تاریخ انتشار: ۰۶:۱۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸
استاد دانشگاه آمریکایی بیروت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

چرا اعتراضات مردم لبنان نتیجه‌ای نخواهد داشت؟/ استعفای سعد حریری باعث فشار به حزب الله می‌شود

هلال خشان استاد علوم سیاسی درباره اعتراضات لبنان می‌گوید این کار موفقیت آمیز نخواهد بود چون دولت در لبنان همه جا سنگر سازی کرده است و نخبگان حاکم هم به فسادشان ادامه می‌دهند و این بازی سیاسی در لبنان است بنابراین جنبش‌های این چنینی در منطقه عربی به بار نمی‌نشینند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت:
رویداد۲۴ تحولات روز‌های اخیر لبنان از سه جهت برای ایران، ساکنان خاورمیانه و جهان جالب توجه بود. اول اینکه جنبش جوانان لبنانی با شعار «کلن یعنی کلن» ساختار سیاسی فاسد در لبنان را اعم از شیعه، سنی و مسیحی مورد خطاب قرار می‌دادند و این ببرای برای جوامع متکثر قومی-مذهبی منطقه جالب توجه بود.

دوم قبول اصلاحات اقتصادی در لبنان توسط دولت و حذف مالیات بر مکالمات واتس اپی که جرقه اولیه اعتراضات را زده بود و همزمان مخالفت سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان به عنوان یکی از گروه‌های اثرگذار در ساختار سیاسی این کشور با برکناری سعد حریری برای ایران جذاب بود. بسیاری از تحلیل‌ها نشان می‌داد در صورت کنار رفتن حریری، قدرت به دست شیعیان خواهد افتاد با این حال در صورت افزایش نقش شیعیان در دولت و تقویت حزب الله، تحریم‌های آمریکا که متوجه ایران و حزب الله است، دامن دولت لبنان را می‌گرفت.
 
در کنار همه این عوامل، تصاویر خاص تظاهرات مردم لبنان در بیروت و برخی شهر‌های دیگر لبنان جهان را انگشت به دهان کرد. منطقه‌ای که کوچکترین اعتراضاتش به جنگ‌های خونین تبدیل می‌شود این واقعیت به یکی از طرحواره‌های مرسوم در توصیف جهان از خاورمیانه بدل شده، شاهد تظاهرات جوانان خوش پوش و زیبای لبنانی بود که شعار‌های انقلابی شان را با رقص و آواز سر می‌دادند و در میان آتش فوتبال دستی بازی می‌کردند یا مشغول آب تنی بودند و مراسم عقد و عروسی خود را در میان گازهای اشک آور برگزار می‌کردند!
 
این سه عامل زمینه‌ای شد تا با هلال خشان استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت گفتگو کنیم. هلال خشان استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی بیروت است. او نویسنده پنج کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله در ژورنال‌های بین المللی از جمله مجله «کانفیلیکت رزولوشن»، «اوربیس»، مجلخ مطالعات علمی درباره مذهب، مجله بریتانیایی مطالعات خاورمیانه و بسیاری نشریه معتبر دیگر علمی است. خشان در گفتگویی ایمیلی با خبرنگار رویداد ۲۴ سه مساله اساسی درباره تحولات روز‌های اخیر لبنان را تحلیل کرده است.
بیشتر بخوانید: 
خشان درباره «ترکیب خوشگذرانی و اعتراض» و اینکه آیا نسل جوان لبنان با کنش‌های این چنینی قادر به تغییر سیستم فاسد دولت لبنان هستند یا خیر گفت: جنبش‌ها در منطقه عربی به بار نمی‌نشیند و هیچ دلیلی هم وجود ندارد که باور کنیم در لبنانی که از نظر مذهبی چند پاره است قرار است موفقیت آمیز باشد.
 
او در ادامه گفت: دولت در لبنان بسیار قوی است و در همه جا سنگر سازی کرده است. در حال حاضر هم اعتراضات فروکش کرده و نخبگان حاکم هم به فسادشان ادامه میدهند و این بازی سیاسی در لبنان است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت درباره شعار «کلن یعنی کلن» نیز توضیح داده و گفته: این شعار یعنی مردم می‌خواهد همه طبقه حاکم را از صحنه خارج کنند، اما این یک خیال خام است. مردم لبنان تا بن استخوانشان فرقه گرا هستند. فرقه تنها نهاد در لبنان است. لبنانی‌ها هم در دلشان می‌دانند که نمی‌توانند نخبگان حاکم را جایگزین کنند، چون هیچ آلترناتیوی وجود ندارد.
 
خشان درباره این احتمال که استعفای سعد حریری دست بالا را به حزب الله لبنان بدهد نیز گفت: اینکه حریری استعفا بدهد یا ندهد دست او نیست چرا که استعفای او بابی را برای جایگزینی یک کابینه دیگر باز نمی‌کند. به خاطر چندپارگی عمیق سیستم سیاسی چندین ماه طول می‌کشد که کابینه جدید روی کار بیاید و کابینه جدید هم فرقی با کابینه فعلی نخواهد کرد. علاوه بر این، استعفای حریری فشار را بر حزب الله بیشتر می‌کند.
 
خشان درباره فشاری که در صورت استعفای حریری به حزب الله خواهد آمد گفت: در این شرایط حزب الله برای بازگرداندن نظم و قانون و دخالت مستقیم با این هدف تحت فشار افکار عمومی قرار خواهد گرفت. حزب الله نمی‌خواهد در باتلاق یک وضعیت ناامید کننده گیر کند. از این گذشته فکر نمی‌کنم حامیان حریری در آمریکا و عربستان بخواهند حریری از کارش برکنار شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان