ارزی کشور میباشد و از اون بیشتر اشکال دادگاهها که فرق شرایط اضطراری رو برای گرفتن مهریه با حالت عادی درک نمی کنند و در این شرایط گرانی هم مرد را تحت فشار میگذارند اصلا همه مردان زندان بیفتند شاید حقوق زنها حفظ شد اینجوری خوبه ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
آقای کوروش ایااین حرفیه که شمامیگی ایامیشه مامردابیام ازدواج کنیم نه زن نفقه داشته باشه ونه مهریه بعدکه نیازمونوبرطرف کردیم بفرستیم خونه ی باباش ایااگه کسی این کاروباخونواده ی توبکنه چیکارمیکنه من که یک مردم میگم این بخشنامه درس نیست چون زن هم حق وحقوقاتی دارد
میثم محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
0
0
سلام در تمامی شهرها به زندانیها مرخصی دادن ولی کرمان متاسفانه خبری از مرخصی نیست با این وضعیت وخیم کرونا چرابه زندون باکاریهای کرمان مرخصی نمیدن نه امکاناتی میدن حداقل مرخصی بدین به زندونیا کرمان ما همش چشم انتضار اقای رعیسی هستیم که مرخصی بدهد با وضع قرمز کرونا در تمام شهرستانها کرمان مرخصی دادن با تشکر
فاطمه ناظوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
0
0
با سلام این چه قانون عوصی است که بابای بچه ها باید برود زندان که در زندان کرونا بگیرد ایا بهتر نیست که برود سر کارچرابه زندانیها مرخصی نمیدهند درتمام شهرستانهااستان کرمان به زندانیها مرخصی دادند ولی به استان کرمان خبری نیست ماچشم انتظار مرخصی برای بچهامان هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
1
0
تاداخل زندان برای مهریه دوبارسکته مغزی نکردم هنوزهم ولم نمیکنه دست چپم وسمت چپ صورتم گلوم فلج شده لخته خون توسرمه هیچی هیچی هم ندارم امان العمان چه گلی به سرم بریزم خدایا مرگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
0
1
سلام من یک زنم .نزدیک 7سال زندگی شوهرم هم بهم خیانت کرد.هم شب تا صبح خونه نبود.وقتی بهش میگفتم چرا خونه نیستی با مشت تو سرم میزد.اون مردایی که دم از وفا داری میزنن.یه نگاه به خودشون بندازن ببینین چه به سر زن در میارن که زن مجبور میشه مهریه بزاره اجرا من میخوام بگم اقایی رئیسی.این کار درستی نبود که کردی.من به شما ایمان داشتم.چرا واقعا زنی که داره رو پایی خودش می ایسته کار میکنه.در صورتی که شوهرش خرجی بهش نمیده.ولی مرد شب تا صبح خونه نیست.بعد که میاد زن را مورد کتک قرار میده.بعد که زن دیگه نمیتونه زندگی کنه مهریه میزاره اجرا بهش میگن مرد دیگه زندان نمیره.من پول نمیخوام اقایی رئیسی من دلم میخواد بجای مهریه مرد بره زندان که حساب دستش بیاد.که دختر مردم بازیچه نیست نیست نیست که بله سر سفره بگه بعد هر موقع مرد بخواد بگه برو دیگه نمیخوامت زن از تو خوشگلتر هست.این حق یه خانم ایرانی نیست اقایی رئیسی
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
خیلی تند نرو خانم نه همه زنها مثل هم هستند و نه همه مردان و نه مشکلات همه خانواده ها مثل همدیگر شاید تو بخوای اون مرد اعدام بشه قرار نیست هر چی تو بخوای که انجام بشه بعدشم این همه زن مضخرف که خیانت کردند و دارن مهریه میگیرن اونها رو چی میگی موضوع اگر علت گرفتن مهریه هم باشد این مدلش نیست که بگیم همه زنها خوبن و ببین چی به سرشون اومده که رفتن مهریه اجرا میگذارند چرا نمیگی سکه شده ۱۱ میلیون و هر زن کاسبی رو تشویق میکنه واسه دزدی وطمع
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
