تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

سفر ارزان به قشم در دستور کار است/ به دنبال تبدیل مسافر به گردشگر در منطقه آزاد قشم هستیم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جزیره قشم بر اهمیت بالا بردن کیفیت و سطح گردشگری در قشم تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین کار‌های اولیه برای گردشگری قشم تبدیل مسافر به گردشگر در این جزیره بود.
سفر ارزان به قشم در دستور کار است/ به دنبال تبدیل مسافر به گردشگر در منطقه آزاد قشم هستیم
رویداد۲۴ جزیره زیبای و بزرگ قشم در تنگه هرمز، پهناورترین جزیره خلیج فارس محسوب می‌شود. این جزیره، جاذبه‌های بسیار حیرت‌آوری دارد و هفت جاذبه اصلی در آن وجود دارد که به عجایب هفتگانه قشم معروف هستند. ژئوپارک قشم، جنگل‌های حرا، غار نمک، تنگه چاهکوه، بام قشم، دره ستارگان و زیست‌گاه لاک‌پشت‌ها عجایب هفتگانه‌ای هستند که موجب می‌شوند گردشگران زیادی به فکر سفر به این منطقه باشند، اما با این وجود برخی کاستی‌ها در حوزه گردشگری قشم مشاهده می‌شود.

حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام شده در زمینه افزایش گردشگر و افزایش سطح رفاه گردشگران در جزیره قشم گفت: ما در قشم برای توسعه گردشگری نیاز به یک رویکرد جدید داشتیم؛ قشم جزیره‌ای برای خرید بود و کسانی که به این جزیره می‌آمدند گردشگر نبودند بلکه مسافر بودند. تفاوت گردشگر و مسافر این است که گردشگر در جزیره هزینه می‌کند، ولی مسافر نیاز به این دارد که برایش هزینه شود.

مومنی در ادامه افزود: افرادی که به جزیره قشم می‌آمدند، در سطح گردشگری نبودند و بیشتر افراد برای خرید به این جزیره سفر می‌کردند که تلاش می‌کردند با کمترین زمان و حداقل هزینه به قشم سفر کنند. قشم با توجه به ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیری که دارد، نیامند برنامه‌ریزی جدی و ویژه‌ای برای گردشگری بود که این اقدام از ۳ سال پیش کلید خورد و یکسری اقدامات برای بهبود وضع گردشگری منطقه آزاد قشم انجام شد.

اقدامات منطقه آزاد قشم برای ارتقای سطح گردشگری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: برای ارتقای سطح گردشگری این جزیره دو هدف عمده را دنبال کردیم. با توجه به اینکه هزینه سفر به قشم گران تمام می‌شد به دنبال سفر ارزان‌قیمت بودیم و علاوه بر آن تلاش کردیم تا مسافران جزیره را به گردشگر تبدیل کنیم.

وی در ادامه افزود: اگر امروز به اعداد و ارقام رجوع کنیم سطح ورودی افرادی که به قشم می‌آیند کاملاً تفاوت پیدا کرده است. غیر از افرادی که برای خرید به قشم می‌آمدند، گردشگران این جزیره را بیشتر هم‌وطنان ما از استان هرمزگان تشکیل می‌دادند، اما امسال با تغییر واضحی در گردشگران به جزیره شاهد بودیم و تعطیلات نوروز امسال گردشگران ما بیشتر از استان خراسان رضوی بودند و پس‌ازآن اصفهان و کرمان و تهران در رتبه‌های بعدی قرار می‌گرفتند که این نشان‌دهنده تنوع ورود افراد است و همچنین نشان می‌دهد که ما به هدفمان نزدیک‌تر شده‌ایم.

استانداردسازی کیفیت

مومنی در ادامه تشریح اقدامات منطقه آزاد قشم برای گردشگری جزیره قشم گفت: موضوع دومی که دنبال می‌کنیم، استانداردسازی سطح کیفیت در جزیره است. در سال‌های گذشته کیفیت‌ها قابل‌قبول نبوده است؛ بنابراین تلاش کردیم تا این استانداردسازی صورت گیرد.