سلام اقای رعیسی شمارابه خدایک کاری برای زندان مهریه کرمان بکنید کسی از کنج زندان صدای مارانمیشنود من باسه فرزند چطور وقتی زندانم مهریه بدهم بیکار هم هستم از کار بیرونم کردن ازبس همسرم نامه از دادگاه برای محل کار اورد شمارابه جدتان فاطمه الزهرا به دادمن برسید با پیش پرداخت سنگین مهریه وتورم روز به روز سکه مگر چقدر حقوق به من میدهند جایی سر کار باشم که 6ماهی یک سکه بدهم ونفقه وخرج فرزندانم را هم بدهم شمارابا جدت قسم یک کاری بکن جوونا را از زندان مهریه نجات دهید باتشکر اجرکم عندالله
علی خدابخشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
0
0
سلام
بنده سال ۸۸از همسرم جدا شدم . ایشون طلاق غیابی گرفت و بلافاصله بعد از سمه ماه ازدواج کرد با شخص دیگه ای. و طلب مهریه داشت حتی سوهرش رو میفرستاد میگفت مهریه زن منو بده . واقعا عصابم هورد میشد . بنده قاری قران کشوری هستم و در امد ندارم چون بابت قراندخوندن پولی دریافت نمیکنم.برای مهریه افتادم زندان. زنم در دوران ازدواج
سه بار بچمو سقط کرد . دیپلم نداشت و تا فوق لیسانس گذاشامش درس خوند و همین مه به این مرحله رسید ازم جدا شد و سه ماه بعد باذبکی دیگه ازدواج کرد. الان ده سال از جدایی میگذره و همه چی منو صاحب شده و هیچی ندارم با خاک یکسان شدم . ایا حکومت امام علی و عدالت اینه. که یک زن بیاد منو از مجبی قران در حال تلاوت دستبند بزنه و راهی زندان کنه . ؟شخصیت من این وسط چی میشه. چرا رنی که ازدواج کرده و ده سال از ازدواجش میگذره هنو منو باید تحت تعقیب قرار بده. ایا من حق زندگی دوباره رو ندارم. و تا اخر عمر باید حمال این خانوم باشم . ایا نباید ازدواج کنم و اگر ازدواج کنم با این اوضاع چطور سکه بدم . چرا کسی به داد ما نمیرسه. اقای ریییسی لطفا بببنید لطفا اهمیت بدید من یک قاری قرانم نه یک دزد
من یک قاری قرانم نه یک معتاد
من یک انسانم که حق زندگی دارم .
امیدوارم حرف منو یکی به گوش مسولین برسونه.
علی خدابخشی.
گنبد کاووس
افسانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
0
مردها ندارن مهریه بدن به جهنم زنی که هشت سال دنبال طلاقه وحاضره مهریشو ببخشه چرا طلاقش نمیدن حداقل کسی که حاضره مهریشو ببخشه طلاقش صادر بشه این چه وضعیتیه فردا میگن قتل زیاده همینه دیگه یه زن چندسال باید بلاتکلیف باشه نمیخواد زوره
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
0
اولا شما چجوری میانگین گرفتین که سکه ۴ میلیونه سکه ۱۴ میلیونه که هر ۸ ماه میشهتقریبا ۲ میلیون از این ور هم قانون کار ۲میلیونو هفتصد هزار میده اونم اگه فرد شاغل باشه شما در مقابل عدالت چرا اینو نمیگین که به یک زن خیانت کار چرا باید مهریه تعلق بگیره اینارو هم بگین چرا یه زن رو بایه مرد غریبه میگیرن باز مهریه تعلق میگیره ولی یه پسر نامزد میکنه دختر حق حبس داره میتونه اول مهرشو بگیره بعد بیاد سر زندگیش اگه اینجوریه من به عنوان نماینده از طرف همه پسرای ایرانی میگم هر چی شما بگین قانون اونوبشه ولی هیچ کس دیگه ازدواج نمیکنه تا قربانی نشه همون بهتر که دخترا بمونن خونه باباشون باباشون خرجشونو بده تمام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
همسر خالهام بعد از ۲۴ سال زتدگی خودش هم پرستار خانم مرد رفته درخواست طلاق داده میگه نه زندان میرم نه مهریه نه نفقه هیچ هیچ میگه خود اقای رییسی گفته میگه می خوام زن جدید بگیرم زن دیگه سنس ۴۰ شد ه پیره حالا شماها بگین این طور مردایی نباید برن زندان تا ادم بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
این قانون در نهایت به نفع زنهاست چون اونها رو از سیستم مفت خوری خارج می‌کنه و وادار به کار کردن میکنه
فرهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
ازدواج نباید صورت بگیره .بهتره فقط دوستی باشه .ده تا حقوق برای زنه و یه حقوق طلاق برای مرد .انصاف نیست پدر بچه بره زندان .و خانم بره بادوست پسرش خوشگذرونی.دادگاهها هم کاسبی راانداختن
نظرات شما
پیشخوان