وی افزود: سال گذشته برای اولین بار در جهت استانداردسازی هتل‌هایمان تلاش کردیم و اقدامات بسیاری را انجام دادیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: در راستای استانداردسازی، باشگاه‌های گردشگری، باشگاه‌های هوایی، دریایی و مدارس غواصی بهبود پیدا کرده‌اند و هم در حوزه آموزش و توسعه آموزش فعالیت‌های جدی صورت گرفته که خروجی‌های خوبی داشته است.

مومنی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این منطقه برای سفر ارزان به قشم گفت: در زمینه سفر ارزان به قشم همه مسائل به دست سازمان منطقه آزاد قشم حل نمی‌شود؛ وضعیت حمل‌ونقل هوایی کشور دچار مشکلات جدی است و بر اثر تحریم‌ها مشکلات خاصی وجود دارد؛ ایرلاین هم معضلات خاص خودش را دارد و گاهی زیانده است و ما نمی‌توانیم به دنبال تخفیف از سوی ایرلاین باشیم.

حمل‌ونقل ترکیبی راه حل سفر ارزان به قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یکی از راه حل‌ها برای رفع مشکل گران بودن سفر به جزیره قشم را اینگونه عنوان کرد: ما برای اینکه سفر ارزان به قشم کلید خورده و مشکل گران بودن سفر به قشم تا حدی برطرف شود مسئله حمل و نقل ترکیبی به این جزیره را دنبال می‌کنیم. به دنبال آن هستیم تا از مراکز استان‌هایی که راه آهن دارند بتوانیم گردشگر را به بندرعباس بیاوریم و از آنجا با لندینگ گرافت یا شناور به قشم بیاوریم و برای برگشت یا می‌توانند از هواپیما استفاده کنند و یا همین مسیر را برای برگشت انتخاب کنند. با این روش هزینه سفر پایین و تا یک‌سوم کاهش می‌یابد. وقتی هزینه سفر پایین بیاید ماندگاری سفر نیز بیشتر می‌شود.

افزایش ماندگاری سفر

مومنی در خصوص اقدامات منطقه آزاد قشم برای افزایش ماندگاری سفر مسافران و گردشگران در قشم تشریح کرد: شب اقامت قشم در گذشته زیر یک بود، اما در سال گذشته ایام عید عددی نزدیک به چهار بود و جزو مقام‌های اول به‌حساب می‌آمدیم. در حقیقت افراد شب‌های بیشتری را برای ماندن در این جزیره زیبا انتخاب می‌کردند.

افزایش سطح کیفی فعالیت‌ها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: هرچند در کیفیت رضایتمندی فاصله زیادی داریم، اما در تلاشیم تا این رقم را بهبود ببخشیم. مشکل از متقاضی نیست، ما می‌بایست سطح کیفی کار را بالا ببریم تا متقاضی بتواند سرویس خدماتی که لازم است را دریافت کند، تاکنون نمره قابل قبولی در این چهار سال که در این حوزه دریافت کردیم، اما رسیدن به استاندارد‌ها نیازمند زمان و تلاش بیشتر است.

وی افزود: در جزیره تاکنون هتل پنج ستاره نداشتیم و اولین هتل پنج ستاره ما امسال به بهره‌برداری رسیده است و برای منطقه آزادی که هشت میلیون گردشگر به آن سفر می‌کند، این موضوع دیر اتفاق افتاده است. اما خوشبختانه امروز ۹ هتل پنج ستاره در دست ساخت داریم و با کمک بخش خصوصی در پی بالا بردن کیفیت‌ها هستیم.

مومنی در پایان گفت: هرچند در ابتدای راه هستیم، اما سعی می‌کنیم این موضوع را با سرعت بیشتری بهبود ببخشیم.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان